Jump to content

Høyt trykk?


matsb

Recommended Posts

Lurte på om den "blanke" ringen på hylsebunnen kommer av ujevnheter i støtbunnen eller om det er et trykktegn. 

Valgte å stå over den siste ladninga med den kula som dere ser på bildet.

 

Får en samme ring bare av å kamre patronene, bare litt mindre tydelig/blank. 

IMG_20190118_210344.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Den blanke ringen kan du få om du bare har siza for lite. Varierende lys på bildet gjør det vanskelig å sammenligne, men tror ikke det er kritisk, kan ikke se noe utstøtermerke, men veldig skarp kant på hettene? Tennstempelslaget ser ut til å flytte seg, og det er tilløp til kratring, hva slags rifle er det?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, M67 skrev:

 

Den blanke ringen kan du få om du bare har siza for lite. Varierende lys på bildet gjør det vanskelig å sammenligne, men tror ikke det er kritisk, kan ikke se noe utstøtermerke, men veldig skarp kant på hettene? Tennstempelslaget ser ut til å flytte seg, og det er tilløp til kratring, hva slags rifle er det?

 

 

K

Her er det kratring. 

0.1gr før max med VV550 og i minus 8

En kompis sa det var mest sannsynligvis pga. hullet til tennstiften er litt for stort + at jeg bruker Federal GM Match-primers. Federal-hettene har vel rykte for å være myke sånn jeg har fått forklart det. 

Stoppa alikvell etter 1 skudd me den ladninga som lagde krater

 

Det er en Barrett Fieldcraft. Kjent for dårlig maskinering av sluttstykke med mye ujevnheter og dårlig sluttstykkegange, men fikk polert kontaktflata for hevarmen så ble den tunge hevinga fjerna. (var tungt med fabrikklada Norma golden target og barnes ttsx) 

Kanskje få polert ut støtbunnen? 

 

Det er ikke tegn til merke etter utdragerhode på noen, selv på hylsene ved forrige ladning som ble skutt i 15pluss og 1.2gr over VV sin max med n550

IMG_20190118_212137.jpg

Edited by matsb
Link to comment
Share on other sites

Den blanke ringen på hylsebunnen tror jeg bare er skrapemerker fra støtbunnen. Det har nok ingen betydning, jeg hadde ikke giddet å gjøre noe med det med mindre du har ett eller annet problem som må løses.

Kratring av tennhetter kan forklares, og bortforklares, på så mange vis. Hvis jeg har forstått det riktig, har kratringen her oppstått i den helt varme enden av en ladestige, ved den røde streken. Da pleier jeg å ta hensyn til det, jeg synes du gjorde en riktig beslutning. 

Forøvrig har jeg opplevd å gjøre ladningsutvikling til en helt grei «midt i tabellen»- ladning i vinterkulde, som ga hylseklebing i sommervarmen. Noe å ha i mente, kanskje. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, spindrift skrev:

Den blanke ringen på hylsebunnen tror jeg bare er skrapemerker fra støtbunnen. Det har nok ingen betydning, jeg hadde ikke giddet å gjøre noe med det med mindre du har ett eller annet problem som må løses.

Kratring av tennhetter kan forklares, og bortforklares, på så mange vis. Hvis jeg har forstått det riktig, har kratringen her oppstått i den helt varme enden av en ladestige, ved den røde streken. Da pleier jeg å ta hensyn til det, jeg synes du gjorde en riktig beslutning. 

Forøvrig har jeg opplevd å gjøre ladningsutvikling til en helt grei «midt i tabellen»- ladning i vinterkulde, som ga hylseklebing i sommervarmen. Noe å ha i mente, kanskje. 

Skal teste samme load med RWS-hetter så finner man fort ut av det. Er ingen andre trykktegn, og har truffet presisjons-noden et stykke før jeg fikk kratring, men er interessant å bare teste det

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vanligvis synes jeg å se at hetter blir vesentlig flatere før kratring oppstår. Disse ser jo bra runde ut i kanten ennå, så vidt jeg kan bedømme ut fra bildene. Vurdering av trykk er ikke alltid greit. Starter selv alltid utvikling av ny ladning i et våpen med å kronografere  stige, for å fastlegge rimelig max.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, vavlo skrev:

Vanligvis synes jeg å se at hetter blir vesentlig flatere før kratring oppstår. Disse ser jo bra runde ut i kanten ennå, så vidt jeg kan bedømme ut fra bildene. Vurdering av trykk er ikke alltid greit. Starter selv alltid utvikling av ny ladning i et våpen med å kronografere  stige, for å fastlegge rimelig max.

Å enda vanskeligere på vinter, men sånn er det når man skal ut på vinterrypa og toppjakt 😂 så får jeg finne meg noen andre ladedata for gås og rådyr iløpet av sommeren.

 

Har dere peiling på hva problemet kan være når man får etterbrennere? 

Sa liksom klikk... Pang.. Tennstift-klikk så kruttpang.

 

Har hatt det før ved starten av ladestiger, men aldri midt i med god hylsefylling.

 

Bruker Lapua-hylser og Fed SR GM Match-hetter. N550 med forskjellige kuler hadde begge problemet. N140, N160 og enkelte ladninger med N550 funket helt fint. 

 

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, vavlo skrev:

Har sett antydning til at GM gir noe mer ujevn hastighet, samt at de gir noe lavere hastighet enn 205, 400 og 450 tennhetter, med N 150 i 6,5 x47en. Har fundert på om de er noe for kleine.

Blir å bytte tilbake til RWS. De har alltid funka, men en eller anna fyr sa Federal sine GM Match var overlegne.. Når prisen var omtrent samme så prøvde jeg

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, matsb skrev:

Har dere peiling på hva problemet kan være når man får etterbrennere

Etterbrenner kommer når kruttet ikke tennes godt nok av tennhetten men noe krutt har begynt å brenne slik at resten av kruttladningen tenner etter hvert. På rifle patroner er mer enn et halvt sekunds forsinkelse svært uvanlig.

Årsaken kan være flere, mest vanlig er for trang tennkanal, for svak tennhette til kruttypen, fuktighet i kruttet, veldig kaldt eller en produksjonsfeil i en tennhette.

Dersom det er flere etterbrennere kan du utelukke produksjonsfeil.

Til vinterbruk kreves ofte en kraftigere tennhette for å få fyrt opp kaldt krutt, skift ut standardhette med magnumhette.

Sjekk at tennhettelommene er rene  og at tennkanalen er åpen.

Det enkleste for å løse problemet er å bruke magnumhetter.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke tro du gjør noe feil med det. Magnumhetter der du ikke trenger det kan vel gi høyere trykk og mer ujevn forbrenning, men så lenge du ikke ligger heeelt på max er det ikke farlig. Og det er jo en grunn til at disse patronene vanligvis bruker LR. Spesielt her i nord kan en nok ha godt av litt ekstra tenning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...