Jump to content

10'ern på 100m vs 15m


Jackknife

Recommended Posts

Funderer litt over forholdet mellom 10'ern på 100m, som er 60mm (innertier 30mm) kontra 10'ern på 15m innendørs DFS-skive, som er på kun 2mm.

 

Tenkte først at man bare kunne ta diameter på blink (60mm) dele på avstand (100m) og gange opp igjen med ny avstand (15m) for å finne rett størrelse. Men det skulle gi en tier-ring på 9mm på innendørs skive.

Det må være et eller annet det er kompensert for.

 

Er det f.eks det at .22 på 15m-skiver lager relativt sett større hull enn 6,5 gjør på 100m-skiver, eller er det andre faktorer som bestemmer?

 

Noe skal en jo lure på i høstmørket :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette har vel sammenheng i det man kaller tolkekant, dvs hvis man kun tangerer en verdi, sa regnes skuddet som den verdien. Siden vi tolker alle kaliber likt, så brukes det en 7,92mm tolk for grovkaliber, og en 5,6mm for finkaliber. Så i preksis er tieren på 100 meter skiva 60mm+2x7,92mm = 78,8mm og for 15 meter skive 2mm+2x5,6mm = 13,2mm.

 

Hva blir forholdet da??? jo 15m skiva skulle stått på 17,4m for at forholdet skulle bli riktig :D

 

Ikke arester meg på tolk målene, siden jeg ikke er DFS skytter, men var godkjent dommer i NSF pistol.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte først at man bare kunne ta diameter på blink (60mm) dele på avstand (100m) og gange opp igjen med ny avstand (15m) for å finne rett størrelse. Men det skulle gi en tier-ring på 9mm på innendørs skive.

Det må være et eller annet det er kompensert for.

Ditt resonnement er helt rett - hvis du skyter med kaliber 0,00000000! Dvs. hvis kula ikke har noen diameter.

 

Men etter som i alle fall jeg til nå ikke har funnet ut hvordan en skal skyte ei kule gjennom ei pipe uten hull, er vi plent nødt til å bore hull i pipa for å skyte! Og gjennom dette hullet presser vi et projektil med en viss diameter.

 

Og dersom det er 15 og 100 meter på DFS-baner du tenker på, blir alle projektiler definert til å ha 5,56 mm diameter på 15 meter, og 8 mm diameter på 100 meter. Dvs. du må legge inn halvparten (radien av kula) av denne diameteren i reknestykket ditt!

Link to comment
Share on other sites

Så i preksis er tieren på 100 meter skiva 60mm+2x7,92mm = 78,8mm og for 15 meter skive 2mm+2x5,6mm = 13,2mm.

 

Hva blir forholdet da??? jo 15m skiva skulle stått på 17,4m for at forholdet skulle bli riktig :D

 

Du reknar rett, men som Jegermeistern skriv må du rekne med kuleradien, ikkje kulediameteren. Du må altså bruke midten av kula som utgangspunkt. (Utandørstolken er forresten 8mm og ikkje 7,92, men det er flisespikkeri :wink: )

 

Da blir tala som følgjer:

 

15m: 2mm+5,6mm=7,6mm (0,507mm pr m skyteavstand)

100 m: 60mm+8mm=68mm (0,68mm pr m skyteavstand)

200m: 100mm+8mm=108mm (0,54mm pr m skyteavstand)

 

Altså er tiaren på 15m vanskelegare enn både 100m og 200m.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er selv baneskytter og tallene dine er helt rett. Vi har en ildsjel i laget som sitter å regner og han har funnet ut det samme. Han har også regnet gjennomsnittet våres av tiere ute og inne der vi har flere ute enn inne! (Mannen lever og ånder for dette som dere sikkert skjønner) :D

Altså er tiaren på 15m vanskelegare enn både 100m og 200m

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 years later...

Ser denne strengen er ganske gammel men håper at noen likevel kan svare meg.

Jeg konkurrerer i NFS, men av praktiske grunner trener jeg på en DFS bane om sommeren. Jeg skyter da med kal. .22 på 100 meter. Hvordan blir regnestykket for tier og innertier da.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
nhd skrev (Akkurat nå):

Tieren på 50m NSF er 10,4mm- tilsvarer 20,8 på 100 meter. Dfs 100 meter har en tier på 60 mm.

Ja, jo - sammenligningen stemmer vel ikke helt, sålenge kulediameteren kommer i tillegg?

"Tolken" utendørs i DFS er 8mm, så teknisk sett kommer det 8mm i tillegg til de 60 (100m) eller 100 (200m). Innendørs er tolken 5.6mm, som da kommer oppå tierens 2mm.

Jeg kjenner ikke tolkstørrelsen i ISSF, men gjetter 5.6mm, siden de skyter med 22LR.

 

På korte hold får tolk/ kulehullstørrelsen nokså mye å si for hvor vanskelig det er.

 

K

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (14 timer siden):

Tieren på 50m NSF er 10,4mm  - 

 

NSF bruker vel 5,6 mm tolk, også på 50 meter, så da blir diameteren 10,4 + 5,6 = 16 mm. Tilsvarer 32 mm på 100 m.

 

nhd skrev (14 timer siden):

Dfs 100 meter har en tier på 60 mm.

 

Men der må vi også ta tolkdiameteren, 8 mm, med i reknestykket. Dvs., 10-eren på 50 meter tilsvarer en ring på 24 mm (+ tolk) på 100 meter, altså mindre enn innertieren på 60-cm-skiva (som egentlig er 38 mm, 19 mm radius, med tolken). Men nesten det samme som innertieren på ei halvmetersskive, når man bruker 8 mm tolk. Eller omtrent helt nøyaktig hullet etter ei 6,5-kule, på innertieren på ei halvmeters pappskive.

Link to comment
Share on other sites

Om dere vil ha det på denne måten, er dette godt illustrert på s. 253 i Espen Berg-Knutsen sin bok. Med tolker på 4,5 - 5,6 og 8 mm og omregnet på alle skiver til 100 meter, er dette størrelsen sortert fra størst til minst:

NSF 15m: 69,3 mm. DFS 100m: 68 mm. DFS 200m: 54 mm. DFS 15m: 50,7 mm. NSF 10m: 50 mm. NSF 300m: 36 mm. NSF 50m: 32 mm.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Jegermeistern said:

 

 halvparten av tolkediameteren, i tillegg til blinkRADIEN

I mitt hode gir det mer mening med blinkDIAMETER pluss halvparten av tolkediameteren. Den elektroniske skiven skal jo angi et punkt man har truffet, og så ta den høyeste poengverdien som tolken som omslutter dette punktet bryter.

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (59 minutter siden):

Den elektroniske skiven skal jo angi et punkt man har truffet, og så ta den høyeste poengverdien som tolken som omslutter dette punktet bryter.

 

Og i forhold til hvilket punkt tror du elektronikken regner ut poengverdien?

 

Og hvor langt unna det punktet kan du være, og likevel få 10 p?

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

 

Perjoto skrev (8 minutter siden):

Med en blink på 60 mm og en tolk på 8 mm vil en jo da kunne treffe med (senter av) kulen hvor som helst innenfor sirkelen på 64 mm og fremdeles få full score 😉

Gleder meg til utledningen som kommer fram til dette ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (På 8.2.2022 den 13.55):

NSF 15m: 69,3 mm. DFS 100m: 68 mm. DFS 200m: 54 mm. DFS 15m: 50,7 mm. NSF 10m: 50 mm. NSF 300m: 36 mm. NSF 50m: 32 mm.

 

Jeg kan jo legge til at ei DFS 300-skive vil bli 52,7 mm på 100 meter.

 

Så litt om skiskyting:

 

Den opprinnelige skiva for skiskyting, grovkaliber, på 150 m, hadde en blink for liggende (daværende "innertreff", "yttertreffet" var 250 mm) på 125 mm dia., og man skulle bruke 8 mm tolk. Dvs., treff tilsvarte 88,7 mm på 100 meter.

 

Så kom finkaliber og 50 meter, blinken ble 40 mm, og det skulle (vel?) brukes 5,6 mm tolk = 91,2 mm på 100 meter.

 

I dag brukes sjølanvisende stålskiver, der "hullet" (i følge Ola Lunde) er 45 mm i diameter (tilsvarer 90 mm på 100 meter), dvs. sentrum av kula må treffe 22,5 mm fra sentrum, for at halve kula skal "slå inn" (noen hundredeler mer, fordi "hullet" er en sirkel). Det er skiver fra to produsenter som brukes internasjonalt, den ene produksjonen er (fortsatt i følge Ola Lunde) "snillere" når det gjelder kanttreff enn den andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...