Jump to content

Hk mr223a3


Hayaman

Recommended Posts

Selvjusterende gassblokk den var ny.

Skal du skyte mye med demper bør du skaffe deg ei justerbar gassblokk for å stare våpenet.

Uten justerbar blokk får våpenet en vesentlig hardere funksjon som sliter ut våpenet unødvendig fort.

Har også gode erfaring med Ase Utra sin demper på denne type våpen, den jeg har erfaring med passer på en helt vanlig A2 flammedemper. 

Om du holder til på østlandet kan du på prøve min på bane i Oslo regionen.

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

Ny og ny, HK har brukt selvregulerende gassblokker i noen tiår nå, først på G36. Reguleringen er ikke mer spennende at "ekstragassen" fra lyddemperbruk ventileres ut når stempelet er på vei bakover (like mye gass trykker på stempelet med/uten demper).

 

MR223A3 og HK416A5 har vel begge selvregulerende gassblokker nå (vs "MR223A0" og HK416N/Ks justerbare), og franskmennene bruker Rotex på sine A5

Link to comment
Share on other sites

Mulig vi har forskjellige erfaringer men jeg har testet A5 utgaver med justerbar blokk for demperbruk og med fast blokk for bruk uten.

Det er forøvrig ikke samme blokken som sitter på 416N.

Om du har rett så synes jeg det er litt merkelig at HK leverer med og uten justerbar blokk.

 

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret bruker rotex v , uten å bruke justerbar gasblokk. 

Uten å sitte på noe håndfast øker den sluttstykke hastigheten merkbart. 

 

Men jeg hadde ikke montert en demper og presset ut flere tusentalls skudd. Uten å gjøre noe med sluttstykke hastigheten. 

I en rifle til 30 000.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mye mulig jeg husker feil, men så vidt jeg husker har franske 416F (fransk A5) den ikke-justerbare blokka som ventilerer gass av seg selv. Dette har jeg hørt fra franskmenn i tjeneste. Samme patent som originale G36 har, hvor stempelet åpner en "blødeport" i fremkant av blokken, når stempelhodet beveger seg bak og tappen i fremkant glir langt nok bak til at gassene går forbi og ut. Skal visstnok gjøre det unødvendig å ha en justerbar plugg.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Min fårståelse av uttalelser fra HK var at deres gassystem var automatisk justerbar mtp. Forskjellige ammunisjonstyper.

Men skulle man benytte våpnet med demper så skulle det benyttes justerbar block.

Men som nevnt før kan jeg ikke se at standardblokken på noen måte er selvregulerende på noen måte.

Men at det høres fint ut det gjør det.

HK er jo glade i å fremsnakke egene produkters fortreffelighet.

Link to comment
Share on other sites

Gassblokka er nok selvregulerende nok til at man kan bruke et vidt spekter av ammunisjon uten at det går utover påliteligheten. 

M14 og et drøss andre våpen bruker samme konseptet.

 

Med demper burde man strupe gass tilførselen, eller øke buffer vekt/fjær. 

 

Kanskje det har noe for seg å prøve subsonisk ammunisjon?

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

Det finnes ymse, basicly blør systemene bare av mer og mer gass når stempel sendes  på vei bakover ved blokka forran. 

Sjekk utkast, men har skutt MR og AR med demper uten å justere gassen, du ser det på utkast, men jeg har, og hadde gjort det, og.. kommer til å gjøre det igjen uten å bekymre meg. Selv på AR med vanlig gassblokk er jo dempern sjelden mer enn hva, 20-25% mer. typ 1 turn, der 0-100 er 5 turns på blokka. 

Men gutter, man får jo justerbar gassblokka til HK nå, vet team HK bruker det nå. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...