Jump to content

44mag til .357


Gringo

Recommended Posts

Er det noen som har necket ned en 44mag til .357 Bains & Davis og skyter den i en omkamret 9mm tønne til en Blackhawk convertible?

Spennende wildcat dette, 125gr kule 2200fps

 

http://www.accuratepowder.com/data/PerC ... 8Cal(9.2mm)/357%20Bain%20Davis%20Page%20109.pdf

 

13" løp, betyr vel kontender, som igjen er et lukket kammer, som gir betydelig høyere hastighet enn en revolver...

 

Men det hørtes jo alikevell spennende ut å prøve :D

Link to comment
Share on other sites

Eg må nok vurdere en skjefteplateforlenging, XR-3 grepsramma på Blackhawken er ubehagelig liten selv på harde .357 ladninger. Konfigurasjonen mellom 44mag/357 Drar på i 44mag nivå rekylmessig, kanskje enda rappere. :-)

??????! :mrgreen:

Jeg har naa enda ikke klart aa lade BH'n i .357 til nivaa ubegagelig (men saa har ikke evert faatt proeve enda heller), selv i .44 foretrekker jeg vanlig xr-3 fremfor super blackhawk ramma, og det med mine egne patenterte, senebetenelses frembringende sinte .44 ladninger...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har necket ned en 44mag til .357 Bains & Davis og skyter den i en omkamret 9mm tønne til en Blackhawk convertible?

Spennende wildcat dette, 125gr kule 2200fps

 

http://www.accuratepowder.com/data/PerC ... 8Cal(9.2mm)/357%20Bain%20Davis%20Page%20109.pdf

 

13" løp, betyr vel kontender, som igjen er et lukket kammer, som gir betydelig høyere hastighet enn en revolver...

 

Men det hørtes jo alikevell spennende ut å prøve :D

 

Avgjørelsen er tatt så prøving og kronografering blir det nok mang et smil av fremover, håper at en kan klare en 200gr kule med 1400-1500fps med optimal krutt/kule kombinasjon. Noe for Villsvin:-)

Link to comment
Share on other sites

Eg må nok vurdere en skjefteplateforlenging, XR-3 grepsramma på Blackhawken er ubehagelig liten selv på harde .357 ladninger. Konfigurasjonen mellom 44mag/357 Drar på i 44mag nivå rekylmessig, kanskje enda rappere. :-)

??????! :mrgreen:

Jeg har naa enda ikke klart aa lade BH'n i .357 til nivaa ubegagelig (men saa har ikke evert faatt proeve enda heller), selv i .44 foretrekker jeg vanlig xr-3 fremfor super blackhawk ramma, og det med mine egne patenterte, senebetenelses frembringende sinte .44 ladninger...

 

Eg skyter enhånds mye, når en kjører maks over 158gr kule uten hansker svingern lett på opp gitt:-)

Link to comment
Share on other sites

det er selvsagt mulig jeg har blitt noe blasert etter 260gr kule i 1700 f/s i super redhawkwen... :shock::x Dog saa klokket .44 mag 2 ladningen mine ca1450 f/s med 240gr kule ut av en 4"S&W m29, i 7'5 super black hawkwn var de rett og slett utrivelige...

hvor langt loep har du paa din .357 BH?

Link to comment
Share on other sites

Det er 6,5" løp på blackhawken min. i forhold til dine målinger på 4" og 240gr 44 bør det være godt innenfor rekkevidde med 200gr 1500fps:-)

naa er nok m29 relativt trang i sylindergapet... men om du klarer 1500 f/s med 180-200 gr kule med 6'5" BH saa maa jeg defintivt vurdere den en 9mm toenna... hoeres ut som fin medisin for MS. Har du sjekket ut noe om eventuelle problemer med "gas cutting"?

Link to comment
Share on other sites

Det er 6,5" løp på blackhawken min. i forhold til dine målinger på 4" og 240gr 44 bør det være godt innenfor rekkevidde med 200gr 1500fps:-)

naa er nok m29 relativt trang i sylindergapet... men om du klarer 1500 f/s med 180-200 gr kule med 6'5" BH saa maa jeg defintivt vurdere den en 9mm toenna... hoeres ut som fin medisin for MS. Har du sjekket ut noe om eventuelle problemer med "gas cutting"?

 

Gas cutting er etter en del amerikaneres artikler/utsagn ikke noe problem. Heller ikke låsing pga utbakking av patron. Det er i såfal god plass i mellom kon og topstrap til å legge inn en herdet utskiftbar plate. Brotsjen koster 1000kr. Gitt vekk for en sær patron få har. Er det flere som er interresert kan vi dele på brotsjen. Den brukes også til å brotsje ut die.

Link to comment
Share on other sites

Barrel Bullet (gr) Powder Grains Velocity (fps)

 

.357 Rem. Max :

10.5" 158 W296 22.0 1,615

10.5" 180 H110 20.5 1,480

 

.357 B & D :

6.5" 125 W296 25.5 1,900

6.5" 158 W296 24.0 1,740

6.5" 180 W296 22.5 1,630

 

Ser lovende ut med tanke på 200gr kule og 1500fps

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hadde vært artig i en Contender den der. Har et .357mag løp som ikke er så mye brukt. Tenke-tenke..

 

Fordelen for deg er vel at det er lettere å brotse opp en Contender enn 6 stk kammer i en Blackhawk tønne, 9mm tønna i denne er ikke brukende for meg likevel og dette gir våpenet nytt potensiale:-)

Link to comment
Share on other sites

Men "problemet" når det gjelder Contender er at det er så mange valgmuligheter. Med løpet i .357mag, kan jeg lage: 357 max, 357X44 B&D, 357 Herrett og 35 remington og sikkert noen til..

Men nå skal jeg ikke spore av tråden lenger :)

 

En 10" ruger blackhawk i 357x44 B&D hadde jo vært topp til bukkene på 200m. Uff, enda en ting å tenke på :wink:

Link to comment
Share on other sites

En 10" ruger blackhawk i 357x44 B&D hadde jo vært topp til bukkene på 200m. Uff, enda en ting å tenke på :wink:

 

Finns vel ikke noen .357 blackhawker i 10"?

 

Har tenkt litt paa prosjektet, og er fristet. Men saa begynner jeg aa tenke igjen da... Om dette er saa fin bukkemedisin som vi vil ha det til og "pappiret" presenterer. Hvrfor er det ikke en suksees blandt MS skyttere over hele verden?

Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet med flaskehalspatroner i revolver har vel vert begrenset til høyttrykkspatroner som bakket ut og låste sylinderen. Har man lavt nok trykk og/eller lang patron med liten hals og liten kule i forhold til "flasken" går det nok bra. Hele greia bunner jo ut i at patronen skal klistre seg til innerveggen mens trykket er høyt. Jeg vil også tro at vinkelen mellom kroppen og halsen har noe å si.

 

Personlig liker jeg ikke flaskehalspatroner i håndvåpen mer fordi det er så mye styr å lade sammenliknet med rette eller koniske hylser, jeg har bannet og svertet nok over .357 Sig, 7.62x25mm og 7.63 Mauser.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fant denne morsomme, om enn litt eldre, tråden. Tenkte bare jeg skulle komme med en betraktning rund noe som ble sagt.

Har tenkt litt paa prosjektet, og er fristet. Men saa begynner jeg aa tenke igjen da... Om dette er saa fin bukkemedisin som vi vil ha det til og "pappiret" presenterer. Hvrfor er det ikke en suksees blandt MS skyttere over hele verden?

Grunnen til at det ikke er en suksess blandt MS skyttere verden over er muligens på grunn av at en slik endring av kaliber vil gjøre at revolveren kun kan brukes i Grov fri 2, da den ikke lenger vil være et produksjonsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som 001 skriver, vil omkammringen gjøre at en Blackhawk ikke lenger er å anse som et produksjons våpen. De er desverre heller ikke laget med lenger løp, enn 6,5". Bisley`en kom med 7,5" men er vel ute av prod?

Hvis man går tilbake i årgangene til Våpen Journalen, finner man en artikkel om lading av 357 mag for metallsilhouett. Egne data for TC, ei gruppe data for BH og S&W 27, og også ei for litt svakere konstruksjoner som DW 15 og Colt Python.

Riktignok syntes jeg mange av de dataene var vel optimistiske, men om man vil prøve en 6,5" BH, er det noen bra oppskrifter der. Bruker selv ei 200 grs RCBS som går ut av min 4 5/8" BH med 1300 fps, fra en 6,5" vil den antagelig gi litt mer og bør være sikker medisin til bukk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Men "problemet" når det gjelder Contender er at det er så mange valgmuligheter. Med løpet i .357mag, kan jeg lage: 357 max, 357X44 B&D, 357 Herrett og 35 remington og sikkert noen til..

Du har vel ikke tenkt å "ødelegge" et TC Contender produksjonsløp i 357mag?

Regner med du har tenkt å bruke det til jakt da evnt. og ikke MS grov fri 2 eller fri 2 1/size.

Løp i 357Max får man jo kjøpt, og jeg vet muligens om en som kunne tenkt seg å bytte et 357Max løp mot ditt 357mag løp, hvis det er intr. (og løpet du har er et produksjonsløp).

Link to comment
Share on other sites

Se metallsilhuett.no under regelverk, internasjonalt, generelt for håndvåpen:

 

Hvis børsemakeren lager minst 30 stykker, og de er komersielt tilgjengelig i et år, så mener jeg de skal kunne regnes som produksjonsløp. Dette gjelder i allefall for komplett våpen, men jeg regner med C.Patron kan si noe om hva som har blitt bestemt på de siste internasjonale samlingen der dette har vært diskutert.

 

Har limt inn reglene for produksjon under, fikk desverre ikke med figurene, de kan sees på metallsilhuett.no

Det står her at de skal ha vært produsert i minst 100eksemplarer, men det har vært en endring som ikke er blitt oppdatert i vårt regelverk ennå, og det ble så vidt jeg kan huske endret til minst 30 eksemplarer.

 

SEKSJON II: Produksjon

A. Produksjonsvåpen

En pistol som har vært i produksjon i minst ett år, og som er eller var katalogført og tilgjengelig for det generelle publikum. Den må være produsert med åpne siktemidler, og må beviselig være produsert i minst 100 eksemplarer. Vekten må ikke overskride 1.814 gram (4 pounds) komplett med sikter og uladet magasin. Løpslengden må ikke overskride 273 mm (10.75") målt på samme måte som for Fri II. (Ved måling av løpslengden for revolver skal sylinderen ikke måles som en del av løpslengden).

 

Våpenets mekanisme kan være av hvilken som helst type.

 

Hele lengden av produksjonsvåpen må ikke overskride 457 mm (18") for revolvere, og 406 mm (16") for andre våpen. Målingen skal foretas vinkelrett eller parallelt til løpets senterlinje.

 

Avstanden mellom siktene må ikke overskride 342 mm (13,5"). Sikteradiusen skal måles fra den bakerste flaten på baksiktets sikteblad til det høyeste punktet på framsiktets siktekorn eller siktehull. Ingen del av framsiktets rampe eller korn (ikke medberegnet eventuell solbeskytter) og enhver del av et optisk siktemiddel, skal ikke stikke fremfor løpsmunningen.

 

Rekyl - eller munningsbrems er ikke tillatt.

 

Våpenet må i alle henseende være fullstendig hva angår form, finish og mekaniske funksjoner slik det var ved fabrikasjon, og kun deler som er katalogført av produsenten til den spesielle modellen må benyttes til reparasjon eller erstatning, unntatt hva som er beskrevet nedenfor. Pga sikkerheten, skal ikke bredden på avtrekkeren, inkludert eventuelle produksjonsavtrekkersko (katalogført og tilgjengelig for det generelle publikum, produsert for det spesifikke våpnet), ikke overstige bredden på avtrekkerbøylen.

 

Skjeftene må være av konvensjonell type slik at det ikke oppnås støtte fra kroppen annet en skytterens hånd og ikke lenger bakover enn håndleddet. Ingen del av skjeftet eller andre deler av våpnet må omkranse hånden. Håndflatens hvileflater må være minst 90° i forhold til skjeftet, se fig. A. Noen oppadgående kurve på håndflate og/eller tommelfinger hvileflate og/eller en nedadgående kurve på siden motsatt av tommelen er forbudt. Tykkelsen på skjeftet må ikke overstige 64 mm (2,5"), målt iflg. figur A. I følge. fig. B skal distansen mellom punktene A og B ikke være lengre enn 40 mm (1.57"), ved spent hane.

 

Figur A

Figur B

 

Imidlertid, kurvede overflater på skjefte eller ramme inkludert håndflate og/eller tommel anliggende i langsgående retning av våpnet er tillatt (anatomiske grep). Når våpenet holdes i normal skytestilling som vist i figur C, må løpets senterlinje ligge høyere enn overkant av tommelen.

 

Figur C

 

Ingen justerbare skjefter er tillatt. Alle justerbare skjeftedeler skaffet fra produsent skal fjernes (tas av).

 

Våpenet skal ikke ha synlige utvendige modifikasjoner unntatt:

 

1) Eldre våpen kan bringes opp til nåværende fabrikkspesifikasjoner, men kun med deler som er katalogført av produsenten. Alle fabrikat av erstatningsløp kan bli brukt på T/C Contender og G2 rammer. I tillegg kan lengre orginale T/C løp nedkortes til 10’’, såfremt de er av samme materiale, profil og riflestigning

 

2) Skjefter kan byttes mot nyproduserte skjefter av andre fabrikkmerker ("after marked" skjefter). Skjeftene skal være katalogført og tilgjengelig for det generelle publikum, og være produsert for det spesifikke våpenet. Skjeftene (fabrikk- eller nyproduserte) skal være fullstendig hva angår form og finish slik det var ved fabrikasjon.

 

3) Det er tillatt å bytte sikter til nyprodusert sikter fra andre fabrikkanter ("after marked"). Det er tillat med adaptere/sikteskinner for disse siktene. Avstanden mellom løpets senterlinje og senteret på frontsiktet eller det høyeste punktet på siktebladet skal ikke være høyere enn 50 mm. Borring og gjenging for sikter eller adaptere/sikteskinner er tillatt. Ingen del av baksiktet, inkludert solbeskytter eller hette, får stikke bakenfor pistolens bakerste punkt (se figur). Siktene kan males eller svertes for å passe utøveren. Dette inkluderer også merking av justeringsskruen.

 

Dioptersikter er ikke tillatt bruk i grovpistol øvelsene Revolver, Produksjon og Stående. De eneste siktemidler tillatt for disse øvelsene er baksikter med spor og forsikter med stolpe, slik at siktebildet blir liknende følgende tegninger:

 

Dioptersikter er kun tillatt på pistoler kamret for .22 randtenning i finpistol og for .22 sentertenning ammunisjon i Field pistol

 

4) Ikke funksjonelle utsmykninger som gravering, innlegg, inskripsjoner etc. er tillatt på våpenet, men ikke på sikter og grep.

 

5) Boring og gjenging for kikkertmontasje er tillatt. Våpenet er fortsatt tillatt brukt i enhver Grov, Fin eller Field Produksjon øvelse med kikkertmontasjen (ikke ringer) på, så lenge den ikke blir brukt som kunstig støtte. Når kikkertmontasjen er fjernet, skal det monteres "blindskruer" i hullene.

 

Polering/forbedring av avtrekket kan utføres på et produksjonsvåpen. Polering/forbedring av avtrekket består i at flatene som er i inngrep kan brynes eller poleres for å få et mer kontrollert (men sikkert) avtrekk. Returfjær og/eller slagfjærer kan strekkes, bøyes, kuttes eller byttes mot nyproduserte fjærer av andre fabrikkmerker ("after marked"). Disse delene må være katalogført og tilgjengelig for det generelle publikum, og skal være produsert for det spesielle våpenet. Ingen modifisering ut over dette er tillatt.

 

En "double action" revolver SKAL kunne skytes som "double action".

 

Sylinderen på revolveren SKAL rotere uten annen hjelp fra skytteren enn å spenne hanen ("single action") eller ved å trekke av ("double action").

 

En revolver eller halvautomat pistol brukt i produksjonsøvelsen skal lades med fem skudd. Deretter avfyres våpenet uavbrutt på ordinær måte.

 

B. Kikkertmontasje for pistol

En kikkertmontasje som er eller var katalogført og tilgjengelig for det generelle publikum. Kikkertmontasjen må være fullstendig hva angår form og finish slik det var ved fabrikasjon. Avstanden mellom kikkertens senterlinje og løpets senterlinjen skal ikke overstige 76 mm (3").

 

C. Kikkertsikte

Et kikkertsikte som er eller var en katalogført og tilgjengelig for det generelle publikum. Kikkertsiktet må være fullstendig hva angår form og finish slik det var ved fabrikasjon. Deksel for justeringsskruer kan fjernes. Enhver type kikkertsikte eller optiske innretninger er tillatt unntatt Laser.

 

D. Patroner

a) Grov:

Enhver sentertenningspatron som møter følgende krav. For å være en produksjonspatron må den passe et våpen godkjent for Produksjon (ikke spesiallagd). For patroner hvor hylser ikke er kommersielt tilgjengelig, skal ladeutstyr (die-sett) være katalogført og tilgjengelig for det generelle publikum.

Det er ingen andre begrensninger.

 

b) Fin:

Enhver fabrikkprodusent randtenningspatron i .22 Short, .22 Long eller .22 Long Rifle.

 

c) Field Pistol:

Enhver patron for Grov som ikke har hylselengde større enn .22 Hornet (35,64 mm eller1.403" ). Randtenningspatroner er ikke tillatt.

 

E. Deler til våpen som ikke lenger produseres

Hvis det ikke finnes reservedeler til et våpen som ikke lenger produseres, kan en ødelagt del bli erstattet med en nyprodusert dersom:

• utøveren beviser at våpnet ikke lenger produseres og at delen ikke lenger er tilgjengelig (brev fra fabrikanten eller bevis for at produsenten ikke eksisterer lenger)

• den nye delen er av identisk materiale, form, dimensjon, konfigurasjon og finish, som den originale

Ingen av hoveddelene, utenom løpet, kan byttes ut. Avhengig av typen håndvåpen, slike hoveddeler er:

• ramme

• sleide

• sylinder

• løp

• sluttstykke

• låsekasse

• avtrekkermekanisme

Erstatningsløp må være kammeret i et kaliber som opprinnelig ble tilbudt av produsenten.

Link to comment
Share on other sites

Vel 001 har gjengitt rett ut av regelverket og det er meg bekjennt ingen nye endringer i forhold til det norske regelverket, med untaket han nevner om 30 og ikke 100 enheter. Det finnes etter hvert mange custom produsenter av TC løp og disse er tillatt, så fremt de tilfredsstiller de generelle kravene til form og lengde. Det er så vidt meg bekjennt ikke diskutert hvorvidt en ombygging, eller omkamring er innenfor produksjons regelverket, men som deltager i teknisk jury under VM, kan jeg vel si at ånden fra regelverket og juryens fortolkning, helt klart vil gå i en negativ rettning i forhold til slike endringer. Om det bare er for å kamre om, så foreslår jeg å beholde det originale 357 løpet, som det er og heller få tak i noe annet. 357, er tross alt et av de kalibrene som kan brukes til både field og grov (forutsatt at det har bra presisjon, siste varierer mye)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

:smile: Ja jeg har en slik sak og den overgår det meste

G-sport Oslo tok inn 2 stk Rugere med 3 tønner 9 mm 357\38 og 44-357 B.D. .

Kjøpte min ny på G-sport tidlig i 80 årene

Har prøvd det meste av kuler mellom 115 og 250 grain i den

Erfaringsmessig er en tung kule et lite prob. da kulespissen vibrerer ut etter 3-4 skudd og låser tønna (løsningen er muligens mere krymp men da vet jeg ikke noe om trykket) så Jeg foretrekker 110 grains hullspiss Remington kuler og 20 grain N110 i Fedrral eller Star hylser

Hylse+kule ca 40,09

Utgangshastigheten ligger på 2200-2300 fot

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...