Jump to content

Hudproblemer hos NEG -fettkuler og allergi


Skautussa

Recommended Posts

Som en del av dere sikkert har fått med dere, har Bella vår NEG (norsk elghund grå) hatt en del trøbbel i form av fettkuler som blir betennte. Desverre stopper det ikke der.......

 

Skal komme med en oppsummering og prøve å holde dere oppdatert på behandligsmetode og resultat.

 

Før Bella var 2 år dukket den første fett kulen opp, i 2004 ble disse så ille og betennte at hun bla lagt i narkose 3 ganger på 1 år for å fjærne dem. Vetinær annbefalte allerede første gang å sterilisere henne siden vi, allerede så tidlig, hadde bestemt oss for at hun ikke skulle brukes i avl. I heimen var vi ikke enige om dette skulle gjøres eller ikke........(Jeg anger dessverre i dag på at jeg "venta" på å at sambo og jeg skulle bli enige) Månedene gikk og den ene fett kulen etter den andre dukket opp.

Og hver gang fortalte min vetrinær at sterilisering ville hjelpe........

 

Vi skriver år 2007 og Bella har gått på 6-7 antibiotikakurer siden januar :shock: 4 av de pga betennte fett kuler som hun dessverre har tyggd av selv :o:shock: Så på ettersommeren ,etter en slitsom og sår ettervinter/vår/sommer for både Bella og oss, var sambo endelig enig i at sterilisering skulle gjennom føres, skulle bare vente til etter jakta..... :roll:

 

Sommeren er på hell, og vi går å venter på at løpetiden skal starte, og vi venter.....og venter :? 2mnd på etterskudd får hun endelig løpetid, oppkjøring til elgjakta er slitsom, bikkja er ikke seg selv og "mor" er frustert. Savnet og tapet av Mira, har desverre en stor innvirkning på mitt engasjement og gleden ved å ta med bikkja i skauen er brått borte :shock:

Heldig vis kommer reinsjakta og vi får begge ei fin fin uke i fjellet, noe vi begge helt klart trengte. Så, helt på tampen av reinsjakta og på slutten av løpetiden til Bella, etter utallige frusterte timer i skaune her hjemme, får vi nok en mulighet til å innta mekka på denne jord Hardangervidda :mrgreen:

Bikkja funger UTMERKET!!Jeg får skutt alle 3 dyra vi hadde kort på, og bikkja er med på alle...... Og hun imponerer virkelig. Hun sitter ved min side eller ligger 10 bak meg når skudd faller.......og blir....til hun får annen beskjed.....Etter så mye frustrasjon var det nesten så tårene tok overhånd..... :oops:

 

Men så til elgjakta da, bikkja funger ikke opptimalt i forhold til foregående år. I etter kant ser jeg symptomene står i kø.....men jeg tolket de ikke i det rette mønsteret, satte de ikke i det rette perspektivet.

Hun har siden sommeren drukket mye......(jeg har trodd det har vært varmen)

Før og under elgjakta virket nedstemt........(noe som jeg aldri har sett hos henne tidligere)

Spiser ikke opp maten sin under elgjakta(noe som aldri har skjedd før) Hun fores 2 ganger i døgne under elgjakta, Morgen og kveld, Morgen maten inntas ca 2-2,5t før vi skal gå, denne var ofte ikke rørt....

Til tider varm på snuta......(trodde dette var pga varme)

Peser til tider mye.......(trodde dette også var pga varme)

Små klynking ute uten at det liksom skulle være grunn for det......

 

Så en morgen i beg. av november får jeg bange anelser...... :shock:

Våkner av at bikkja er urolig, sleiker, sleiker og sleiker. Ligger å peser....

Synes dette er merkelig adferd.....så når jeg skrur på lyset ser jeg flekker på gulvet, rød/brune...faktisk mer brune enn røde.... Liker ikke det jeg ser, sambo prøver vel å berolige med at det sikkert er en "etterløpetid". Etter en dusj og kopp med kaffe tar jeg tempen på bikkja, for jeg liker over hode ikke det jeg observerer. Frykten min er der og den blir forsterket etter en tlf med vetrinær. Stor kjanse for at hun har livmorbetennelse......noe vetrinær konstanterer, jeg reiser på jobb og lar Bella bli hos vetrinær...ut på ettermiddagen ringer de og foteller at alt gikk bra og at hun er i ferd med å våkne fra narkosen og vi avtaler at jeg skal hente henne morgnen etter kl. 9.

Når jeg henter henne går hun helt av hengsla, hun trodde sikkert at hun var blitt forlatt :shock: For hu var helt fra seg, peip, pistra, tissa på gulvet, loggret med hele seg og klarte ikke å stå rolig ett sekund. På vei hjem lå hun å pistra og skalv. Hun var tydelig kjørt. Hun ble satt på nok en antibiotika kur.

Hun kom skte men sikkert til hektene igjen, det flotte er jo at hun ikke har pr. d.d. hatt nye tilfeller av fettkuler, og de to jeg pleier å tømme har blitt mindre og tømmes ikke like ofte. (som jeg angrer på at dette ikke er gjort før :( )

 

MEN, ja for det er et men her......

Ca 14-20 dager etter opprasjonen legger vi merke til nok en urovekkende adferd... Kløing! Og hun klør og sleiker på seg våteksem.

Nok en tur til vet, hun settes på en utøykur i form av 3 sprøyter, som skal gis med ca 10d mellom rom. Samt at de orientere om eventuelle årsaker til denne kløa. Blir enige om at vi prøver dette først, og hun settes på nok en Antibiotika kur, før man går vidre med allergi tester. Når sprøyte nr. 2 skal settes synes jeg ikke kløinga har blitt mindre, samt at våteksemen fortatt er i huden etter endt pillekur. Ny atibiotika foreskrives. Denne funker, så ved setting av sprøyte nr. 3 er kløen fortsatt til stede. Blodprøve for allergi testing tas, samt nytt fór uten proteiner kjøpes. Og hun settes på en 6 dagers kur med Kortison(jeg er skeptisk til bruk av kortison på både mennesker og dyr) Ser at dette har en heldig virkning, 2d etter at kuren er ferdig, blusser kløinga opp igjen.

I dag fikk jeg svar på blod prøvene.....allergis mot innemiljø :shock:

Innemiljø kan være mye, men blant annet, Husstøvmidd, lagermidd, sporsopp osv osv.

Neste ledd blir på analysere blod prøven ytterligere for å finne det eller de rette allergenen, så vil man utvikle en "coktail" som jeg selv må sette på henne i sprøyte form. Så sant hun er tilstrekkelig allergisk til at en slik koktail vil ha en virkning. Videre fortalte vetrinær at man muligens måtte spe på med kortison i perioder.

 

Spørsmålet man stiller seg er: hvorfor blir dette synelig nå......det er det ingen vetrinær som kan svare meg på. Men tror det skyldes mange ting, 2007 har vært et tøfft år for både store og små i huset. Vi takler tapet av Mira på hver vår måte, og selv om Bella var vant til å være alene før Mira kom, har hun nok følt ett savn hun også. I tillegg har Bella vært svekket pga alle de betente fettkulene og Antibiotika kurene. Opp på dette kom ikke løpetiden når den skulle. Og Livmorbetennelse var et faktum i november. Pga at jeg ikke har tolket symptomene riktig har hun nok gått med denne betennelsen en stund, den startet nok allerede en god stund før jakt. Og dette gjør meg ulidelig vondt i etter kant å oppdage, at jeg kunne være så blind.

Pga alt dette kan allergien ha brytt ut, for bikkja har nok vært mer kjørt enn jeg har vært klar over, at allerigen har liggi latent og så blitt utløst da hun har vært så kjørt.

 

Flere vetrinærer jeg har snakket med er ser helt klart at fettkuler er et problem blant NEG, ei jeg har snakket en del med har jobbet her på Østlandet(Oslo & Akershus) og i Trondheim og hun sier det er flere tilfeller med NEG og fettkuler i Trondheims området enn her nede på Østlandet......

Videre er også våteksem eller eksem generelt utbret blant NEG....

 

Noe jeg mener burde være en tanke vekker for de som ønsker å avle på bikkjene sine, tenk dere godt om, vurder bikkja di til det minste, er den verdig til å føre NEG genene videre..... Er man i tivl, la det være, vær så snill.

 

For dette er en på kjenning for både eier og ikke minst hunden, kostbart blir det i lengden også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dere er utrolig uheldige da, som få to alvorlige plager og en alvorlig sykdom samtidig. Synes imidlertid ikke du skal klandre deg selv fornoe av dette. Sykdom hos hund er vanskelig å oppdage noen ganger, de kan jo ikke snakke og symptomene på livmorbetennelse i tidlig stadium er umulig å tolke sikkert. Og det er jo dessverre tre ganske vanlige lidelser. Men alle på en gang da, stakkars Bella.

 

Det gjelder å være optimistisk, livmorbetennelsen er ute av verden og kanskje også det værste problemet med fettkuler. Har selv NEG, og han har de han også, foreløpig i form av to små kviser på ryggen som kommer og går litt, ingen betennelse, så jeg er heldig så langt. Jeg klemmer ut gørra og stryker på bromtymolblått, der ut til å fungere greit. Det med allergi kan virke håpløst, men svigermor har en boxer som er allergisk mot nær sagt alt, gress, bomull, kylling, fisk, husstøv, midd, you name it. Hunden er en tispe på tre år som aldri har hatt løpetid, antagelig på grunn av store doser kortison og divers pillekurer fra hun var 6 måneder. Men bikkja lever, spiser som en hest, er livsglad og har godt humør. Klør seg til blods av og til av eksem, men det ser ikke ut til å hemme livskvaliteten at hun har allergi. Hun er nå på streng diet og har fungert uten kortison siden rett før jul. Bella er jo også heldig som er elgund, og tåler å være ute store deler av døgnet dersom det er bedre for allergien (jeg vet jo ikke om hun allerede er mest ute). Selv har jeg en stuegris som får sove på soverommet, men jeg er ikke i tvil om at jeg ville forsøkt tilvenning til mer uteliv om det gjorde ham friskere, men er redd han ville sørget seg til døde om han ikke fikk ligge midt blant familien ved middagstider og om kveldene, så det er neimen ikke lett å vite hvordan det ville gått. Men poengt mitt er at en hund kan ha et godt liv med allergi om det lykkes å finne diet/behandling som passer, og en elghund kan ha det bra med å være mye ute dersom det hjelper. Håper og tror at dette kan gå bra for Bella!

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier det samme som Tron; det verste er jo over nå og nå må dere fokusere på at det skal gå rette veien. Bella kan ikke få mer trøbbel med livmora og fettkulene ser ut for å være under kontroll.

Det med at hun har utvikla allergi kan ha med mange ting å gjøre; stress, alle antibiotikakurene som har svekket immunforsvaret hennes og det at allergien kan ha vært latent. All sykdommen hun har vært gjennom kan ha framprovosert allergien - det er velkjent blant oss mennesker at eksem/psoriasis mm blir verre under stress eller når vi er i en bølgedal fysisk eller psykisk.

 

Det er så lett å være etterpåklok - "hadde jeg gjort sånn eller hadde jeg gjort slik" - men sånn fungerer det ikke i det virkelige liv. Vi er ikke sannsigere noen av oss dessverre og det er ingen grunn til å klandre hverken den ene eller den andre. Sånn ER det bare - det viktigste er at Bella nå pensles inn på riktig vei nå og at det finnes medisinering for henne som kan holde plagene i sjakk.

 

 

God bedring til Bella :P

Link to comment
Share on other sites

Detta er ordentlig STYGGEDOM!

Som jeg skrev under "Brukket tå hos støver", har NEG'n min slitt med dette i "alle" år (han er 7 nå).

4. antibiotikakuren nå, siden november...

 

Sist jeg var hos veterinær med han var 3. juledag, til en 3. veterinær, og det han sier om dette er at det er STERKT GENETISK! HD avler dem unna - seff, skjønner den - men som veterinæren sa, driter dem i kulene, selv om det er til større plage for dyret - med tanke på at fettkuler er sterkt genetisk og hunden får fortere fettkuler enn HD.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt både og når det gjelder hunder og allergi og bruk av kortison....og det du fortalte om Boxeren er ikke hva jeg har hørt, kanskje håp alikevel da. Bella står MYE ute, hun har ikke hunde gård(noe man nok må sette i gang med til våren tenker jeg) Hun er inne om natten ligger på gulvet på soverommet. Men stort sett er hun MYE ute. Pga sære naboer og beliggenheten på huset er det uaktuelt å la henne stå ute på dag tid når vi er på jobb, hun er med oss i stede.

 

Det du ,"lykke", nevner om stress, psykisk og fysisk påkjenning er noe jeg har tenkt mye på også.....

Samt at det i enkelte gener hos NEG er utbred ikke bare med fettkuler men også eksemer(særlig våteksem) og allergier.

Tipper dette her ligget latent hoa Bella, og at yttre påvirkninger som at Mira brått ble borte, hyppige antibiotika kurer, og livmorbetennelse nok desverre har knekjørt bikkja så til di grader at allergener har blomstra opp.

Hun fóres nå med Hills allergifór, da proteinene er spaltet ned til ett mini mum, kommer til å fóre med dette til det foreligger nye resultater på blodprøvne.

Link to comment
Share on other sites

Men hva sier avlsrådet for NEG da? Siden det tydeligvis er et rasefenomen med fettkuler så må jo det være på dagsordenen. For det er jo helt klart at bikkjene lider under dette!

 

Pilla dette er på dagsorden......

 

Jeg hadde en legere samtale med leder for avlsrådet NEG i sommer.

Det er sendt ut et skjema, som forøvrig også ligger ute på nettet til Norske Elghundklubbersforbund., hvor det oppfordres til at alle Elghundeiere seder inn helse tilstand på bikkja si..... http://s5.ewdns.net/~elghundf/filer/20070701071551.pdf

 

Som jeg har nevnt tidligere i en annen tråd jeg starta på SL i sommer om fettkuler og NEG, er dette arvelig.

Hunder som har dette er plaga, og avlsrådet ønsker å endre trenden.både når det gjelder fettkuler og eksem, øye lidelser, nyre/leverlidelser og HD.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det du beskriver vært min hund hadde jeg avlivet den lenge før det hadde kommet så langt. Dette er ikke ment som noe personlig angrep på deg deg Skautussa!! men min personlig oppfattning er at det er på kanten til dyreplageri å utsette en hund for så mange kurer og behandlinger generelt, men det er ikke alle som som tenker likt. Som hundeeier vil vi i bunn og grunn det beste for hundene våre, så er det opp til den enkelte hva en mener med dette. Veldig synd for deg at du har hatt så uflaks på hundefronten siste året (følgde tråden om Mira på sluttstykket også) Veldig bra at du skriver om problemer med NEG, dette er problemer som må tas på alvår og fint at du setter litt fokus på dette! Dette innlegget er ikke ment som pesonlig angrep på deg. Og jeg er heller ikke ute etter å skape en lang diskusjon om avliving eller ikke avlivning ved sykdom og skade på hund!!

 

Noe jeg mener burde være en tanke vekker for de som ønsker å avle på bikkjene sine, tenk dere godt om, vurder bikkja di til det minste, er den verdig til å føre NEG genene videre..... Er man i tivl, la det være, vær så snill.

 

 

dette du skriver her støtter jeg 100%

Link to comment
Share on other sites

Husqvarna 1900 ingen fare, tro meg jeg har tenkt det du skriver flere ganger, at disse kurene over hode ikke er eller har vært bra for henne. Og det kan jo også være at hudproblemene er et resueltat av alle disse kurene, sant..... Men dette blir bare spekulasjoner.

 

Når jeg oppdaget det pelsløse område med betennt våteksem i desember fikk jeg en merkelig forulroligende følse, på samme måte som den morgen da jeg fant ut at hun hadde livmorbetennelse. Ikke spør meg hvorfor, mne jeg viste liksom at dette ikke var bra. Er vel det som heter intuisjon. Slike intuisjoner har jeg hatt flere ganger, må nok bare innse at jeg bør "lytte" til dette og handle ut fra det. Skulle allerede ha gjort dette i 2003/04, uff denne etter på klokskapen. For at sterilisering hadde en meget heldig virkning på fettkul utbruddet er det ingen tvil om.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg nå har tenkt; kunne disse hudproblemene vært unngått hvis hun hadde blitt sterilisert tidligere.....

Dette vil jeg vel aldri kunne få svar på, og slike tanker er dessverre idiotiske, men like fult kommer de :?

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var i veien med Rondo, ble han dopa ned og vi klemte ut ALLE kulene over hele bikkja. Vet uttalte at han hadde sett flere kuler, men ikke så omfattende :S

Vel, vi klemte ut alle og han sendte bikkja på slankefôr (selv om bikkja i seg selv er en liten tapp, uten unødig fett)..

 

Prøvd dette?

Han mente også å teste veslegubben for stoffskifte, allergi og hormoner etter hvert..

Link to comment
Share on other sites

Har testa ut i noen dager her nå. Bella har stortsett vært ute fra vi kommer fra jobb til vi legger oss, og hun har ikke vært med inn på jobben, men vært i bilen(blitt lufta med jevne mellomrom). Dette har gjort at kløinga er merkbart mindre.

 

Så her er det nok bare å krype til Korset og sette opp en hundegård http://www.kkimport.no/default4.aspx og hundehus.

 

Hundehuset til KKimport er fine....men dyre.... :roll:

hundehus6.jpg

 

Har sett på dette:

Trofast-Hundehus.jpg

 

Dette er Isolert og bikkja har mulighet til å sitte/ligge på taket(få oversikt).

Ønsker ikke varmekabler da dette ikke er heldig for hunder med hudallergi.

Men kommer til å bruke Halm som byttes ofte!

 

Tror det er viktig å få et hunde hus til henne så fort som mulig, og så ta hundegården til våren når tælan går.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart et godt poeng der Hr. Gravråk, jeg har også tenkt på dette. Impregnert trevært er nok lite gunstig med tanke på hudirritasjonen til bikkja. Hundehus i ubehandlet matriale er derfor mest ønskelig.

 

Noen som vet om slike....... :roll:

 

Tips mottas med stor takk :D

Link to comment
Share on other sites

jamten min er ute 365 dager i året, med mulighet for å gå inne i et hus i loven. Det er en frisk og glad hund som trives MYE bedre i -20 enn + 20 grader. har tatt han inn når det har bikka -30, men da piper han og vil ut igjen :D NEG er jo i samme klasse om jamt når det kommer til pels så jeg tror det er bare sunt og ha de ute :D . Har brukt imprengnert i reisverket på garden, og kan ikke si jeg jar merket noe negativt med dette. Hadde ikke tenkt på det en gang :oops: , kan det være smart å male dette?

 

håper hunden din blir helt frisk igjen!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bygde ett etter den modellen du viser øverst med vippeluke. Det er som er bra med denne modellen er at hunden får en forgang å gå inn i som tar opp for trekk, og skitt før den går inn i en isolert innerdel. Dette er det optimale mener jeg. Du kan jo ta kontakt med KK og Willy og sikkert få husene uten saltsyreimpregnering, og i vanlig tre som kan beises utvendig. Men det er heller ikke sikkert de isolerte husene har impregnert matriell innevendig. Snekra sammen en sånn kasse i løpet av noen timer en vårdag. Brukte vannfast finèr 12mm, 2" 2" lekter og 5cm glava. Tiff tåff i mange år......

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Sven :wink:

 

Ett vindfang er stor fordel, og det blir vel til at det blir laga med vindfang.

 

Kriterier/ønsker ved hundehus:

 

Flatt tak til å ta av/lokke opp -hunden kan ligge sitte på taket og få oversikt, samt at renholdet blir enkelt.

Liten luke ett stykke opp på vegg -pga trekk

Vindfang -også pga trekk

Isolert

Ubehandlet matriale -pga allergi

Link to comment
Share on other sites

Fatter'n har laga hus til Rondo. Hadde det ikke vært for at huset ble stående igjen i allmenninga etter at snøen kom, kunne jeg sendt bilde/mål, hvis det er aktuelt å lage sjøl.

Ubehandla materiale ville jeg nok gått for uansett. Vil tro Rondo er på størrelse med Bella (han er en liten tapp av en hannhund). Så lenge hodet kommer inn, kommer bikkja inn, og luka er stor nok. Få luka i passe høgde til at ho kan hvile hodet i åpningen når ho ligger (min lille regel.. ;))

Rondo bruker taket mye. Ligger oppå der og slaffer av! Samtidig vil vel elghunder generelt ha kontroll og se hva som skjer.

 

Hvis du ikke vil lage selv har jeg sett en del sånne (i hverfall ganske like) på finn.no.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Blir det til at jeg finner hammer og sag, lager jeg vel en tråd om det...... :roll::wink:

 

Hei Skautussa.

Jeg har planer om å bygge et par hundehus til mine to til uka. Materialene ligger klare i garasjen.

Kan godt lage en material liste, kappliste og beskrivelse av fremgangsmåten og legge ut her. Når jeg er ferdig. Så blir det litt enklere for deg. Skal bygge et till basseten og en til laikaen. Tenkte meg isolerte hus med flatt tak.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Bringer denne opp igjen.....

Overskirften bure kanskje vært endra...

Hun har ikke hatt tilfeller av nye fettkuler etter steriliseringen eller bytte av fór.

At vi byttet fór var egentlig pga allergi.

 

Men som sagt INGEN nye tilfeller av fettkuler, hun har en som jeg holder i sjakk uten problemer....

Dette mener jeg ene og alene skyldes at hun er sterilisert og at fettkuler skydels svikt i hormonbalansen....

Desverre er dette altfor lite forsket på. Det ER arvelig betinnget.....Og jeg håper virkelig at oppdrettere, så vel som de virkelig seriøse- til hobby/bakgårds oppdrettere tar notis av dette og ikke bruker hunder som har tilfeller av fettkuler i avl om de er aldri så gode og jaktpremierte. Dette da disse fettkulene skaper problemer og lidelser for hunden.

 

Som sagt hun har ikke gått på penicilinkur på 6mnd....ikke dårlig :D

 

Bella er i dag så frisk som hun kan bli....heldig vis.

Allergien holdes i sjakk med at hun får vom og Hundemat, er ute hele tiden for uten på natta, da er hun inne dog på et av grenset område. Dette området er i gangen, da denne kan hodes ren og vaskes ofte.

 

Hun har satt en blank, tett og fin pels, så og si ingen røyting.

 

Til slutt vil jeg nok en gang innstendig oppfordre dere som bedriver avl eller ønsker å avle på deres hund, sjekk genene. Er det tilfeller av fettkuler, enten hos individet selv eller hos mor, bror, tante, kusine osv osv.....vær så snill la en eventuell parring være.

 

Bella har jo... blitt "bra"...men se hvor mye Hyprjinta sliter med sin NEG..

Link to comment
Share on other sites

Utrolig viktig tema dette - og så utrolig synd at det ikke er mer informasjon å oppdrive om dette.

 

Etter hva veterinæren min sa, så er det ingen som egentlig vet hva dette kommer fra, og dermed vet dem ikke eksakt hva dem skal gjøre med det.

Fra slutten av oktober og fram til jul var Rondo igjennom 6 antibiotikakurer. I tillegg ble han kjørt på kortison - som førte til mye vanndrikking, og dertil at bikkja tissa inne - noe han var særdeles lei seg for selv. Ikke godt for bikkja på noen som helst måte.

 

Nå driver vi på 4 fôrtypen siden jul, og han får nesten ikke mat. Forsøket er nå å slanke han heeelt ned (Rondo har aldri vært tykk, og er ganske spinkel). Han har blitt barbert, og vi tar altså i fra han alt fettet i maten, og tilsetter omega3- og 6-fettsyrer.

 

Bikkja ser ikke ut, det er kostbart med masse veterinærutgifter, forskjellig mat osv.

Det er også kjett å være hundeeier når bikkja ikke har det optimalt.

 

Talgkjertler er sterkt genetisk. Får en hund påvist HD blir den trukket ut fra avl temmelig kjapt. HD er etter hva jeg har blitt fortalt 25 % genetisk og 75 % avgjøres av miljø. Hvor stor prosent disse talgkjertlene "scorer" her vet jeg ikke, men i forhold til HD er grøtsvultser, som talgkjertler også kalles, sterkt genetisk.

 

Å unngå avl på dyr med talgkjertler blir bare værre og værre dess lenger en venter med det. Jeg hører stadig vekk om nye hunder som får disse utvekstene - både i liten og stor grad.

STOPP DETTE NÅ! For all del - dette er en STOR svakhet på en ellers fantastisk hunderase.

 

Edit: Her i gården har en NEG hannhund blitt kasterert pga. endetarmsbrokk. Oppblussene av talgkjertler er like fordømt enda...

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Det er nå en stund sidne Bella ble Sterilisert....

Fettkulene var bra en god stund.,....

Nå kommer de for fullt igjen....bare siden i høst til nå er det blitt betraktelig værre... :cry:

Hun står MYE ute.....hun er i god kondisjon....og får den samme maten som tidligere(når hun var bra etter steriliseringen).....

 

Forbanna driit.....

 

Har sakt det før, og sier det igjen....sjekk avls linjene godt FØR du kjøper/bestiller NEG valp..... er det tilfeller av fettkuler i linjene....styr unna!!

Link to comment
Share on other sites

desverre er NEG plagd med både HD, fettkuler og nyresvikt.

 

vi har hatt en NEG tispe som ble 12 år gammel før den fikk kreft og ble sendt til hundehimmelen. som både hadde HD og etterhvert (ca fra 5års alderen) også hadde fettkuler. noen av disse var såpass store at hun måtte til veterinær å få de operert ut. denne hunden ble det ikke avla på pga HD.

 

i tillegg har vi hatt en NEG tispe som ble sendt til hundehimmelen bare 5 år gammel pga nyresvikt. det ble ikke avla på henne heller. heldigvis.

 

problemet med elghunder (og andre raser også) er at enkelte avler ukritisk på hundene. når et valpekull fort innbringer mer enn 20 000 til oppdretteren så er det enkelte som ikke tar det så tungt med fettkuler, nyresvikt, osv i linjene, eller at hundene man avler på ikke har prestert ønskelig på utstillig og jaktprøve. dette er et ansvar både oppdretter og valpekjøper har. for så lenge det fins valpekjøpere som bare skal ha en elghund (å helst en billig en) så vil det alltids finnes oppdrettere som avler på hunder man kansje ike burde brukt i avl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg barberte NEG'n min i mai i fjor.

Problemene med kuler ble så stort at jeg var redd det ikke var stort å gjøre...

 

Barberte han på områdene hvor han har mest kuler; nakken, over ryggen, ned på sidene. Gjentok barberinga i mnd.skiftet juni-juli.

Samtidig slanka han HELT ned (til skinn og bein) og fôra han sagte opp igjen - kun med lightfôr.

 

Valgte fôr i dyrebutikken ut ifra fettinnhold, og endte på Josera senior&light. Han har så og si vært uten kuler fram til februar - men nå har det blussa litt opp igjen. Et par kuler som er litt større. Han står riktig nok mye inne - og får dermed lettere fatt i mat som han ikke skal ha.

 

 

Men jeg står snart klar med klippemaskina igjen! Stygt og kvalmt, men så lenge det hjelper hunden så får det være det samme!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Som en liten apropo til all dårlig reklame for Neg som fremkommer her i denne tråden samt lignende tråd på SL i sin tid vil jeg si at i de 30 årene jeg har hatt Neg og en venn av meg som har drevet opdrett i like lang tid har vi aldri opplev disse problemene. Så det er også endel friske Neg ute og går. Bare som et lite apropo til de som ønsker Neg så er det et overveldene flertall som er friske. Til dere som har hunder med disse plagene så syns jeg selvfølgelig synd på hundene deres som må slite med dette. Håper dere ikke mister troen på Neg, det er noen aldeles hærlige hunder. Både som jaktkamerater og som "stuegriser" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nettopp!!!

Det er det jeg vil frem til....uten å navngi oppdretter(e).....

 

Men jeg VET at flere driver avl på bikkja si selv om de også VET at bikkja har fett kuler..... Når jeg konfronterer dem med dette....er mottargumente at det er ikke fettkulen som jager....men bikkja......eh......Halloooen sier jeg bare.... Med åpene øyer velger de alikevel å avle på individer med defekter :?

 

Slik jeg ser det er dette egoisme fra eier sin side.....desverre finnes det også valpe kjøpere som kjøper en valp ukrtisk(noe som Høggeren nevnte).

 

Skeptisk til NEG....i allerhøyeste grad...jeg er blitt det.

Tviler på at jeg vil ha NEG no mer, dog er dette en uaktuel diskusjon for øyeblikket da vi har Bella. Om en arvtaker vil avløse henne frem i tid....er høyst usikkert ut fra mitt behov.

Link to comment
Share on other sites

Fettkuler (lipomer) har lenge vært en betydelig rasedefekt hos NEG. Likevel har ikke, så vidt meg bekjent, reduksjon av forekomsten av fettkuler noen sinne vært med i rasens avlsmål. Å ikke konkret inkludere lipomer i avlsmålene, på samme måte som bl.a. arvelig nyresvikt (PNP), framstår utenfra som noe konservativt og lite ambisiøst fra Elghundklubben.

 

Hvis man virkelig vil problemet til livs, er den eneste løsningen en langsiktig, systematisk og aktiv innsats mot sykdommen. Dette kan bare skje ved å endre retningslinjene for avl. Kanskje avlsrådet bør våkne fra tornerosesøvnen og lukte kaffen?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Nettopp!!!

Det er det jeg vil frem til....uten å navngi oppdretter(e).....

 

Men jeg VET at flere driver avl på bikkja si selv om de også VET at bikkja har fett kuler..... Når jeg konfronterer dem med dette....er mottargumente at det er ikke fettkulen som jager....men bikkja......eh......Halloooen sier jeg bare.... Med åpene øyer velger de alikevel å avle på individer med defekter :?

 

Slik jeg ser det er dette egoisme fra eier sin side.....desverre finnes det også valpe kjøpere som kjøper en valp ukrtisk(noe som Høggeren nevnte).

 

Skeptisk til NEG....i allerhøyeste grad...jeg er blitt det.

Tviler på at jeg vil ha NEG no mer, dog er dette en uaktuel diskusjon for øyeblikket da vi har Bella. Om en arvtaker vil avløse henne frem i tid....er høyst usikkert ut fra mitt behov.

 

Siden du VET at det er flere oppdrettere som VET at de avler bevist på dette så syns jeg du bør navngi disse slik at andre valpekjøpere kan styre unna disse. Det bør vel ikke være værre det enn at vi her på Kammeret viser missnøye med feks. en våpenforhandler som blir navngitt.

Hvis du ikke navngir kennelen/oppdretteren syns jeg du gjør andre valpekjøpere en bjørnetjeneste siden du er så sikker i din sak.

Samt at du setter samtlige oppdrettere i et dårlig lys siden ingen vet hvem de skal styre unna. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis er det opp til meg om jeg vil navngi noen.

 

I bunn og grunn har det lite med saken å gjøre og henge ut noen.

Det som er viktig derimot, er å sette fokus på disse problemene.

Gjøre folk(oppdrettere og valpe kjøpere) bevist på dette.

 

Jeg vet også at de i avlsrådet for NEG er klar over dette problemet.....både når det gjelder fettkuler, nyresvikt og epilepsi.

Da jeg har vært i kontakt med de...og at medlemmer av NEHK ble oppfordret til å svare på et sjema vedr. helse tilstanden for deres hund......

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke navngir kennelen/oppdretteren syns jeg du gjør andre valpekjøpere en bjørnetjeneste siden du er så sikker i din sak.

Samt at du setter samtlige oppdrettere i et dårlig lys siden ingen vet hvem de skal styre unna. :wink:

 

her er jeg ikke enig med graahund. det er ikke tussa som setter alle oppdrettere i et dårlig lys. om alle oppdrettere kommer i et dårlig lys er det pga useriøse oppdrettere som ikke bryr seg om eventuelle problemer som kan dukke opp å alikevel avler på kombinasjoner som ikke er helt bra ....

 

om tussa vil navngi oppdrettere hun mener er useriøse eller ikke, er hennes sak. jeg for min del ville ikke navngitt noen(siden oppdrettere tross alt er privatpersoner som oftest), det kan oppleves som uthenging.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet også at de i avlsrådet for NEG er klar over dette problemet.....både når det gjelder fettkuler, nyresvikt og epilepsi.

Når det gjelder avlsmål, er det bare én av de tre sykdommene du nevner, som er nevnt konkret, nemlig [arvelig] nyresvikt. Fettkuler (og epilepsi) er ikke nevnt spesifikt i avlskriteriene. At avlsrådet er klar over fettkulproblemene hos gråhund vet etter hvert mange, inkludert jeg. (Jeg snakket med lederen i avlsrådet senest i dag. ;)) Men Elghundklubben/avlsrådet har vært klar over problemet lenge. Skal man problemet til livs, trengs det strukturendringer og tilhørende konkrete mål for å adressere problemet.

 

medlemmer av NEHK ble oppfordret til å svare på et sjema vedr. helse tilstanden for deres hund

Tross alt bra at avlsrådet for Norges nasjonalhund har våknet fra dvalen og begynt å gjøre noe. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen av oss som er ute etter å henge ut NEG'n i den forstand. Jeg er oppvokst med elghund - hver morgen når jeg var knøttlita måtte jeg opp i vinduet på badet for å se på elghunden som sto ute - og første ordet jeg sa var vel Vov-vov - så jeg vet hvor gode disse hundene er - både innendørs familiemedlem og som jeger.

 

Men som Skautussa vil jeg fram til at disse nevtne problemene er store - men ikke blir tatt på alvor. Og vil få folk til å få opp øynene sine.

 

Etter uttallige samtaler med veterinæren er det sagt at ingen vet riktig hva disse kulene kommer av, men de vet at det er en STERKT GENETISK plage/sykdom.

Etter hva jeg kan skjønne da, så er det lettere å få fettkuler på bikkja si, hvis en forelder har det - enn hva det er å få HD om en forelder har det.... (?) Og hvordan blir HD sett på???

 

Nei, avlsråd og raseklubb bør få et spark i rævva. Dette er stor egoisme å ikke ta tak i dette!

Er det bare om å gjøre å få fram avkom etter sine egene hunder, og få fram kennelnavnet sitt? Oser ikke akkurat kvalitet for min del.

 

Om det blir mer NEG på meg etter hvert vet jeg ikke - da interessen for elgjakt har dalt. Men blir det det, så skal jeg fysisk saumfare både mor og far, og helst besteforeldre også! ...problemet da er vel at jeg antagelig ikke får tak i noen valp..... :roll:

 

En annen ting er vel forsåvidt at det bare blir mer og mer av det. Graahund sier han ikke har vært borti det - men da tror jeg du har hatt flaks ;-) Lucky you! =)

 

Her har vi 2-3 NEG'r. En har få kuler, to er proppa fulle!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
desverre er NEG plagd med både HD, fettkuler og nyresvikt.

 

vi har hatt en NEG tispe som ble 12 år gammel før den fikk kreft og ble sendt til hundehimmelen. som både hadde HD og etterhvert (ca fra 5års alderen) også hadde fettkuler. noen av disse var såpass store at hun måtte til veterinær å få de operert ut. denne hunden ble det ikke avla på pga HD.

 

i tillegg har vi hatt en NEG tispe som ble sendt til hundehimmelen bare 5 år gammel pga nyresvikt. det ble ikke avla på henne heller. heldigvis.

 

problemet med elghunder (og andre raser også) er at enkelte avler ukritisk på hundene. når et valpekull fort innbringer mer enn 20 000 til oppdretteren så er det enkelte som ikke tar det så tungt med fettkuler, nyresvikt, osv i linjene, eller at hundene man avler på ikke har prestert ønskelig på utstillig og jaktprøve. dette er et ansvar både oppdretter og valpekjøper har. for så lenge det fins valpekjøpere som bare skal ha en elghund (å helst en billig en) så vil det alltids finnes oppdrettere som avler på hunder man kansje ike burde brukt i avl.

 

Hjelper det å barbere områdene hvor disse grøtsvulstene sitter da? isåfall på hvilken måte? Har selv en NEG som sliter en del med disse forbaska fettkulene\grøtsvulstene og har begynt å sett meg lei på dyrlegebesøk for så å konstantere at de bare kommer tilbake. Er det noe mer som kan anbefales for å forhindre disse i å blusse opp så voldsomt? Er det forresten slik at disse er helt ufarlige for hunden, eller bør de fjernes så fort som over hodet mulig?

 

Setter stoor pris på alle svar!

 

Mvh. Torbjørn

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er ikke inni noe elghundmiljø, men lurer på om dette er noe som avlsråd for NEG tar tak i?

 

Fettkuler er STERKT GENETISK, og eneste måten må være å plukke det ut genetisk.

Har en hund en fettkul bør den totalt utelukkes fra avl.

 

En ting er sikkert - skal jeg ha NEG i hus igjen skal jeg saumfare både mor og far, gjerne besteforelde, kullsøsken, valper fra tidligere kull...

Og her hjelper ikke strategien "så lenge bikkja jager spiller det ingen rolle". Hjelper ikke om ho kan jage, men er så full av kuler og betennelser at ho ikke orker å gjøre noe....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...