Jump to content

Rødpunktsikte og opplyst retikkel, lovlig eller ikke?


chmeland

Recommended Posts

Hei

Jeg trodde dette temaet var gjennomdiskutert men finner ikke svar ved søk. 

Hva er Direktoratet sin holdning til bruk av belyste siktemidler? Jeg kjenner ordlyden i loven men vet også at den ble skrevet før denne typen sikter ble oppfunnet og at DN har tolkninger som tillegges stor vekt. Er det noen som har noe som kan siteres som kilde? Evt rettspraksis?

 

mvh Chr Meland 

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo kunstig belysning av målet som er forbudt, ikke belysning av retikkelet. Skjønner ikke den tenkte problemstillingen.

 

skulle det bli mer enn 4 svar i denne tråden så ber jeg på forhånd om at moderator sletter innlegget mitt slik at jeg i ettertid slipper å gremmes over å ha deltatt i en debatt rundt dette.

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

DN skrev at opplyste retikler er greit i 2001: 

 

"Viltlova set i § 20 forbod mot bruk av kunstig lys til jaktføremål. Tilsvarande paragraf fanst alt i 1899. Forbodet i Viltlova mot kunstig lys gjeld først og fremst bruk av lyskjelder som lyser opp viltet, for eksempel lommelykt, lyskastar og liknande. Føresegna må likevel også forståast slik at ho set forbod mot siktemiddel som kunstig forsterkar lyset i kikkertsikta. Likevel er det tillate å bruka såkalla raudpunktsikte og andre sikte med kunstig opplyst kors eller punkt."

 

Fra Skitt jakt 2001: http://www.miljodirektoratet.no/old/dirnat/attachment/1187/Skitt jakt 01.pdf

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...