Jump to content

Forkortelse er uforståelig for nybegynner


higraver

Recommended Posts

Jeg er nybegynner i pistolskyting og vet absolutt ikke hva denne forskjellige forkortelse betyr . Dermed er det umulig å finne de rette greiner for meg . Alle hjemmesider jeg har prøvd kunne ikke gi noen svar . Jeg har  heller ikke funnet  en oversikt over forkortelse . 

Er der noen som sitter på mer informasjon ? 

Hvis ja , jeg er takknemlig for det . 

Takk på forhånd . 

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

http://haugesund-pistolklubb.no/?page_id=206

Her finnes i alle fall noen.

Hvis du har konkrete forkortelser du lurer på kan du jo legge dem ut her, så svarer folk som vet det.

Etter jeg har studert alle forkortelse begynne jeg å lure hva slags øvelse er der . Forklaring hat jeg bare funnet litt om feltskyting . Hvordan det foregår eller hva hver eneste øvelse inneholder finnes ikke noen om . 

Som eksempel finfelt , grovfelt , militær osv . eller rettere sagt en beskrivelse av øvelsen . 

Denne linker om pistolreglementer øverst i tråden er gått ut av dato og er  ikke lenger tilgjengelig . 

Og hvis noen lure på hvorfor jeg vet så lite om dette , kan gjerne har en personlig melding med forklaring . 

Takk for svar så langt . 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Diabolo skrev:

Kan ikke se at noen av linkene postet over "...er gått ut av dato og er  ikke lenger tilgjengelig". Alle fungerer fra min pc og info der er fortsatt aktuellt.

 

Konkurransereglementer NSF :

 

https://www.skyting.no/lover-og-regler/konkurransereglement/

 

Kanskje  jeg har beskrevet det litt feil . Jeg mente den låste tråden  i avdeling pistolskyting  . Den er delvis over ti års gamle og ble aldri oppdatert . 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Olesøn skrev:

www.renapk.com har det du trenger. 

Dessverre ikke .

Jeg vil egentlig bare vite hva man gjøre ved de forskjellige øvelse . En - eller to-håndsskyting , avstander , tillate våpen , mål , osv, 

Denne praktiske ting altså . Det må ja være mulig å finne en oversikt . 

Edited by higraver
Link to comment
Share on other sites

 

I NSF felt står arrangør ganske fritt til å utforme løypa selv, derfor vil skytetid, avstander og mål variere.  En- eller to-hånd vil også variere til en viss grad.

Fin og grov domineres av matchvåpen med ergonomisk grep. F/G har da oftest flere hold med tvungen en-hånd, men også gjerne 1 hold med tvungen to-hånd. I tillegg til valgfritt på noen hold...

De øvrige klassene militær, revolver, spesialpistol og spesialrevolver (M, R, SP, SR) har oftest få hold med tvungen en-hånd og flere valgfrie hold.

Alle våpenklasser, dvs. F-G-M-R-SP-SR, skytes samtidig, på samme mål og samme tid. Magnum 1 og 2 har lengre skytetider og skyter på egen kommando, vanligvis etter at de øvrige klasser har skutt, før alle sammen går fram for å lappe skiver.

Tillatte våpen er de våpen som oppfyller kriteriene for de forskjellige klassene.

 

Du spør veldig generelt, så det blir vanskelig å gi spesifikke svar.I NSF konkurransereglementene jeg linket til lenger opp bør du kunne lese deg til ganske mye ift. det grunnleggende.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Diabolo skrev:

 

 

 

Du spør veldig generelt, så det blir vanskelig å gi spesifikke svar.I NSF konkurransereglementene jeg linket til lenger opp bør du kunne lese deg til ganske mye ift. det grunnleggende.

Hvis du har lest mine innlegg så skulle det vært klar at jeg er nybegynner . 

Derfor kan jeg stille spørsmål bare utgående fra min kunnskap . 

For eksempel beskrive militærfelt  . Hvor mye hold , skytestillinger , hvilken avstander , rekkefølge , antall skudd per mål  , størrelse av mål , hvordan er løype vanligvis bygget opp .osv . eller for å gjøre det spesifikk , jeg spør etter definisjon . 

Samme gjelder egentlig for alle øvelser for å finne ut hva passer best til meg . 

Og akkurat denne informasjon mangler . 

 

Link to comment
Share on other sites

Definisjonen står skrevet i regelverket og i flere andre linker som er postet i denne tråden.

 

Ta en titt på Norgesfelt (NF), som er en forenklet utgave av vanlig felt og med fastsatte hold og mål. :

 

https://norgesfelt.no/index.php/loypebeskrivlse-2018

 

I "vanlig" felt går man ei løype i skogen / skytefelt / bane med opptil 10 hold, hvor målene er like eller liknende NF-mål. Felt-lag kan være opptil 10 stykker som står på linje på hvert hold og alle 10 skyter samtidig, på samme kommando, uansett om man skyter Fin, Grov, Mil, Rev, SP el. SR  

Mil-felt skyter 6 skudd pr. hold, og det er minst 1 hold med tvungen beste hånd, resten er 2-hånd. Det er også et 2-hånd hold med liggende, sittende, et kne i bakken e.l. skytestilling.

Hvor i løypa disse to holdene legges inn er opp til arrangør.

 

Det skytes på mål i forskjellige former, størrelser, farger, antall og avstand. Skytetid varierer også fra hold til hold, alt fra 2 mål på 6 sek til 6 mål på 12 sek, eller omvendt, og noe midt i mellom.

Dette varierer fordi løypeoppsettet , etter visse retningslinjer, er mer eller mindre helt opp til arrangørklubben.

 

Edited by Diabolo
utdypning...
Link to comment
Share on other sites

All feltskyting foregår i prinsippet likt bare med ulike typer våpen. I en vanlig feltløype er det plassert 10 standplasser fordelt i en runde utover i terrenget. På hver standplass har hver skytter vanligvis 2-6 skiver/mål som skal treffes. Hvordan en fordeler de 5/6 skuddene i skivene er valgfritt. En får et poeng per treff og et poeng per mål/skive truffet. Om det er felt gr 1 (fin, grov, mil, rev) skyter en 6 skudd, og om standplassen har 4 skiver, er maksimal poengsum 10 poeng. I gr 2 og 3 skyter en 5 skudd per standplass.

 

Vanligvis (og det skriver jeg om nå til en nybegynner, besserwissere må gjerne komme med alle unntak og detaljer) er skytestillingene fordelt slik: Fin/Grov 1 stående fri, 1 liggende på magen tohånds, 8 stående enhånds. Militær/ revolver: 1 stående enhånds, 1 liggende på magen, 8 stående fri. I liggende skytestilling er det lov å ligge siktende på målet også før ILD. I gruppe 3 (Magnum) er det kun tohånds skyting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen steder vil man også oppleve at Mil/Rev har kortere avstander og større blinker enn F/G. Og til og med større innslag av stående fri skytestilling på F/G. Men det kommer an på hvor i landet du befinner deg. Sittende skytestilling brukes også av enkelte arrangører.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...