Jump to content

Kikkertsikte


Qwer68

Recommended Posts

Sør-Afrikansk design, laget i Japan i følge Gunmart: https://www.gunmart.net/scopes-and-optics/scopes/rifle-scopes/rudolph-tactical-t1-6-24x50

 

Ganske høy prisklasse, ser jeg, med 12 495,- hos Våpensmia, og det har livstidsgaranti. Burde jo være god kvalitet da. 

 

Spesifikasjoner her: http://rudolphoptics.com/tactical-t1-6-24x50-30mm-tube-with-t3-reticle/

 

Så vidt jeg har forstått, er FFP-retikkel foretrukket til langhold. Står ikke noe om det. Men det eneste jeg vet om langhold er at man skyter på lange hold...  

Link to comment
Share on other sites

T6 retiklet er i FFP, det står tilogmed i navnet på kikkerten.

Men de har klikk i MOA. Det er iallefall noe å tenke på, for ca alle andre bruker MIL/MRAD, og jeg må vel si at jeg anbefaler det siste sterkt.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, ko-stens skrev:

 - og det har livstidsgaranti. Burde jo være god kvalitet da. 

 

Jeg har alltid lurt på hva som ligger i begrepet "livstidsgaranti". Det må vel være en garanti som varer ut "livstiden", eller levealderen, til en eller et eller annet? Men hva, eller hvem? HVA som omfattes, eller ikke omfattes, av en slik garanti, er vel også uklart, men det kan få ligge.

 

Er det kjøperens levetid det er snakk om? I så tilfelle vil jo, statistisk sett, de av dere som er "fjortiser", gjøre en vesentlig bedre handel enn jeg, som nærmer meg 72?

 

Er det selgeren, i så tilfelle den enkelte ekspeditør? God deal å handle med ungdommer? Eller firmaet som står som selger? Eller firmaet som er produsent? Eller fabrikken, i Kina, Malaysia eller Japan? Og hvor lenge er et salgsselskap eller en fabrikk "levende", i vår fusjons-tid?

 

Eller er det rett og slett siktet? Hvis det lekker, er det "levende", og garantien gjelder. Hvis man mister våpnet i steinurda, med siktet ned, så er det avgått ved døden? Og hva er forventet levealder for et sikte med "livstidsgaranti"? Kan man påstå at siktet fortsatt er "levende", når alle "jamaldringene" for lengst er begravde?

 

Inntil jeg har fått en noenlunde forståelig definisjon på hva selger/annonsør mener ligger i "livstids"-begrepet, og hva denne "garantien" omfatter og ikke, vil jeg nok styre unna "livstidsgarantier" fra obskure firma i Kina, Sør-Afrika eller Rennebu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...