Jump to content

marinade til and? Røsti oppskrift?


Ole_Netland

Recommended Posts

hei.

 

 

trenger litt hjelp, har ved ett par anledninger fått servert noe potet ting som ser ut å være grov raspet potet som er stekt som små lapper. tenkte å lage dette i en bedre middag til kona sammen med annebryst (tips til marinering motas med takk).

 

spørsmålet er:hvordan lager jeg disse "potet lappene"? går ut fra der skal blandes noe i de slikt at de henger sammen...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du velger å lage røsti sjøl, bør du legge potetraspet i vann for å vaske bort stivelsen på utsiden før du steiker. Hvis ikke vil potetstivelsen pluss vannet utapå potetraspet bli til en limaktig gugge som gjør røstiene klissete og seige inni. Det slipper du hvis du skyller potetraspet godt og så fjerner det meste av vannet.

 

Been there, done that, got the T-shirt... :oops:

 

Forresten, potetraspet henger godt sammen uten noe bindemiddel. Stivelsen i/fra potetene er (av og til mer enn) nok.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du velger å lage røsti sjøl, bør du legge potetraspet i vann for å vaske bort stivelsen på utsiden før du steiker. Hvis ikke vil potetstivelsen pluss vannet utapå potetraspet bli til en limaktig gugge som gjør røstiene klissete og seige inni. Det slipper du hvis du skyller potetraspet godt og så fjerner det meste av vannet.

 

Been there, done that, got the T-shirt... :oops:

 

Forresten, potetraspet henger godt sammen uten noe bindemiddel. Stivelsen i/fra potetene er (av og til mer enn) nok.

 

okay, men det hørest jo lurt ut da.... da har jeg litt å gå ut fra...

Link to comment
Share on other sites

potetraspet henger godt sammen uten noe bindemiddel. Stivelsen i/fra potetene er (av og til mer enn) nok.

NB! Forutsatt at du ikke sparer på stekefett/smør. Prøver du å lage lettvarianten med bare bittelitt fett i panna tror jeg at jeg kan love deg en morsom ettermiddag med skraping av potetrasp ut av steikepanne ;)

Link to comment
Share on other sites

potetraspet henger godt sammen uten noe bindemiddel. Stivelsen i/fra potetene er (av og til mer enn) nok.

NB! Forutsatt at du ikke sparer på stekefett/smør. Prøver du å lage lettvarianten med bare bittelitt fett i panna tror jeg at jeg kan love deg en morsom ettermiddag med skraping av potetrasp ut av steikepanne ;)

 

 

hallo, her snakker du med en storforbruker av melange :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mener vi fikk røsti laget i mikrobølgeovn engang som ble veldig bra. Kunne være en ide om å teste ut dette og heller legge en smørklatt på toppen.

 

Kom gjerne med tilbakemelding om noen prøver dette da jeg ikke har mikro og har ingen planer om det heller.

 

potetraspet henger godt sammen uten noe bindemiddel. Stivelsen i/fra potetene er (av og til mer enn) nok.

NB! Forutsatt at du ikke sparer på stekefett/smør. Prøver du å lage lettvarianten med bare bittelitt fett i panna tror jeg at jeg kan love deg en morsom ettermiddag med skraping av potetrasp ut av steikepanne ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...