Jump to content

3006 nybegynner


gjsimo

Recommended Posts

Det er lenge siden jeg har ladet til 30-06 med slike kuler, men jeg fant lading med 150 grs. Lapua "Lockbase" (helmantel med lite hull bak), fra 1994.

 

Krutt: N 140:

50 grs: 814 m/s

52 grs: 847 m/s

54 grs: 883 m/s

55 grs: 901 m/s

56 grs: 921 m/s

 

Krutt: N 150:

55 grs: 882 m/s

56 grs: 896 m/s

 

Krutt: Skytterlagskrutt NC-96 ("normal-kruttet" for Krag-J, ikke det senere NC-96M)

64 grs: 937 m/s. Notert "grense" bak.

 

Alt skutt i Sch & L M 68 DL "Otterup", med 60 cm pipe. NB: Denne rifla tåler erfaringsmessig 2 grs mer krutt enn øvrige 30-06-rifler, før man merker tegn til at man har hatt mer enn nok i patronene!!!!!

 

Jeg ladet en del til nevøen min, for bruk på jaktfelt, med N 140-krutt, 50 og 54 grs.

 

I 1995 ladet jeg samme kule med NC-96-M ("nykruttet", for rekrutt-ammo, tilsvarer kanskje 202?)

50 grs - 820 m/s

55 grs - 905 m/s.

 

Ladet da resten av 500-pakken med 50 grs NC-96-M til nevøen min.

Senere ladet jeg også 150 grs Remington SP (jaktammo av tvilsomste sort) med 50 grs. NC-96-M.

150 grs BX fikk 55 grs. NC-96-M, og ga 899 m/s, altså ganske likt med Lapua Lockbase. 57,5 grs av samme ga flate hetter, og 3 skudd til kronografering var nok.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, bardp skrev:

  - i år med 50 gr NC96. Har ikke skutt den selv men han som skulle ha den var storfornøyd.

 

Hvis du har NC 96 i hylla, har den nok stått der ei god stund. Det kruttet har ikke vært i salg på over 20 år.

 

Hvis du mener "NC-96-M", så gjorde "Ladebok"-redaktørene Braathen, Solli og Lien helt rett, da de kutta ut NC-96 fra ladetabellene. To krutt med vidt forskjellig brennhastighet, men nesten samme navn, innbyr til våpensprengninger. Som det også var en del av, pga. NC-96-ladninger med NC-96-M.

Link to comment
Share on other sites

Var nokk NC96-M produsert i år jeg brukte.

N202 er jo et forholdsvis hurtig krutt til dette kalibret og gir liten fyllingsgrad i hylsene. Et hurtig krutt kan jo ha sine fordeler i en kort pipe men i din pipe ville jeg vel valgt noe som fyller mer i hylsen. Men om du allerede har det kruttet er det ingenting i veien for å bruke det.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Det er ingen egentlig bakdel med 202 i 3006. Men om du vil ha mest mulig hastighet, så kan du få mer hastighet med tregere krutt - men til topjakt vil du kanskje ikke ha mest mulig hastighet uansett? 

Som bardp sier, det er ingenting i veien for å bruke det, og det skulle ikke forbause meg om du får veldig god presisjon. Jeg har iallfall ofte fått det med de raske kruttene heller enn de tregeste. Men det ser du.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er ikke ute etter høy hastighet , heller lavere hastighet.  Presisjon er uansett hovedfokus..  spørsmålet etterhvert blir vel hvor lav hastighet jeg kan få og hvilke kuler og krutt jeg skal prøve..

 

Hvis noen har anbefalinger til kule / krutt for lav hastiget er det bare å fyre av 👍

Link to comment
Share on other sites

N202 er sikkert fint. Ville satsa på kvalitetskuler, ikke noe "FMJ" opplegg. Kula som vel har best rykte for å være lett å få presisjon med i .30-kaliber er 168gr Sierra Match King. Problemet kan bli ladedata - jeg gidder ikke lete for deg nå, men jeg kan ikke komme på å ha sett ladedata for N202 i 30-06 noen gang.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha treningsammo, bruk matchkuler fra lapua, Sierra, nosler, osv. Som for eksempel 168 grain Sierra, 168 grain nosler cc, eller 167 grain scenar, det er tre kuler som vanligvis samler godt i alle løp. (150, 155, 175, 190 grainere av samme merker pleier også å samle godt)

 

Bruk krutt du finner ladedata for fra produsent. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill folkens! 

 

Da har jeg testet litt.. ble ingen suksess med de gamle 150 grs kulene så jeg kjøpte nosler RDF 175 grs / norma 202 krutt . Ladet 46 grs krutt.

Dette ser ut til å funke mye bedre. Samla veldig bra på 130m , ble ikke bra på 190 m.. mulig det ble for mange skudd.

 

 

Noen som erfaring med 3006 og disse kulene og evt ladedata ? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...