Jump to content

Kappe løp på 300winmag?


Stefan J

Recommended Posts

Har en Remington 700 SPS i 300winmag. 66 cm løp. HS Precision stokk og magasinløsning. Atec Scandinavian demper. Zeiss ht victory asc+, 3-12x56. Twist 1:10. Knasandes bra rigg for litt dryge hold på bane. Godladningen i denne er 180grs Barnes TTSX i 890mps.
Så kommer spørsmålet: Jeg ønsker en kortere rifle og tenker kappe løpet på denne.Faktum er at jeg ikke trenger å kunne skyte pluss/minus 1000meter, er strålende fornøyd hvis jeg kan treffe en papptallerken på 300 meter med god nok anslagsenergi til å nå storviltkravet.Hadde jo vært fint å kunne bruke samme ladning, men kan endre denne også, forslag mottas med takk. Ønskelig med så kort løp som mulig. 40-50cm er ideelt, slik den er nå er den framtung og fæl, ikke noe jaktbørse. Så hva sier ekspertpanelet? Hvor mye kan jeg kappe og fremdeles ha anslagsenergi og presisjon på 300 meter? Bør jeg endre kulevekt/ladning? Hvo mye mps mister jeg ved å kappe til 40, 45, 50, 55 cm? Er det bare idiotisk å gjøre det i det hele tatt?? 1f642.png:) Bakdeler/fordeler?

44957007_10217553617182351_7592464601128632320_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Stefan J skrev:

 - treffe en papptallerken på 300 meter med god nok anslagsenergi til å nå storviltkravet.

 

Hva skal du med storviltkravet på 300 meter? Kravet gjelder på 100 meter.

 

18 minutter siden, Stefan J skrev:

Hvo mye mps mister jeg ved å kappe -

 

Jeg gjentar vel meg sjøl for n'te gang, men - : Man mister ca. 3 - 5 (6) m/s for hver cm man kapper pipa. Mest for langsomtbrennende krutt, minst for hurtigbrennende krutt (eller: Mest for "stor patron/lite høl", minst for "stort høl i forhold til patron"). Dvs., du mister ca 5 m/s (kanskje opp mot 6 for 300 WM) for hver cm du kutter pipa. Du reduserer "riggen" din til i realiteten en 30-06, 308 W, eller enda lenger ned. Og med normale ladninger med saktebrennende krutt gir du demperen en formidabel oppgave med å ta seg av all kruttgassen i høyt trykk.

 

Kjøp deg ei lett rifle, gjerne i kaliber 338 Federal - 358 Win, i stedet for å ramponere det våpnet du har.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor dere anbefaler at man først skal tillegge seg begrensninger først ved å kastrere løpet, så bør dette helst gjøres på patroner med lav utgangshastighet med også normale løpslengder?? Hva er greia egentlig? Demperne tåler godt korte piper på magnumpatroner.  Kapper man løpet på en 300 win, så er den fortsatt svært potent til langhold.  

 

pff, bare å kappe det. Jeg er helt enig med deg, 65-70 cm løp er minst 10 cm over smertegrensen når lyddemper skal på. Det er helt ubrukelig å bære, balansen er elendig og du dunker pipa i alt som pipa kan dunkes i. Kapp børsa og bruk den, istedetfor at den blir stående i skapet. 

 

Jeg anbefaler deg til å ikke kappe kortere enn +/-48-cm.  Med kort og lett demper, får du da normal balanse, og ikke alt for mye munningsvipp. 

 

-Presisjon : Den blir bedre av å kappe. http://riflebarrels.com/a-look-at-the-rigidity-of-benchrest-barrels/  

-Anslagsenergi: Du mister nok ca 80-100 meter rekkevidde. Altså du får samme energi ved 300meter, som du har ved 400 idag.  Spiller ingen rolle. Ved bruk at barnes kuler mister du ca 100 meter rekkevidde til ekspansjonsgrense også. 

 

Jeg har en 700 i 30-06, som er kappet på 40 cm, med en JD151 på enden. Det krever litt trening å skyte godt med den, men presisjonen er svært god. Skyter 150 grs accubond i 810m/s, jeg skyter ikke på over 400 meter med denne rifla, da vindavdrift begynner å bli dramatisk. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, psAico skrev:

fullstendig enig med asterix. Du trenger to børser

Tro meg... Børser har jeg nok av... Det er ikke det som er poenget... Poenget er at jeg ønsker meg denne børsa, med kortere løp. Prøver derfor å finne ut om det er mulig uten å miste mer presisjon enn at jeg fremdeles kan ligge innafor 1-10cm på 300meter og at jeg ikke mister for mye anslagsenergi. Evt. andre minuser, om jeg feks bør gå for lettere eler tyngre kule om jeg kapper.

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Stefan J skrev:

Poenget er at jeg ønsker meg denne børsa, med kortere løp.

Da er det bare å ønske lykke til med «ny flammekaster». Når du har kappet (og innser at det kanskje ikke var så lurt), så kan du jo alltids spandere på deg ett helt nytt løp (i en lengde som er tilpasset kaliberet du velger i det nye løpet).👍

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I Ladeboka er beskrevet kapping av en .300 med 60 cm pipe. V0 i utgangspunktet var 891 m/s med Rem CLU 180 gr. Ved 50 cm var V0 864 m/s, og ved 40 cm 800 m/s. Tapet pr kappet cm drar på seg kraftig jo kortere pipa blir, ser det ut til. Synes selv ei pipe på halvmetern og en kort demper ( for eksempel JD 151 eller en A-Tec 87 Hertz) fremdeles gir ei rimelig hendig rifle med grei balanse. Demperen blir glovarm bare på et par-tre skudd, men det kan en vel leve med til jaktbruk. Om du kapper pipa på 50 cm har du fremdeles mer omph enn de fleste 30-06 med 60 cm pipe. Kapper du til 40 har du vel minst like mye i V0 som med en .308 Win med 60 pipe. Selv bryr jeg meg ikke om å kappe pipa på .300en. Om jeg kjenner behovet ei lettere og kortere rifle og dra på, tar jeg heller med 8x57en.

Link to comment
Share on other sites

Så jeg er egentlig ikke så mye klokere... :) Her veksler det mellom å ende opp med en ubrukelig flammekaster og en rifle med punch som en gjennomsnittlig 30.06 v feks kapping på 48 cm..... Hadde jeg visst at det hadde vært det siste hadde jeg ikke stusset... Ønsker jo ikke  å ødelegge rifla, men trenger heller ikke 300'ens "spesialiserte" egenskaper.... Steike så usikker jeg ble... :)

 

Link to comment
Share on other sites

Kompakte rifler er veldig behagelig å drasse på så jeg stemmer for at du skal kappe, gjerne mye.
Med en kort Hausken Xtrm eller noe lignende så blir det ei kurant jaktrifle.
Hausken tester demperne sine med en 338LM gjennom 50cm pipe så du trenger ikke å tenke på om de tåler en kort 300WM.
At du fyrer litt for kråka er ikke noe å bry seg om. Litt ubehagelig ved jakt i skumring, men etter at skuddet har gått så ligger jo som oftest dyret og da er det på med hodelykta.
Kan ikke forstå annet enn at det må være bedre å tilpasse rifla så den passer ditt bruk fremfor at den blir stående ubrukt i skapet.
Munningsvipp må du regne med å få på kjøpet, men hvis du skal dra på med litt lengre hold så kan du jo vurdere en stor lyddemper til de øktene.

Jeg har to piper til den ene børsa mi. Kort (42cm) med jaktprofil og lang (60cm) med tjukkasprofil. Den lange har ikke sett mye lys....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei Stefan

Har du lyst så kapper du 300 wm din

jeg kappet mitt 300 wm løp på 53 cm, bruker stor demper ( a-tec 150 hz / hausken jd 224 )

og jeg har fremdeles 80 ms mer fart enn 3006 / 60cm børsa mi

børsa er suuuuuuuper presis og lengden / balansen er meget bruker vennlig

håper dette hjelper litt på bestemmelses prosessen din

hilsen Torodd

 

Edited by Huckleberry
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...