Jump to content

Sig Sauers nye langholdssikte


vest

Recommended Posts

Sig Sauer har klart å lage eit rimelig jaktsikte for lange hold. som ligner litt på Burris Eliminator,men der avstandsmåler og sikte samarbeider om å berekne siktepunkt.   Har dei peikt ut vegen for framtidas jaktoptikk?  Priseksempler 3,5-10x42 + avstandsmåler som går ut til ca 1400m. Pris i USA ca 699.dollar. Og det uten at siktet  skiller seg noko særleg ut fra "normale" sikter mtå størrelse og vekt. 

 

Edited by vest
Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke liker med disse kikkertene, samt lignende konkurrenter som Swarovski's 'smarte kikkert' osv, er at man uten bruk av elektronikken sitter igjen med et simpelt duplex- eller kryss-retikkel.

 

Jeg kunne godt ha tenkt meg å ha et mer nyttig retikkel i milliradianer slik at man har mulighet til å bruke kikkerten til langhold selv uten elektronikken også.

 

Men det er vel kanskje jeg som er sær, jeg foretrekker fremdeles tre pedaler i bilen også så tiden har vel gått fra meg..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, bardp skrev:

Sammenlignet med Swarivski var nå ikke dette særlig imponerende. Om en først skal bruke en løs avstandsmåler kan en jo nesten like greit skru på siktet selv også. Men mulig dette oppsettet er betydelig billigere en Swarivski?

Ja, dette er ikke Sig's dyreste kikkert, så selv med egenstående avstandsmåler ender den opp med å koste rundt en tredjedel av Swarovski dS.

 

Optisk kvalitet kan nok ikke måle seg, det er to forskjellige segmenter.. Jeg dro den bare frem fordi det er samme konsept.

Edited by klabbogbabb
Link to comment
Share on other sites

Eg har prøvd å få fram spesifikasjoner ,men finn berre på 4,5-14x44 .Mellomrør 30mm. Vekt 658 gram, lengde 320 mm,, okulardiameter 41mm, augeavstand 85mm-107mm, synsfelt  7,6m -2,23m, justering 55moa i begge retningar.  Dette er om ikkje heilt i klasse med eit vanlig sikte i alle fall ikkje så langt unna. Og det minste 3,5.10x42 er sikkert enda litt lettare og har større synsfelt. Og sjølv om ein likar det eller ikkje så får nok konkurrentane litt å tenke på her. Og berre så det er sagt i staden for ein vanlig avstandsmålar så kan ein sjølvsagt bruke  Sig Sauers nye kikkert med innebygd avstandsmålar. https://www.sportoptics.com/sig-kilo3000bdx-laser-range-finding-binocular-10x42-sok31001.aspx  Den billegaste kombinasjonen  av avstandsmålar og sikte 3,5-10x42  kostar 699 dollar i USA, 11435kr i Norge. Prisen på kikkerten i USA er uklar ,men i Norge kostar den over 17000kr    Og avstandsmålaren kan ein sjølvsagt bruke heilt uavhengig av dette siktet. 

Edited by vest
Link to comment
Share on other sites

Sigs sikter (være seg rødpunkt, holografiske eller kikkertsikter) er satt sammen i USA av deler fra Kina og Japan, så at det skal være en Zeiss-/Swarovski-/S&B-/Leupold-/Trijicon-killer kan jeg ikke helt tenke meg..

Rødpunkt-/holosiktene deres har samme innmat som Holosun-sikter.

 

FWIW hadde jeg heller kjøpt en brukt europeisk kikkert, ev. ny Vortex, og en Leica-avstandsmåler, enn en ny Sig Sauer med tilhørende avstandsmåler. Dette er sikter som er lagd for å markedsføres for det amerikanske "rifle-til-$2500-og-optikk-til-$500"-markedet.

 

Den Outdoorlife-linken består jo av 80% noname-rebrand-optikk..

Link to comment
Share on other sites

Nei, dei konkurrerer nok ikkje mot det dyraste segmentet,men dei har vist at dette går an å få til uten å lage store, tunge og klumpete kikkertsikter. Og avstandsmålar er det no likevel mange jegerarar som har med seg. Og sidan dei dyre kvalitetsmerkene har svært avanserte avstandsmålarar i kikkertane sine så trur eg berre det er eit tidsspørsmål for også desse kan kommunisere med sikta. Legg og merke til at desse nye Sig Sauer sikta også berekner anslagsenergi  i forhold til avstand, og at dei har innebygd vater. 

Edited by vest
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 før jeg har klart å måle avstand stilt inn siktet og er klar til å skyte er viltet borte.

Jeg kan vel ikke noe for at du er treg ;) 

 

Mer seriøst. Hvor lang tid bruker en DS på å gi deg siktepunkt? Fra du trykker på knappen? og, du som har DS - må du trykke oppå den for å måle? har den ikke en løs, flyttbar utløser?

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Sigs sikter (være seg rødpunkt, holografiske eller kikkertsikter) er satt sammen i USA av deler fra Kina og Japan, så at det skal være en Zeiss-/Swarovski-/S&B-/Leupold-/Trijicon-killer kan jeg ikke helt tenke meg..

Rødpunkt-/holosiktene deres har samme innmat som Holosun-sikter.

 

FWIW hadde jeg heller kjøpt en brukt europeisk kikkert, ev. ny Vortex, og en Leica-avstandsmåler, enn en ny Sig Sauer med tilhørende avstandsmåler. Dette er sikter som er lagd for å markedsføres for det amerikanske "rifle-til-$2500-og-optikk-til-$500"-markedet.

 

Den Outdoorlife-linken består jo av 80% noname-rebrand-optikk..

Jeg kjøper også heller Vortex enn SIG, men i det siste har de blitt mer og mer fristende. Deres TANGO6-linje er laget av samme kjente japanske fabrikk som Vortex Razor, og jeg liker retiklene bedre.

 

Det eneste jeg ikke liker er at det ikke er livstidsgaranti på elektronikken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...