Jump to content

Recommended Posts

Posted

De aller fleste nye demperene til A-Tec er lagd så idiotsikre og enkle at de ikke er ment for demontering. Jeg syns det er litt synd de har gått bort fra store og effektive dempere med fokus på modularitet til å satse på nærmest kun lette aludempere for reinsjegere..

Du kan eventuelt bruke en ultralydvasker for å få ut driten. 

Posted
12 minutter siden, Longshot skrev:

Sikker på det? Den blir jo full av grums når man skyter.

Eventuelle kruttrester fjernes enkelt med trykkluft med jevne mellomrom 👌

Aller viktigst er det å huske at demper aldri skal lagres på rifle.  

Posted (edited)

Men det er vel grenser for hvor mange skudd demperen tåler hvis den aldri skal rengjøres? Det bygger seg jo opp med dritt i demperen etter noen hundre skudd...

Edited by Longshot
Posted
7 minutter siden, Longshot skrev:

Men det er vel grenser for hvor mange skudd demperen tåler hvis den aldri skal rengjøres? Det bygger seg jo opp med dritt i demperen etter noen hundre skudd...

Med daglig vedlikehold slipper man dette. 

Det er kruttgasser og fukt som ødelegger demperen om man ikke har jevnlig vedlikehold.

En gjennomsnittlig jeger med standardkaliber skyter trolig ikke nok skudd gjennon jegerlivet til å skyte tett en demper.

Posted (edited)
2 hours ago, Ei tohi varjata said:

Hvilket kaliber er det snakk om?

308 win

Og for ordens skyld: jeg skrur alltid demperen av rifla etter bruk, og pusser rifla. Det er vedlikeholdet av selve demperen som skaper hodebry. Det er jo lett å se at den er full av dritt etter noen hundre skudd. 

Edited by Longshot
Posted

Den ene Hausken demperen min har slitt ut 3 eller 4 sauer løp. Den har ikke vært demontert.. 

Det er en SD228 

Jeg hadde en JD224 på en 7mm rem mag. Den måtte pusses før skyting. Den irret igjen med hvit irr. 

Posted

Da har jeg blåst igjennom demperen med trykkluft, men det er lett å se at det fortsatt er kruttrester igjen der inne. Men dere mener at det ikke har noen betydning for effekten?

• 2 weeks later...
Posted
På 9.9.2018 den 15.15, Longshot skrev:

308 win

Og for ordens skyld: jeg skrur alltid demperen av rifla etter bruk, og pusser rifla. Det er vedlikeholdet av selve demperen som skaper hodebry. Det er jo lett å se at den er full av dritt etter noen hundre skudd. 

Full av dritt sier du? Har nå skutt 7000 skudd i en demper og den er fortsatt ikke full av dritt ;) Aldri er den renset eller vasket på noen måter. Men siden den er ganske utbrent nå av bruk(urundt utgangshull) så skal den byttes ut fordi jeg vil ha noe nytt.