Jump to content

200 STR - Deformerte låseflater ?


ladebenken

Recommended Posts

Har ei slik xxxxxx pipe fra  xxxxxxxxxx  67/19 pipe. Den har vel gått rundt omkring 500 skudd, plukket ned Saueren for en skikkelig puss idag og oppdaget noe jeg ikke har sett før i Sauer løp. Det virker som om låseklakkene  har blitt deformerte av trykket. Bruker alltid å inspisere nye løp, før jeg skyter med dem, og kan ikke si at jeg la dette til merke når det var nytt.

 

Ammunisjonen som har vært benyttet er i hovedsak 45gr N160 og 140gr ELD-M. Har ikke hatt noen hylseseparasjoner eller andre uhell som har forårsaket økt areal for trykk og videre økt belastning på sluttstykket, det skal uansett tåle slikt uten at låseklakkene blir plastiske.   

 

De to første bildene er fra xxxxxxxxx løpet, det siste er av ett sauerløp som har gått litt over 4000 skudd.  

 

Er det noe galt med herdingen på låsehylsa?  

 

Sluttstykket ser helt fint ut.  

 

 

 

 

IMG_0026.jpg

IMG_0027.jpg

IMG_0028.jpg

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

Tja, merker det kanskje litt når jeg låser ned sluttstykket, men ikke noe markant.  

 

Er det noen som har peiling på produksjon av disse løpene? 

 

Skal låseflatene være herdet på noe vis, eller er det vanlig løpsstål ? 

 

Har sendt mail til forhandler, så får vi se.

 

 

Link to comment
Share on other sites

De skal definitivt være herdet. Jeg målte ca 49HRC på den pipa jeg freste ut halve kammeret på, det var ugreit materiale lenge før jeg nådde klakkene. Rundt klakkene bør en fil ha problemer med å bite, det er en enkel og ganske informativ test om man har litt erfaring (hardere enn feks en 12.9-bolt).

Link to comment
Share on other sites

Har fått svar fra produsent/forhandler. Kommer ikke til å gjengi alt, men for diskusjonens skyld: 

 

Herding som du sier, overflaten på låseklakkene har vært for dårlig gradet og har endt i disse gradene, eller at det har vært for tørt mellom pipe og sluttstykke. 

 

Jeg mener dette er en reklamasjonssak, det skal ikke se slik ut etter 500 skudd, eller hele løpets levetid for den del. Så enkelt er det egentlig. Det er også litt begrenset med brukerfeil man kan gjøre med dette, ihvertfall når jeg har en bra bunke med løp fra tidligere uten samme feil. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du skal være rimelig rask og iherdig for å få laget slike grader ved bruk selv om det er tørt mellom sluttstykke og løp.

Metall flytter ikke på seg om det mangler olje, ved stor belastning får du i verste fall kaldsveis og avrivninger som lokale sår.

I våpen er dette produksjonsfeil.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt lett å skjønne "påstander" i denne diskusjonen. For det første er det ikke lett å tolke noe ut fra et bilde. Det ser ut som om det er en form for metall kant/grad som stikker ut på klakken?  Hva så?😉  Hvis det er produsenten du gjengir/siterer, så sier han at det kan være nettopp en grad som følge av at graden ikke har vært fjernet etter maskinering.  

Om det er en reklamasjon? Tja, kanskje det? Hvem vet? Det er i hvert fall ikke mere vanskelig enn å fjerne graden med ei fin nålefil eller annet egnet redskap laget for å fjerne grader.

 

Jeg tipper at løpet er helt fint med tanke på herding og hardhet. Du kan jo se selv hvordan løpet blir til;

https://www.youtube.com/watch?v=egD2wTGpdGM

Tidlig i videoen (ca. 1:40) ser du at de sjekker hardheten på låsedelen.

Rundt ca. 3:50 ser du at han fjerner grader med et roterende verktøy.  

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Det skal jo ikke være grader der, og det skal heller ikke være nødvendig for kjøper å begynne å file vekk grader. Det er ting som fullstendig åpenbare.
Prosessen bærer jo preg av småskala, nesten "custom" produksjon, og med flinke folk så har dette potensiale til å bi riktig bra - men det er også muligheter for feil - ei pipe kan bli liggende ved siden av, og ikke bli herdet, ikke målt, et eller annet - eller så enkelt som at han glemmer å ta disse gradene. Produskjonsfeil er det uansett, i mitt hode. Noe som minner meg om at jeg har ei pipe derfra stående, som overhodet ikke går. Dvs. den samler til tier - og da nytter det neppe å klage...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo for så vidt helt enig at det er grunn for reklamasjon, det er bare det at om løpet ellers går godt og alt funker supert så tar det 30 sek med ei nålefil å fjerne gradene. Personlig hadde jeg ikke orket å dra på posten med påfølgende styr og vas for å reklamere på noe slikt. Det er mye mere arbeid enn to-tre drag med fila.  Men det er nå bare min mening og jeg er vant til å jobbe med metall, og hadde jeg først satt fila i klakkene så hadde jeg også visst om de var herda 😉.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...