Jump to content

Betydning av patronlengde


endresl

Recommended Posts

Hei, jeg er en forholdsvis fersk hjemmelader, og driver og lager meg noen ladestiger på 6,5.

Jeg holder meg ganske slavisk til ladebokens anbefalinger, men jeg ser at anbefalingene på to av mine kuler er på 76mm, mens på den siste er den på 75. Hvor kritisk er det at jeg skrur ned den anbefalte mm på den siste? Hadde vært flott om man kunne ha "låst" dia på 76.

Er Scenar 139 grs, Accubond 140 grs og Barnes 120 ttsx grs det er snakk om.

 

Er ikke bare latskap som ligger bak her, det er interessant å høre hvor mye patonlengde har å si (da spesielt sikkerhetsmessig) for prestasjoner og trykk.

Edited by endresl
Link to comment
Share on other sites

Flere dimensjoner ved dette

1) Jo dypere du setter kula, jo mindre blir forbrenningsrommet til kruttet, og jo mere trykk genererer en gitt kruttladning. Betydningen av en mm her og der i normalpatroner, med egnet krutt og høvelige ladevekter er etter min vurdering liten.

 

2) Jo lenger ut du setter kula, jo mindre hold får kula (oftest) i hylsehalsen. Det kan gi soting av hylsene, hvis kula forlater hylsa før trykket er tilstrekkelig til at messingen klamrer seg til kammerveggen

 

3) Jo lenger ut du setter kula, jo mindre blir friflukten. Hvis den blir veldig kort, eller 0, kan trykket stige betraktelig. De fleste data oppgir patronlengde som gir litt marginer her. 

 

Du kan jo lave noen «dummy»- patroner, og se hvor mye avvik du får ift tabellverdiene. Mest sannsynlig går det greit, men mål/tenk.

 

Ps selv om kulesetteren er stilt til 76mm for en kule, kan patronlengden bli annerledes med en annen kule.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, spindrift skrev:

 

 

Ps selv om kulesetteren er stilt til 76mm for en kule, kan patronlengden bli annerledes med en annen kule.

 

Ikke bare kan patronlengden bli annerledes, den vil nesten garantert bli annerledes. Dette fordi de forskjellige kulene har ulike profiler.

Link to comment
Share on other sites

Leser ofte på nettet at reduksjon av patronlengde vil øke trykket, grunnet reduksjon av volum inne i hylsen. Er det som som faktisk har prøvd dette? Eller er det som jeg tror, en myte?

 

Eneste testen jeg har lest var i boken "alt om krut och lite til", der testen viser at kortere patronlengde faktisk senker trykket.

Tester som baserer seg på å titte på tennhetten tar jeg forøvrig med god klype salt. 

Link to comment
Share on other sites

Her er noen skudd kronografert, med forskjellig COL, og samme ladevekt - jeg føler hastigheten sier mye mer om trykket enn tennhetta (som sier ca.0) helt til en berører bommene, da går trykket opp uten at hastigheten gjør det. På 80.65 her er kula i kontakt med bommene. For en riflepatron, med endel volum, så betyr noen mm nokså lite i den store sammenhengen. I en pistolpatron med ca null volum, kan redusert patronlengde øke trykket dramatisk.

7.png.025322dc056b3a79411189e58ee400f8.png

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sammenhengen mellom hylsevolum og trykk er på ingen måte en myte. At en bok om krutt skulle komme med en slik konklusjon er litt skremmende, kan det hende at du har misforstått noe?

 

Men som det heter, ingen regler uten unntak. Når en nærmer seg null friflukt kan trykket øke veldig raskt. Dette skyldes kraften som trengs for å prege kula i riflingene, tenk på forskjellen mellom å slå på en spiker med hammer kontra å presse den inn.

I tillegg kan komprimering av ladning redusere trykket noe. I en riflepatron med stort volum vil endring i settdybde ha liten effekt på volumet, effektene som friflukt og komprimering blir da de viktigste. Men i pistolpatroner er det veldig lett å merke at hylsevolum teller.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 For rifleladere er friflukt mye viktigere enn patronlengde. Og når vi er inne på myter, er det mulig å punktere den om at kort friflukt er eneste vei til god presisjon?

Mnja. Jeg har testet det der en del, jeg finner faktisk best presisjon oftere med kort friflukt enn med lang. I den testserien som bildet over er hentet fra fant jeg best presisjon ved 80.1mm og 79.5mm, ved samme ladevekt er de ca likeverdige presisjonsmessig. Men ladevekt har MYE mer utslag på presisjonen enn patronlengde. Vanligvis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Joda, friflukt teller også. Men alt for mange skal på død og liv hente ut hver siste lille millijoule fra børsa (og helst litt til) for så å sette friflukt til null for best presisjon.

 

Denne testen, var det i en matchrifle eller et midt-på-treet jaktvåpen? At kort friflukt funker i gode våpen betyr ikke automatisk at det gjelder for en billig børse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være at jeg har lest feil eller misforstått. Jeg har tross alt ikke testet selv. Skulle jeg gjort det, hadde jeg nok gjort som M67 og tatt utgangspunkt i hastigheten. 

Legger forøvrig med bilde av den aktuelle siden. Ser man på hastigheten, så er den faktisk relativt lik den som M67 presenterer. 

 

Ettersom hastigheten øker, med økende patronlengde, vil jeg egentlig trekke samme konklusjon som i boken, at trykket øker med økende patronlengde. Så selv om forbrenningsrommet blir mindre med kortere patronlengde, så vil ikke kuleholdet (som definerer volumet) være nok til å kunne påvirke trykket. Men heller hvor langt kulen "hopper" før den treffer bommene. 

 

Det skal sies at dette er data for .300 Win.Mag. og det da blir som Erlend Meyer sier, mindre prosentvis variasjon av volum sammenlignet med f.eks pistolpatroner. 

Trykk_Friflukt.jpg.9f81af34833b535626312452c366fbbd.jpg

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 10.8.2018 den 13.35, Erlend Meyer skrev:

 

Denne testen, var det i en matchrifle eller et midt-på-treet jaktvåpen? At kort friflukt funker i gode våpen betyr ikke automatisk at det gjelder for en billig børse.

Sauer 200STR, Våpensmia LW-pipe. Denne pipa har samla 5 skudd på 100m på 5-7mm hver gang den har blitt testa, og 60-70 på 500m. Med 79.5mm patronlengde (altså flere mm friflukt) og uten annen hylsepreparering (som også noen tillegger enorm betydning) enn å vaske hylsene og se at ja, det er Norma-hylser.
På det sporet, så blanda jeg ved et uhell Lapua og Norma hylser. Jeg skjøt 7-8 banestevner i DFS før jeg oppdaga det - oppdaga det når jeg begynte å tenke å å lade. Blandinga samla helt greit 30mm på 200m, med reim og diopter.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...