Jump to content

Røykskade på våpen og ammunisjon


Recommended Posts

Hei!

Jeg er i den uheldige posisjon at det har vært brann hjemme hos meg. Livet ble berget, brannskader begrenset, men med sot og feit røyk overalt, er det i det minste snakk om en omfattende oppussing. 

Jeg slapp inn i dag for å få hentet noen nødvendigheter, og hentet ut noen dokumenter fra våpenskapet (Seifuva SG-149), som står langt unna brannstedet, og som så ikke virker å ha vært påvirket noe særlig av høy temperatur.

Likevel så jeg at på noen av løpene på geværene som står der (en Benelli Nova hagle og et tungt Sako Quad-løp mest tydelig) hadde det lagt seg noe... brunlig belegg. Jeg hadde for lite strøm på telefonen til å ta bilder, og tenkte ikke på å ta på belegget.

Er det noen som kan tenke seg til hva som har skjedd? Om det er så enkelt som å vaske med avfetting utvendig og kjøre noen pussekluter gjennom innvendig er det jo flott, men om det krever en børsemaker er det greit å ha det på det rene før takstmannen kommer. 

Hva med kikkertsikter, tåler de sot og dritt, eller kan det ha trengt inn i dem?

Er ammunisjonen ennå god å regne med?

Link to comment
Share on other sites

Er nok sot fra all røyken, sammen med vann kan dette fort gi rustskader. Ville så fort som mulig hentet våpen og pusset for å se om det var skader der.

Kikkerter er lufttette så det er kun utvendig om varmen ikke har skadet noe så det kan ha trengt inn. Så lenge det ikke har vært varmt eller fuktig så er ammunisjonen ok.

 

Lykke til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjempegreier, det! Jeg skal høre med etterforskeren som kommer i morgen om å hente ut våpnene, i fall det tar noe tid før huset blir frigitt. Selv om det blir knapt med plass, får jeg nok låne far min sitt våpenskap til jeg får sanert mitt eget, og det må tross alt være bedre enn at de står i et hus med knuste ytterdører, enn hvor FG-godkjent skapet er.

Rustskader, ser jeg det med en kraftig lykt gjennom løpet?

Og om det nå mot forventning skulle være skader fra varme, hva bør jeg se etter? Skader i blånering er vel en ting, men jeg har en Weatherby som er Cera/Dura/Gun-coated fra fabrikk, er dette noe annerledes? Benellihaglene mine er vel anodisert, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er malingen utenpå skapet? Jeg har samme safe som deg, og malingen tåler ikke allverdens. Bærer den preg av å være skadet pga varmen, eller er den bare sota til? Om malingen på utsiden ikke bærer preg av varmeskader er det liten fare for at innholdet ha fått problemer pga varmen heller, med mindre du har noe veldig sårbart treverk som ikke har vært komfy med det nye inneklimaet.

Link to comment
Share on other sites

Der sier du jo noe, det tenkte jeg ikke på.

Det så rimelig greit ut på framsiden, ihvertfall.

Treverket på den eneste børsa jeg har som ikke er plastic fantastic-stokk på så også ganske greit ut.

Det er mulig jeg får ut våpnene i morgen, så da får jeg tatt en bedre titt på dem og lagt ut noen bilder.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, JohanPaaSnippen skrev:

Rustskader, ser jeg det med en kraftig lykt gjennom løpet?

Og om det nå mot forventning skulle være skader fra varme, hva bør jeg se etter? Skader i blånering er vel en ting, men jeg har en Weatherby som er Cera/Dura/Gun-coated fra fabrikk, er dette noe annerledes? Benellihaglene mine er vel anodisert, tror jeg.

Puss gjennom løpet og se gjennom mot ei taklampe eller lignende. Er det blankt og fint er det bra. Har du noe groper, grader kanter osv kan du være ille ute.

Utvendig så vil du se om blånering har endret seg, slik coating er jo sterkere enn vanlig blånering så om du ikke ser noe så har det nok gått bra ;)

Men ser du noe som ikke så slik ut før brannen(fargeendringer, sprekker, vridninger osv) , få fagfolk til å se på det. Er det skader oppstått pga brann har du da noe å gå videre med til forsikringen. 

 

 

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

IMG_20180807_180125.jpg.36ebf3c3451f8c31ed64a49927303364.jpg

Så, her er det. Novaen ser suverent jævligst ut, men det virker mest å være overflaterust.

Det ser verre ut med løpene til Quaden - det ser nesten ut til å være dannet porer på dem.

Innsiden av løpene så ikke så fæle ut, og gikk greit å pusse rene, og jeg kunne ikke se noe i dem.

Hva kan jeg pusse med? Jeg har ikke sett våpnene mine så herpa før, så pussing har vært begrenset til å tørke av dem med et papirtørkle og pusse gjennom løpet med rengjøringsmiddelet i Tetragun-settet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Ta nå gode bilder før du gjør noe - forsikring. Vask med såpevann, varmt vann, tørk og sett inn med vanlig olje. Gassen fra moderne husbranner inneholder mye klor blant annet, og det danner salter og saltsyre. Såpevann fungerer mye bedre på dette enn olje.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg avtalt med børsemaker, så da er det bare å karre seg inn til byen med all herligheten, men det var mektig begredelig at det skulle skje nå, rett før gåsejakta åpner.

Takk for all hjelp så langt, så får jeg høre av meg når jeg har levert alt hos børsemakeren. Han har riktignok ikke sett bilder, men han hadde god tro på at han kunne rehabilitere dem.

Schölin Våpenrekvisita i Bodø får oppdraget.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det skjer ting!

Det endte opp med å bli børsemakeren hos XXL som fikk oppdraget, og av ham fikk jeg nettopp beskjed om at innsiden av løpene var helt fin, og at det meste som trengtes å gjøre var å plukke fra hverandre og rengjøre børsene. Herlig!

...unntatt løpene til Sakoen, de er såpass herpa på utsiden at de må behandles på nytt. Der blir det da Cerakoting på begge løp.

Novaen tilhører broren min, og han sa han skulle på gåsejakt, så jeg pusset det jeg var kar om mens jeg leste mantraet "kjøpt til bruk, ikke til pynt" et par hundre ganger, og den ble utseende helt greit. Samme med min M2.

Hele herligheten skulle koste en 4500 og litt lommerusk fra børsemaker, men det regner jeg med at jeg får igjen på innboforsikringa. Han regnet med å være ferdig og får sendt alt oppover på fredagen, så da blir det en liten runde på banen for å sjekke om innskytinga stemmer, og så ut på jakt!

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...