Jump to content

Plotthunder


Melvin

Recommended Posts

Om du er ute etter plottvalper, så har en kompis av meg valper nå.. Begge foreldrene har hatt meget tidlig jakt i seg, og det har blitt skutt bjørn for begge da dem var litt over året gammel, hannen (King) har også blitt brukt en god del på gaupe, og har nå på sin 2. sesong et tosifret antall gauper bak seg..

Gå gjerne inn på www.nordicpredators.com for å få mere info og bilder..

Eller kontakt meg på tlf. 93281184

Takk for tipset, han ringte men valpen e var solgt.

Så vist noen vet om flere valper så er jeg takknemelig for tips :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 210
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er de noen spesiel måte å jage inn en plott på, eller tar den ting ganske greit?

Skall brukes på rev og gaupe, å skall sleppes i lag med laika.

Bør den jages inn på en ting først eller kan de byttes på :?

Når man skall trene hunder i å jakte i lag, blir mest brukt på gaupa me oss da, men kan de være lurt å trene sammslipp på rev først?

Ble mye spørsmål nå, men greit å høre hva flere meiner om de :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Hallo .

Jo , det begynner å dra seg til ja. Har jo ikke så langt å reise jeg da .

Skal jo bare straks innom riksgrensa jeg . på ein plass som kalles flykälen.

Kunne ha vært intressangt å visst hvor jakten, til alle de andre medlemmer skal foregå ?

Ellers så tegner det til at jakten skal bli skoj, mye bjørn i terrengene jeg skal til. Å det er mye blåbær iår,så bjørnen trenger ikke å laupe etter maten .

Skit jakt ,bjørnejegere.

 

Mvh.Jan Arve :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje på tider med noen skikkelige plotthundbilder, av bikkjer på jakt. Nå er vel dette forsåvidt også bare sånn halvveis...

 

Jeg fikk nemlig se en rev på kornstubben her hjemme i dag. Så ut som en valp, og fikk sneket meg inn på hold med Vixen og satte en V-max i motorrommet. Rimelig kort prosess. Henta Litja, og slapp henne på sporet ca 400m fra fallet. Og hun satte i vei, spora for full musikk, og kom på fallet uten problemer. Helt ferske spor, så dette skal hun klare - men alltid bra for en unghund å få enkle oppgaver. Hun er ca 9 mnd nå.

 

Litja230809.jpg

 

Litja230809a.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hehe. Ja det er bra å benytte enhver mulighet til å trene unghunden Jibrag:D

 

Hei LODJURSJÄGERN. Jeg har vært på et område i nærheten av Sveg og to områder i Strømsund. Ble desverre ingen bjørn i denne omgang. Det vi var borti av bjørn var binner med unger.

 

Fikk ikke noe klarhet i dette med plotthundutstilling på Feviken, men ser på jaktlivets.se at de har fått premiert to hunder på første utstilingen i Feviken.

 

Er det foresten flere en meg som har prøvd å gå inn på www.plotthund.se uten å lykkes i det siste?

Link to comment
Share on other sites

hei,det er ikke bare du som plages med å gå inn på plotthundklubbens hjemmesider . det går greit å gå inn i sverige, men ikke her hjemme i lierne iaf. samma skjedde med mine loser på bjørn i år å-freda bjønn-binne med unger\unge!

 

 

 

Er det foresten flere en meg som har prøvd å gå inn på www.plotthund.se uten å lykkes i det siste?

Link to comment
Share on other sites

Ja har hørt flere som har hatt mest binner med unger i terrenget.

 

Nei....

Kommer fortsatt ikke inn på Nordiska plotthundklubben...

 

Nytt tema:

Vi er flere plotthundeiere som har snakket om at det hadde vært greit å hatt en oversikt over plotthunder og plotthundeiere i Norge.

Dette først og fremst for å danne et miljø rundt plotthunden her til lands.

Flere som har tenkt samme tanke?

Link to comment
Share on other sites

Ble sporet gaupe med plott i dag forresten. Utgangspunktet var et lam som var tatt i natt, og som ble funnet av en jaktkompis i morgentimene.

Det har bydd seg flere sjanser til å spore gaupe på barmark i høst, så det blir moro å se hvordan det ligger an når det blir sporsnø.

Tror ikke det går lang tid før vi finner det første gaupesporet i snøen :D

Så er det bare å vente og se hvor mange dyr som blir tildelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kommer fortsatt ikke inn på Nordiska plotthundklubben...

 

Nytt tema:

Vi er flere plotthundeiere som har snakket om at det hadde vært greit å hatt en oversikt over plotthunder og plotthundeiere i Norge.

Dette først og fremst for å danne et miljø rundt plotthunden her til lands.

Flere som har tenkt samme tanke?

 

 

Du kommer inn på plotthundsiden nå ved å søke på : plotthundklubben.com .

 

Ja , det hadde vært intressant å vist hvor mange plottiser det er her i kongeriket norge , pluss hva eierne skal hadde tenkt å bruke dæm til !!!

 

MVH.Jan Arve

Link to comment
Share on other sites

Hei plotthundfolk!

 

Det er riktig som Rovdyrjeger sier. Etter noen diskusjoner om et norsk plotthundregister, ble det besluttet å starte arbeidet med å lage en nettside om plotthund.

Nettsiden er ikke ferdig enda, men vil bli utviklet og oppdatert etter hvert.

Vi håper med denne nettsiden å samle plotthundfolket i Norge, og med tiden få dannet en Norsk Plotthundklubb.

Ønsker alle som eier plotthund velkommen til å registrere sin hund på siden.

Er du interessert eller har tanker om dette prosjektet, ta kontakt på post@plotthund.no

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har lest en del om det som er å finne av info om plotthund. Jaktet med plotthunden "King" i gaupe jekta 2009 å må si den imponerte :D flere i jaktlaget vårt savner en hund til gaupejakta å jeg vurderer sterkt å kjøpe en valp. Sikkert ikke helt rette tiden for valper nå kan jeg tenke meg men vis noen veit om noen planer om kull er jeg veldig interesert i tips om dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Var ute med plotten til kameraten i dag, og bikkja gjorde jobben sin. Det er mer enn en kan si om oss... Må tillegges at jeg er rimelig hjelpesløs med hagla, men dagens skuddsjanse burde egentlig vært bankers. Men reven sprang da like godt, den. Og kameraten hadde tre skuddsjanser på'n, uten at det hjalp allverden.

 

Men moro, det var det så absolutt...

 

Dagens høydare: plotten slo en ring rundt et berg, istedet for å gå seg rett oppi bratte helvete og bli stående fast.

Link to comment
Share on other sites

Plotthunden King brukte vi i gaupe jakta 2009, å må si det er noe av det råeste arbeids maskina jeg har sett... Er skutt opp mot 20 gauper for han snart. Jeg skal kjøpe valp etter han, kommer ett kull i april som er bort bestillt men jeg står på liste ved neste kull. 12000 svenske kr, ca 10000,- norske kr. Så koster vel ikke noe mer enn andre raser med gode linjer.

Link to comment
Share on other sites

Brutal valpepris ja, henger ikke helt på greip - ei bikkje er vel egentlig ikke verdt noe før til den er innjagd... men men... Jeg jakter med finne og plott og mener en blanding av de måtte bli bra... Finnen har kropp, labber og pels til beinhard vinterjakt, plotten har skikkelig stemme og ikkeno unødvendig inne hue, bare jakt... Det er mulig min er ung (15mnd) og har igjen noe valpepels men sist de var ute og jaga i snøen var frambeina nesten sandblåst etter 4 timers revelos i løssnø og 18 minus... Bortsett fra det så går det så det dundrer...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en blanding mellom plott og finne. På utseende har den mye etter plotten, og virker som den har sterke poter og tåler kulde bra. Hadde en liten revlos med henne da hun var 6 måneder, men nå drar hun ikke etter på egenhånd. Hun er etter den 200-300m og kommer tilbake til meg. Hun har blitt mye bedre på sporinga i det siste, så da er det bare å vente på at det løsner, og hun drar etter på egenhånd. Forøvrig et veldig artig og spesielt losmål det vesle jeg har hørt av henne, så blir artig å se hvordan hun blir etterhvert. :D

Link to comment
Share on other sites

Det kan være plottgenene som holder igjen litt... Hundene mine har helt forskjellige søk - finnen bruker overvær og tar noen raske kjemperunder mens plotten tusler seg rundt og snuser no innmari ,den bør helst bør settes på sporet hvis jeg ikke orker å vente hele dagen.... Men kombinasjonen av de to er ganske rå, plotten blir med finnen ut på runde og når de flyr på sporet tar han over... Det hender ofte det går langt fandenivold men siden dissa gærninga henger på nesten overalt så må jeg nok bare tåle det... Jeg må bare passe på å fylle bensin før jeg slipper :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...