Jump to content

Winchester 1885


KAOS

Recommended Posts

Hei. Kom over en winchester 1885 singel shot i kaliber 50-110. 

Løpet er glattboret og de har brukt kaliber 24 haglepatroner i denne. 

Noen som vet noe om dette våpnet? 

Pipediameter stemmer med kaliber 50 og kammer med 110. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis den er merket med .50-110 men er glattboret, så må noen ha boret ut riflingen for å bruke den som hagle. Pene og solide våpen og kaliberet er jo gøyalt, burde bli satt i stand igjen som rifle...

 

Første bud er vel å sjekke serienummeret med tanke på produksjonsdato, er du riktig heldig så er den pre-1890 og dermed ikke registreringspliktig. Er den produsert etter 1. januar 1890 så må den være registrert.

Link to comment
Share on other sites

.50-EX betyr som du kanskje vet at denne opprinnelig hadde slakk riflestigning (1:20 tror jeg) og var ment for relativt lette 300 grains kuler. Winchester opererte med to "forskjellige" kalibre som bruker samme hylse: .50-110 Express med lette hullspisskuler (ofte med innstøpt kobberkopp i hullspissen som et forsøk på kontrollert ekspansjon) og en variant med tyngre kuler (.50-100-450 eller noe sånt?).  Winchester anså disse som to forskjellige kalibre, våpnene hadde forskjellig riflestigning så ditt våpen ville i utgangspunktet ikke ha skutt særlig presist med de tyngre kulene.

 

Er det nok godstykkelse til at en kan bore ut litt ekstra og så lime/lodde inn en liner med ny rifling? Alternativene er å line til mindre kaliber, eller å bytte hele pipa.

Hylser finnes å få tak i, diesett osv likeså. Hvis børsa er såpass ny så kan den være laget av relativt moderne nikkelstål og tåler i så fall småheite ladninger med røyksvakt krutt, det kaliberet der lar seg lade til elefantvelter med moderne komponenter...

 

Er litt misunnelig, jeg hadde en gang i tiden godkjent søknad på en .50-110 men handelen gikk ikke helt gjennom. Ente opp med en litt kjedeligere .45-70 1886 i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Ok😃 

Takker for gode svar. 

Dette er et våpen som er i fammilien. 

Har forsøkt å innhente så mye info som mulig. Etter som jeg forstår ble det produsert ca 100 stk Winchester 1885 Hi-Wall i dette kaliberet. Så det er litt synd at det er boret til 24. 

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet var i sin tid ikke helt ukjent her på berget, mistet ikke Nansen et tennstempelgevær i .50-110 gjennom isen? Jeg har liggende noen få gamle patroner med ulike bunnstempel, som jeg mener er .50-110. Noen av dem har skåret kryss i tuppen, er visst en eller annen som ville lage ekspanderende ammo. Aner ikke om slikt var vanlig praksis for bruk på isbjørn...

Link to comment
Share on other sites

Ja kalibrer er ikke uvanlig. Var vel Browning som lagde dette og han jobbet vel for winchester. Her var det flere som kammret våpen i dette kaliber. Larsen tenstempelrifle var vanlig i kaliberet. 

Winchester har forøvrig startet produksjon av 1885 mod igjen, men om de lages i 50-110 vet jeg ikke. 

Link to comment
Share on other sites

Du burde ta et bilde av rifla:

Jeg kikket litt på diameterforskjellen mellom .50-110 hylsa som måler 14,00 mm. mot Kal.24 hagle, Culot-diameter  16,60 mm. Det ble en del gods å bore bort til kal.24.

Forskjell.JPG

 

 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kun målt pipe ved munning og den var 14 mm. 

Får ikke tatt bilder av den med det første da den ikke er i mitt eie. 

Vi så at den har vær skutt med og det eneste vi fant av ammo i lag med den var kaliber 24 hagle. 

Pipe er glattboret som sagt men har ikke tolket kammer enda. 

Link to comment
Share on other sites

Glattboret eller utskutt/slitt? Har du forsøkt å pusse den grundig og se om det blir synlig noe spor av rifling?

 

Gamle Winchestere har ofte svært grunn rifling, i begge mine Winchestere av tilsvarende alder er det i alle fall slik. Jeg ser for meg at denne riflingen kan bli vanskelig å se om den er tildekket med blyavleiringer og kruttslam. I den ene børsa mi trodde jeg at løpet var ubrukelig, inntil jeg fikk pusset det og så at riflingen var grunn men skarp. Det skal ikke så mye rifling til for å stabilisere ei kule som er relativt lett for kaliberet.

 

Denne rifla er jo garantert skutt med korrosive tennhetter og med svartkrutt, slikt har en tendens til å herpe innsiden av løpet litt dersom det ikke pusses og smøres riktig...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Eg har ein winchester orginal take-down modell i dette kaliberet. 50/110 EX. Rifla er frå ca 1920. Bruker barnes 300grains blyspisskule, starlines hylser og 39grains vihtavuori N-120. (ikkje offisielle ladedata) Dette kruttet fyller svært lite i den store hylsa, tomrommet blir stengt med brennbart kunstig ull fra gamle boblejakker. For å holde kruttet nede mot tennhetta.

Tatt storviltprøva med den nokre ganger, men ikkje fått dyr med den enno. Har ikkje målt utgangshastighet. 

Det er interessant med andre ladedata for krutt der ein kan få bedre fyllingsgrad i hylsa. 

Nokon som har ladedata til 50/110 med 300grains kuler? Med krutt som er tilgjengeleg her i landet?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Har vært opp i 42 grains N-120. Men det vart best samling med 39. Må prøve med kronograf ja. 

Huskar eg rekna på Winchester sin high velocity lading i dette kaliberet. Utgangshastigheten skulle være 678ms.

Og energi 3298fpe, omregningen til joule var å dele dette på ca 0,738.

Men den sparkar bra med denne ladningen! Rifla er bra tung, so det må litt kraft til for hiva på den. 

N-120 er vel ganske rasktbrennande krut.

Dei ladedataene ser svært interessante ut! Vil du fortelle meg kvar du får tak dei?

Veit du korleis å regne ut hastighet og anslagsenergi ved 100m? Eller finne ein tabell?

 

 

Link to comment
Share on other sites

https://www.hornady.com/team-hornady/ballistic-calculators/#!/

Dersom du bruker 300 grain Barnes kule Catalog #30683, den har BC 0.274 Ballistic Coeficient. (husk å bruke null og punktum 274) Legg inn dette å lek litt med fart og avstand, så får du svar på energi. Du kan velge om du vil bruke fart i meter og avstan eller standard i føtter.

 

edit: kulevekt skal uansett oppgis i grain.

 

Lykke til

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Vaquero said:

https://www.hornady.com/team-hornady/ballistic-calculators/#!/

Dersom du bruker 300 grain Barnes kule Catalog #30683, den har BC 0.274 Ballistic Coeficient. (husk å bruke null og punktum 274) Legg inn dette å lek litt med fart og avstand, så får du svar på energi. Du kan velge om du vil bruke fart i meter og avstan eller standard i føtter.

 

edit: kulevekt skal uansett oppgis i grain.

 

Lykke til

Takk, skal prøve.

Link to comment
Share on other sites

On 9/13/2019 at 2:31 PM, Wintel said:

39gr N120 bak 300gr kule kan da ikke gi allverdens hastighet? Her må du nok kronografere.

Med 300gr kule må du opp mot 680ms for å nå anslagskrav til storvilt (2200 joule på 100m).

Bruk med sunn fornuft:

 

image.png.f0e7fa57adddea33823ee4bd2589bb2c.png

Fint du ville hjelpe med ladedata. Dette er dei første offisielle data eg har fått i dette kaliberet. Ser det er Quickload som har dei.

Må skaffe meg N-133 krutt. Blir spennende å sjå kor mykje dette fyller i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Wintel said:

Hold på hestene!!!

 

QL er IKKE offisielle data, kun et estimat og en teoretisk beregning!

Bruk hodet og lag deg en stige - ikke ta noe fra QL som fasit...

Ok, skal ta det rolig her. Med N-120 begynte me på 36grains. Det er no ca 13år sia. 

Eg kan diskutere det med krutt forhandleren min. Dei har ofte vært interessert å sjekke, dersom ein lurar på noko.

Link to comment
Share on other sites

On 8/24/2018 at 11:05 PM, Sylvbukken said:

Er vel samme rifle som jeg har? Har lada med 300gr Barnes original kuler, 68gr N-140. Tok greit skyteprøva med den :)

20180824_224618.jpg

20180824_224812.jpg

20180824_225018.jpg

20180824_225117.jpg

20180824_224554.jpg

Eg er forsiktig med å prøve nye ladingar utanom offisielle ladedata. Men synest ladinga di ser fornuftig ut. 

Begynte du lavere og stegvis oppover til du havnet på 68grains N-140?

Eg har N-140 eg brukar til 308win.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Vaquero said:

@Fuskelapp du er heldig som har den, ser frem til at du legger ut litt om hvordan du får den til å gå. Spennende prosjekt du har her 👍 

Får ikkje gjort noko med det første. Men skal huske å publisere etterkvart. Målet er å prøve den på storvilt, godkjent prøve i fjor. Oppskytinga må gjerast på papp med 50'en, fekk ikkje gjort det i vår.

Mogleg å få gjort ei oppskyting seinare i haust. 

Vil sjølsagt bevare den også, so helst ikkje ut i for mykje regn.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har nylig avtalt kjøp av en 1885 high wall i 50express (50-110) selv. 

Ettersom det er såpass få laget i kaliberet er det av interesse for winchester collectors Club i USA å kartlegge så mange som mulig av dem. Dersom dere som har dem er komfortable med det vil de gjerne vite mer om børsene deres. 
Ta gjerne kontakt med meg på Mail eller tlf 91354146. 
Hans Kåre Røysland 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Det ble laget 512 Winchester 1885 i 50 Eley Express. Nå ser jeg at RIA solgte en for et bud på $8050 (ca 86 000,- NOK) i 2021. I tillegg kommer avgiftene til RIA, frakt over dammen + 5% antikvitetsskatt (4300,- NOK). Det hadde vært kjekt om noen kunne fylle ut hullene i min kunnskap om RIA's avgifter og frakt.

https://www.rockislandauction.com/detail/82/29/winchester-model-1885-high-wall-.50-eley-express-rifle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...