Jump to content

Spørsmål og problemer rundt 6,5x55


rawgny

Recommended Posts

Hei,

 

har nettopp kjøpt ei Browning X-Bolt 6,5x55 med en Zeiss V4 3-12x56 og sålangt storfornøyd, stort sett...

 

Har et problem/spørsmål angående temperatur. Rifla har flutet løp (skal ventilere bedre) og en A-Tec G2 demper på. Rifla er skutt 50-60 skudd med og ble «skutt inn» ved at jeg smalt 5 skudd for så å tørrpusse løp. Dette repeterte jeg 3 ganger før jeg stoppet på ca 20 skudd totalt første skytinga. 

 

Tilbake til problemet. Jeg var på skytebanen idag og løpet blir veldig fort varmt. Etter 3-4 skudd er rifla og demper veldig varm (kan holde på den) men etter ca 10 skudd på kort tid (normal skytehastighet) kan man nesten ikke holde på demper/løpet. Er dette normalt for rifla eller kaliberet? Har det med at rifla er ny? Hva bør jeg gjøre?

 

Et annet spørsmål er angående ammunisjon. Hvilke erfaringer har dere som ikke lader selv og hvilke typer ammo kjøper dere? Selv har jeg prøvd kun Norma Jaktmatch og S&B FMJ Helmantel, og erfaringene tilsier at Jaktmatchen er veldig presis og god mens S&B-en er en del mer upresis (jeg skyter kun 9-10-treff med Jaktmatchen men er nede i 7-8treff med S&B.) Siden Norma Jaktmatch funker så bra skulle jeg bare skutt med den men det koster jo nesten 15kr skuddet, og det er dyr treningsammo det!

 

Lurer også på hva dere bruker til jaktammunisjon på småvilt? Bruker dere bare vanlige treningsskudd eller egen jaktammo helmantel?

 

Og til slutt; dere som ikke lader selv, hvor handler dere for billigst ammo?

 

Håper noen tar seg tid til å svare. 

 

 

Mvh

Yngvar

Link to comment
Share on other sites

Skytterlagsammo/matchammo kan kjøpes hos Norma Skytterlag eller, Lapua, hos Magne Landrø på Lillestrøm.

Koster ca 9.- skuddet og har som regel bedre presisjon enn Norma Jaktmatch. Se respektive nettbutikker.

 

De fleste skytterlag selger også denne ammoen til skyttere.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dette du beskriver med varmgang er heilt normalt. Dette må du bare leve med. 

Beste rådet eg kan gje er å droppe demperen på banen for den tåler varme dårlig og gjev mest mirage.

 

Bruk den ammoen som gjev best presisjon på jakt, ikkje bry deg om fabrikatet.

 

For ekspanderande kuler på storviltjakt så er min favoritt lodda blykuler i 6.5x55. 

 

Når det gjelder ammo så må du nesten bare prøve deg fram til kva di rifle liker best. Ditt lokale skytterlag har ofte bra pris på treningsammo.

Edited by tussehaugen
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Noen som har tips til effektiv skyting da sia børsa blir så varm? Kjipt å rigge seg til for å skyte 10-15 skudd for så å dra hjem igjen..

 

Angående ammunisjon tror jeg det blir Lapua Scenar jeg går for. Ser det er forskjellige varianter (Scenar og Scenar L) hva er forskjellen?

Link to comment
Share on other sites

Kjøper skudd til under 5-kroneren på Xxl som funker mer enn godt nok til trening, Blaseren min er for alle praktiske formål like treffsikker som med Jaktmatch. Løpet blir fortere varmt enn aktiviteten til folk på skytebanen burde tilsi, selv tar jeg nå etter noen år med erfaring oftere og oftere pauser. Selve skyteerfaringen er viktigere  for meg enn millimeterpresisjon. Varmen slører siktebildet for mye, derimot gjør  pauser meg mer avslappet og jeg skyter bedre også! 

Edited by Hurralue
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...