Jump to content

Farlig å skyte panserbrytende ammo?


Palinder

Recommended Posts

For orden skyld bør du vite at panserbrytende (AP) ammo er forbudt å inneha for sivilpersoner. Jeg tror det er unntak for registrerte samlere. NINJA EDIT: På den annen side er det jo veldig greit om slik "styggedom" blir destruert på en sikker og forsvarlig måte ;)

 

Det bør ikke være "farlig" å skyte gammel AP-ammo i ei moderne rifle. Du må selvsagt passe på bakstopp, og du blir veldig upopulær hvis du bruker slik ammo på selvanvisere på banen. Men gammel ammo, også AP, kan gjerne inneholde korrosive tennhetter. De legger igjen saltrester i pipa, og du må være veldig nøye med puss etterpå for å unngå rust. Ammoen må selvsagt også se OK ut, uten korrosjon på messingen. Finner du grønnfarge på patronene, bør du ikke skyte dem i noe våpen

Link to comment
Share on other sites

, og du blir veldig upopulær hvis du bruker slik ammo på selvanvisere på banen.

 

:lol:

 

Akkurat det er vel bare en lettere beskrivelse på det, ser for meg skauelting, og ekskludering, eller; alltid, ved hver minste dugnad; å bli satt opp med sveiseapparat.....

 

Forøvrig, så er dette blitt forbudt, og mener og tror at det lokale kammeret tar greit og velvillig imot denslags. For en liten mannsalder siden, så kom jeg over en militært ansatt som ryddet, han trengte hjelp til å få ned mengden ammo som han ville levere inn, han mistenkte at lagerpersonellet ville få et rimelig kraftig anfall, dersom alt kom inn.... Og siden jeg var da rimelig aktiv med skyting, og en veldig villig hjelper til å få ned mengden med 30-06, så jeg fikk med meg noen belter... inni der var det sporlys og panser innimellom. Måtte prøve disse, men jeg fikk omtrent samme forholdet til disse som det Sako nevner; de legger igjen en del graps i løpet, (og mulig at jeg var spesielt uheldig, men det gikk ikke lett bort...). Og siden jeg er i utgangspunktet en latsabb, som allikevel ha et løp jeg kan speile i, innvendig, så er ikke dette ammo som passer min foretrukne livsstil.

 

Så mitt råd er; lever det inn, enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Panserbrytende er fasinerende, har skutt en del av de i 30-06. Penetrerer flere cm-tykke jernplaterplater :)

Tenkte jeg skulle teste med vanlige helmantelkuler også, men ombestemte meg ved ettertanke.

 

Ser ikke for meg at dette skulle være farlig. Bare husk å ha sikker bakgrunn, og at patronene ser sånn ca OK ut ;)

Link to comment
Share on other sites

Og nøyaktig hvor i gjeldende forskrift står det at det er forbudt å inneha panserbrytende ammo?

 

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (Våpenforskriften)

 

§ 3. Forbudt ammunisjon

 

Det er forbudt å erverve og inneha panserbrytende, brannstiftende eller eksplosiv ammunisjon.

 

Med panserbrytende ammunisjon menes patron som er utstyrt med et prosjektil som har en kjerne av hardmetall/herdet stål, og som er konstruert for å kunne trenge gjennom lettpansrede objekter. Vanlige helmantlede prosjektiler, med stålkjerne (miljøpatron) regnes ikke som panserbrytende.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-2008 ... 002.html#3

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at panserbrytende ammunisjon, og miljøammunisjon har litt av de samme ulempene. En blykjerne vil vel føre til at kula blir mere klemt sammen når den går igjennom løpet, mens en kule med stålkjerne er hardere. Dette kan tenkes å føre til større løpsslitasje mtp på friksjon mm. Noen som vet mere om dette her?

Link to comment
Share on other sites

Chiefen skrev:

Og nøyaktig hvor i gjeldende forskrift står det at det er forbudt å inneha panserbrytende ammo?

 

Noveske:

 

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (Våpenforskriften)

 

§ 3. Forbudt ammunisjon

 

Det er forbudt å erverve og inneha panserbrytende, brannstiftende eller eksplosiv ammunisjon.

 

Med panserbrytende ammunisjon menes patron som er utstyrt med et prosjektil som har en kjerne av hardmetall/herdet stål, og som er konstruert for å kunne trenge gjennom lettpansrede objekter. Vanlige helmantlede prosjektiler, med stålkjerne (miljøpatron) regnes ikke som panserbrytende.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-2008 ... 002.html#3

 

 

Vel, dette er bare halve sannheten.

 

I henhold til rundskriv G36/00 pkt 7, så er det fra departementets side påpekt at lovelig ervervet ammunisjon, fortrinnsvis ervervet fra utlevering eller salg fra politi eller forsvar, ikke medfører brudd på forbudet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...