Jump to content

Faste sikter - hvordan justere opp treffpunkt med ammo??


TheEdge

Recommended Posts

Kjøpte for morro skyld en gammel S&W mod36 med 3" løp og faste sikter i kaliber .38special til spesialrevolver(Spesial skal da være spesial og ikke noe nedkappa og ihjelborra konkuransevåpen). Har altså ikke noen store ambisjoner i denne grenen, men artig om man får det til nogenlunde bra likevel. Har testet litt forskjellig ammo og alt skyter mye for lavt på 25m og fortsatt en del for lavt på 15m. Testet med f.eks. 105gr swc satt med kulespissen 3mm under hylsekanten med 1,9gr N310 som går rimelig godt i 6" gp100 med snittfart på 825fps i gp100'n. Med samme lading skyter 3tommern ca 40cm under sikteområde på 25m. På 15m treffer den 15-16 cm under sikteområde. Samme tendens også med annen ammo, men ser ut som tyngre kuler gir treffpunkt nærmere sikteområde.

Siden den har faste sikter er jo eneste mulighet til å påvirke treffpunktet å endre litt på ladingen (eller file ned frontsiktet noe jeg helst vil unngå).

 

Hvordan skal jeg justere på ladingene for å heve treffpunktet og hvor mye kan man forvente å kunne justere med ladingen uten å bevege seg utenfor fornuftige ladinger?

Fikk ikke kronografert noe med 3tommern foreløpig så aner ikke hvordan den ligger ann i hastighet.

 

Virker som den samler rimelig bra med magma 125gr RF med 3gr Clays COL 34,37mm(går bra i 6"GP100), men treffer for lavt også med den ladingen i tretommern.

 

 

Edited by TheEdge
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, David skrev:

De fleste S&W revolvere med faste sikter i .38 Special er vel "skutt inn" med 158gr kuler. 

Jeg hadde en mod 36-1 3" som traff der jeg siktet med 158gr kuler, men hadde lavere treffpunkt med 125gr.

 

Jepp, dette er en mod 36-1 3" og den skyter nærme sikteområdet med 158gr kulene, men eneste jeg har akkurat nå av 158gr er noe magtech fabrikksammo og den sparker unødig mye i denne lille revolveren.

125gr hjemmeladet er betydelig mer komfortabel å skyte med og samler også bedre, men skyter for lavt.  Jeg har nå litt provisorisk bygget opp baksiktet litt så jeg treffer omtrent der jeg skal med disse nå, så får jeg se hva jeg finner på. Det er vel ikke mye å hente på å justere ladingen i forhold til treffpunkt??

Link to comment
Share on other sites

TS. Ser du nevner at det er kun en måte, endre treffpunkt på og det er med ladning. :(Det er ikke, min erfaring. På korte hold, endrer du mest ved kulevekt og ikke ladning. Dernest ved landning. Og med å justere ladning forsiktig (samme kule), kan du få samlinger som roterer rundt en akse. Eks. på 25  og 50 meter kan en få treffpunktet til å vande rundt, på en 1/2 meter skive. Fra lave samlinger (kanskje i 7/8) kl. 6 , til kl 9, o.s.v., ved å justere noen tiendeler med det kruttet.

 

Men på kort hold kan en også få endringer nedover. Eks. en kalsisk 38 SP og innsiktet rullende, til å treffe i center på 25 m. Skyter en en 357 magnumpatron med samme kulevekt og fremdeles siter rullende (uten justering av sikter) kan den treffe der en sikter på 1/2 skiva, D.v.s. kl 6, i 6/7.

 

Men du må nok opp i kulevekt. :)Min erfaring er, at de fleste mod. 36 går best (rett høyde) med kuleventer på 158  - til 165 gr. På min, med 162 gr.

 

Editt. Tilføyde 2. avsnitt.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror heller ikke du klarer å løfte treffpunktet 40 cm med å endre kruttmengde. Hvis jeg skulle primært skutt lettere kuler hadde jeg nokk filt ned framsiktet.

En annen mulighet er å få frest inn spor i løpet for å kunne bytte korn. Et korn for lette kuler og et for tyngre.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Testet med 4 forskjellige typer ammo(105gr swc hjemmeladet, 125gr rf hjemmeladet, 148gr wc fabrikk og 158gr rn fabrikk), og den jeg fikk de beste samlingene med var 125gr rf hjemmeladet, bare at den treffer for lavt. Da kan det jo tenkes at dette er kulen som fungerer best i denne revolvere og jeg tenkte kanskje å prøve å få den til å treffe der jeg sikter i stedet for å bruke 158gr som ikke samlet like godt men som traff i ca riktig høyde.

Skal også kjøpe inn noen 158gr kuler og teste noen hjemmeladinger med disse, men her og nå for å komme i gang har jeg provisorisk bygget opp baksiktet litt og bruker 125gr kulene siden jeg har disse.

 

Regner med at relativt korte løp som dette er mer kresne på hvilke kuler de stabiliserer godt. Er det generelt 158gr som også samler best i disse, eller bare det at de stort sett treffer i riktig høyde?

 

Link to comment
Share on other sites

Min spesialrevolver S&W i .38 går best med 105gr swc i feltløypa.  At det er mulig å korrigere så svært stort avvik med kulevekt og ladning har jeg ingen tro på. Fil forsiktet, eller enda bedre - kjøp LPA.

Link to comment
Share on other sites

På 12.6.2018 den 20.02, TheEdge skrev:

Kjøpte for morro skyld en gammel S&W mod36 med 3" løp og faste sikter i kaliber .38special til spesialrevolver(Spesial skal da være spesial og ikke noe nedkappa og ihjelborra konkuransevåpen). ....

 

 

Jeg gjorde det samme. Min er en M15 med 1 15/16" løp, riktignok med vanlige sikter. Revolveren er fabrikert i 1972, men uskutt før jeg fikk fatt i den for et par år siden.

 

Her er samling på 15 meter, stående tohånds. Det er ikke noe feil med presisjonen (eller var det nøyaktigheten vi var enig om? :) ). Skiven er en vanlig IPSC skive. esken er festet i etterkant for å vise  samlingen.

 

Dette er felt ladningen min med lette kuler, utarbeidet for Colt Python (! 😲). Funker greit i en ukurant S&W også, hva? Den går litt lavt, men jeg kan som sagt justere litt på siktene.

 

Poenget mitt med dette innlegget er at jeg er enig i å bruke originalvåpenet som det er - det gjør jeg også. Og jeg regner med å få mye glede av denne.

 

Min erfaring med for lavt treff punkt er forøvrig å teste tyngre kuler - funker ikke den ene så prøv andre. Du har også ulike kalibreringer, fabrikater, typer og annet å velge i. Når alt er prøvd så forsøk annet krutt. Kanskje må du bite i det sure eplet og akseptere oppbygging av baksiktet men prøv alt annet først.

 

12B835C5-78E5-47DB-92EB-C8B80FB97852.JPG

9902A210-3898-4173-9119-BED1130B22C7.JPG

 

Unødvendig å legge til kanskje, men revolveren er såklart dønn original.

Edited by hipshot
Link to comment
Share on other sites

Det du egentlig prøver på her er å finne en ladning/kulevekt som gir større munningsvipp. Årsaken til at tyngre kuler treffer høyere er jo at de får revolveren til å vippe mer mens de fremdeles er i løpet.

 

Løpstiden spiller også inn. Ei rask kule bruker kortete tid i løpet, så våpenet ikke rekker å vippe så mye opp før kula forlater munningen. Tunge og relativt langsomme kuler kan derfor treffe høyere på skiva. 

 

Et alternativ, som virker for noen skyttere og noen våpen, er å endre på hvordan du holder revolveren i stedet. Høyt og fast grep gir mindre munningsvipp og teoretisk lavere treffpunkt, mens lavt og slapt grep gir mer vipp og høyere treff. Har hørt om folk som har "siktejustert" gamle single action revolvere ved å venne seg til å holde på en bestemt måte.

 

Så er det en annen sak at minimal munningsvipp med lette kuler antakelig er en stor konkurransefordel...

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle innspill.

 

Selv om den skulle treffe nærmere sikteområdet med tyngre kuler, er det nok et poeng å prøve å begrense munningsvippen. Så i lys av andres suksess med lette kuler her tror jeg jeg skal skyte litt med 105gr swc feltladingene i den og se hvordan det går, og  heller tilpasse siktene på et vis så de stemmer med treffpunkt med de kulene.

 

@hipshot :Meget fin samling og fin revolver :)

 

Edited by TheEdge
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...