Jump to content

Fire hjort på 19 sek.


Truls

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Ut fra kommentarene deres virker det ikke som om dere har lest linken?

Her er det faktisk direktoratet som har bedt lensmannen om å se på saken. Synes ikke det minner om noen diktatorisk politistat det! Synes heller ikke det er merkelig at saken tas opp etter alt oppstyret som har vært rundt den.

Link to comment
Share on other sites

Ein kvar jaktsituasjon må tåle å bli sett på ihht Viltloven. Også denne. Dersom jegeren har sitt på det tørre, har han altso ingenting å frykte.

 

Nu må du gi deg vestlandsjeger :shock: Til vanlig så skriver du svært mye bra, men nå kan du ikke ha tenkt gjennom hva du skriver. Om jeg går på måneskinnsjakt i S&F, og blir anmeldt, så tror jeg at jeg har svært mye å frykte. Selv om jeg har alt på det tørre. Vennligst les diverse dommer om hjortejakt :idea:

Link to comment
Share on other sites

Ein kvar jaktsituasjon må tåle å bli sett på ihht Viltloven. Også denne. Dersom jegeren har sitt på det tørre, har han altso ingenting å frykte.

 

Nu må du gi deg vestlandsjeger :shock: Til vanlig så skriver du svært mye bra, men nå kan du ikke ha tenkt gjennom hva du skriver. Om jeg går på måneskinnsjakt i S&F, og blir anmeldt, så tror jeg at jeg har svært mye å frykte. Selv om jeg har alt på det tørre. Vennligst les diverse dommer om hjortejakt :idea:

 

Eg skjønnar for so vidt kva du meinar solheimen men på prinsipielt grunnlag står eg fortsatt for det eg skreiv.

 

Viltloven er ein av dei lovane vi må forholde oss til når vi jaktar, kanskje den viktigaste. Vi er pålagt å følge denne.

Ja, ein del folk i mitt heimfylke har tydelegvis begynt å tolke denne loven på ein noko alternativ måte. Men vi må fortsatt forholde oss til lovteksten. Vi kan ikkje gje blanke i Viltloven fordi vi er ueinig i nokre dommar. Vi må fortsette å jakte ut i frå det som vi meinar er innanfor loven.

 

Bakgrunnen for innlegget mitt var at hjortejegeren på Nordmøre må tåle at fellingane hans blir vurdert opp i mot Viltloven. Den skal han følge når han feller dyr. Sånn som alle andre, inkludert meg og deg, solheimen.

 

Håpar du skjønnar kva eg meinar her. Eg er ikkje ute etter verken hjortejegeren på Nordmøre, eller måneskinsjegerar. Tvert om.

Link to comment
Share on other sites

Problemet denne karen vil møte, er at han slett ikke kan være sikker ppå om de i politiet som skal se på videoen, har den minste forståelse eller kunskap om jakt og skudd tegn.

 

Der en erfaren jeger ved å studere videoen, kan konkludere med klare skuddtegn og gode skudd. Vil politiet lett kunne si at han "bare" knallet i vei uten tanke. Slik jeg har forstått komentarene fra endel erfarne jegre her, som har sett på videoen.

Så virker det som om de er enige i at alle tenget fint for skudd, untatt den siste (som han da også brukte mer enn ett skudd på). En annen ting er om videoen klarer å formiddle det jegeren så og oppfatte av sine skudd og treff i dyra.

 

Det som skjer om politiet ikke har kompetanse, er at påtalemyndigheten garantert vil ta ut tiltale (siden departemanget trykker på). Hva som skjer i en rettsal, er det ingen forundt å spå om. Skyldige blir like lett uskyldige, som uskyldige blir skyldige.

Om jeg var ham, hadde jeg umiddelbart lett opp den beste advokaten innefor emnet som er å oppdrive for penger, samt sakkyndige som retten kan ha tiltro til, som kan støtte ens handlinger. Her skal det ikke mye til før en er i lotto retten, og børse og jaktrett går fløyten. :(

 

Jeg er selv blandt de som mener selve utførelsen var grei og lovlig, men uklok. Og absolutt ikke noe man skryter med (spesielt tidsaspektet kan kommer til å straffe ham hart).

Det var ille å filme situasjonen, og hodeløst å gi fra seg filmen.

 

Jeg mener også at han har holdt seg innefor loven, men på grunn av at direktoratet er redd signaleffekten. Så kommer han nok til å få svi. Viss ikke vill vi garanter se en skjerpelse i foreskrift om jaktutøvelse, der det vil bli forbudt å påskyte flere dyr før detførste ligger (og det vil slå ut på kalv kolle problematikken, og gjøre mye der ulovligt med ett pennestrøk).

 

Kort sagt, skryting om slike bravader er ikke politisk korrekt i dagens samfunn. Og det vil fort kunne få konsekvener for oss alle, hvergang noen drar den litt langt og åpner den store kjeften sin til media/blogger etc. Der sitter tross alt endel jaktmotstandere rundt om i div departemang

 

Her er eneste håpet at man har å gjøre med sindige polititjenestemenn uten markeringsbehov. :?

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette blir sak av da skjønner jeg ingenting. Da må det være for å komme jakta i seg selv til livs. Hva med de som lager filmer om jakt. Ta småvilltjakt eller hva den heter fra Clausen. Kjempefilm etter min mening men hva med de jegerene som spretter opp og skyter haglene tomme etter de gjessene som kommer inn over jordet-flere ganger. Hvor stor er ikke faren for skadeskyting her. Er kanskje bambifaktoren så høy på de hjoretfellingene at det er det som setter sinnene i kok. Nei faen. Nå er jeg forbannet. (eller morragretten) Nå har jeg ikke lest villtloven den senere tid men mener å huske at det står at viltet ikke skal påføres unødige lidelser og det gjør da f ikke de hjortene som felles på filmen. Kunne ha gjort det sier noen , det kan skje med et hvert skudd som sendes av gårde mot et villt. Blir det noen dom her kan vi bare legge opp hele jegerstanden. Hvis vi skadeskyter fra nå bør man altså dømmes for det. Enhver skadeskyting kunne vært ungått og da har man altså gjort seg skyldig i brudd på villtloven.Hagle må i allefall bli forbudt. Der er det så mange variabler som i seg selv kan føre til skadeskyting. Og så med det jævla direktoratet i spissen , har de forbudt bly i hagelpatroner og så godkjent stål, sink og andre ubruklige haglmaterialer som jeg er helt overbevist om har sørget for at skadeskytingene på småvilltjakt har doblet seg siden blyforbudet. Det burde det kanskje vært fokusert litt mer på i media.

Vi skal ikke drive å skjule den aktiviteten vi driver med. Og at avisa lager en sak om hvor heldig denne jegeren var så synes jeg det er helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt, skryting om slike bravader er ikke politisk korrekt i dagens samfunn. Og det vil fort kunne få konsekvener for oss alle, hvergang noen drar den litt langt og åpner den store kjeften sin til media/blogger etc. Der sitter tross alt endel jaktmotstandere rundt om i div departemang

 

Og samfunnet maner til åpenhet :shock:

Det vi trolig vil oppleve er at ingen sier/viser noe, dette vil igjen føre til at vi som våpeneiere/skyttere/jegere vil bli anklaget for å drive innen en lysky virksomhet. Så kan man fortsette med konsekvensene som de styrende organene må iverksette for å få bukt med alle disse "våpengale folkene mellom 16 og 80..........." :wink:

Link to comment
Share on other sites

358 win: jeg er redd bambifaktoren er høyere enn fugl. Det skal jo ikke være det, for et liv er et liv. Men det føles sånn.

 

Jeg personlig var imot denne hjorteskytinga, men som flere her sier, så var det greie skuddreaksjoner. Jeg sleit litt med å se at det var dødelige skudd, men han fortjener ikke å få trøbbel og miste våpen, jaktrett eller bot.

 

Alle dyra ble visst liggende i nærheten av skuddstedet, og da har han jo alt på det tørre. Samme med måneskinnsjakt. Finner man dyret, så er alt greit. Finnner man det ikke, så er det på kanten til det ulovlige. Derfor mener jeg han ikke bør straffes, sjøl om jeg var krass i det 1. innlegget mitt om han. Men jeg spiste i meg de orda i neste innlegg i samme tråd.

Link to comment
Share on other sites

det står jo i viltloven at dersom du har skutt på et dyr, skal det ikke skytes på flere dyr før det andre dyret er friskmeldt eller funnet!

 

Eller døde, som var tilfellet her.

 

etter min mening hadde jegeren i dette tilfelle ikke sjangs til å vite at alle dyrene var døde. det holder ikke å tro.

Link to comment
Share on other sites

Det som provoserer meg mest. Er at det er så mange jegere/ organisasjoner som har gått ut offentlig å kritisert fyren. Ved en del tilfeller kan det virke som at det viktigste er å skrike høyest og komme med kritikk bare for å hvis selv at man er mann og kan jakte.

Fatter ikke hvordan folk bare kan si det utifra en video. Den gir jo ikke det fulle og hele bilde.

Feil kamera vinkel, lys etc. Det er mange faktorer man ikke får med bare ved å se på en film.

Det lyser JANTELOV lang vei.

 

Alle jeger sitter i samme båt. Ved og gå ut å kritisere i media oppnår man ikke noe annet enn bråk.

Link to comment
Share on other sites

det står jo i viltloven at dersom du har skutt på et dyr, skal det ikke skytes på flere dyr før det andre dyret er friskmeldt eller funnet!

 

Eller døde, som var tilfellet her.

 

etter min mening hadde jegeren i dette tilfelle ikke sjangs til å vite at alle dyrene var døde. det holder ikke å tro.

 

Denne filmsnutten ble diskutert ihjel i den forrige tråden, og ser ingen grunn til å fortsette i samme tempo i denne. Men likevel:

I enhver jaktsituasjon er det opp til jegeren å gjøre hva han/henne finner forsvarlig der og da ut fra sine ferdigheter, kunnskaper, vurderinger og bedømninger. At det kommer noen og vifter med en pekefinger mens de sitter foran pc'en og drikker kaffe blir litt feil det også. I DETTE tilfellet er det ikke hverken mangel på skuddreaksjon, avskutte bein eller noe annet å trekke for.

Personlig finner jeg det rart at nesten ingen kommenterer drivjakttråder der det fortelles om 4-5 skudd per felt vilt og ingen ettersøk, mens denne filmsnutten får kritikk så det holder.. :roll:

At kanskje du ville gjort noe annerledes hvis du var i samme situasjon får så være, men det er likevel ingen grunn til å kritisere de som handler annerledes så lenge de faktisk ikke har gjort noe galt.

 

*dagens hjertesukk..*

Link to comment
Share on other sites

Det som provoserer meg mest. Er at det er så mange jegere/ organisasjoner som har gått ut offentlig å kritisert fyren. Ved en del tilfeller kan det virke som at det viktigste er å skrike høyest og komme med kritikk bare for å hvis selv at man er mann og kan jakte.

Fatter ikke hvordan folk bare kan si det utifra en video. Den gir jo ikke det fulle og hele bilde.

Feil kamera vinkel, lys etc. Det er mange faktorer man ikke får med bare ved å se på en film.

Det lyser JANTELOV lang vei.

 

Alle jeger sitter i samme båt. Ved og gå ut å kritisere i media oppnår man ikke noe annet enn bråk.

 

 

Dette du belyser her er grunnen til at vi aldrig vil klare å samle skytter norge heller,de kommer til å bli sittendes på hver sin lille tue til vi sitter igjen med luftgeværer å skyte med.Men det de ikke skjønner er at jo mere kritikk innad i miljøet jo sterkere står de til å inn skjerpe lovgivingen.Så bare stå på gutter,fortsett å kritiser i offentlig forum her :roll::roll::roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder drivjakttråder og manglende diskusjon så vil jeg si at for min del så er det som beskrives der hinsides all fornuft i forhold til norsk jaktkultur. Jeg synes det rett og slett er

for respektløst overfor viltet til at jeg ønsker å være med å holde i livet tråd om drivjakt.

Jeg prøver å tie, Men nå klarte jeg ikke å holde kjeft lenger :twisted:

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Denne filmsnutten ble diskutert ihjel i den forrige tråden, og ser ingen grunn til å fortsette i samme tempo i denne. Men likevel:

I enhver jaktsituasjon er det opp til jegeren å gjøre hva han/henne finner forsvarlig der og da ut fra sine ferdigheter, kunnskaper, vurderinger og bedømninger. At det kommer noen og vifter med en pekefinger mens de sitter foran pc'en og drikker kaffe blir litt feil det også. I DETTE tilfellet er det ikke hverken mangel på skuddreaksjon, avskutte bein eller noe annet å trekke for.

Personlig finner jeg det rart at nesten ingen kommenterer drivjakttråder der det fortelles om 4-5 skudd per felt vilt og ingen ettersøk, mens denne filmsnutten får kritikk så det holder.. :roll:

At kanskje du ville gjort noe annerledes hvis du var i samme situasjon får så være, men det er likevel ingen grunn til å kritisere de som handler annerledes så lenge de faktisk ikke har gjort noe galt.

 

*dagens hjertesukk..*

 

jeg er fullstendig klar over at dette har vært diskutert før. det er riktig som du sier at det er opp til hver enkelt å bedømme hva de finner forsvarlig. jeg vet det er lett å være etterpåklok.

men det mener er at om man ser gode og klare skuddtegn så er ikke det nok, man må ha øye med dyret så fremt det lar seg gjøre mener jeg.

 

greitnok at det gikk som det gikk. jegeren er sikkert en fornuftig skytter og jeger. men JEG mener at 4 dyr på rappen kanskje var i meste laget til å kalles forsvarlig.

Link to comment
Share on other sites

Det som provoserer meg mest. Er at det er så mange jegere/ organisasjoner som har gått ut offentlig å kritisert fyren. Ved en del tilfeller kan det virke som at det viktigste er å skrike høyest og komme med kritikk bare for å hvis selv at man er mann og kan jakte.

Fatter ikke hvordan folk bare kan si det utifra en video. Den gir jo ikke det fulle og hele bilde.

Feil kamera vinkel, lys etc. Det er mange faktorer man ikke får med bare ved å se på en film.

Det lyser JANTELOV lang vei.

 

Alle jeger sitter i samme båt. Ved og gå ut å kritisere i media oppnår man ikke noe annet enn bråk.

 

Og her tror jeg vi jegere ødelegger for oss selv. Vi må tørre å vise allmenheten hva vi driver med og vi må slutte å kritisere andre jegere fordi vi "tror" eller "synes" at han har gjort noe galt (hvis vi ikke bare er missunnelig da)

 

I dette tilfellet gleder jeg meg over en suksess historie hvor utfallet var perfekt. Dette skal vi kringkaste til almenheten og fortelle hvor dyktige vi er.

 

Jeg blir også passe forbannet på politiet som skal bruke resurser på en slik sak. Da kan de ikke ha mye å gjøre! Hørte om en rettsak i Tromsøområdet hvor politiet (påtalemyndighetene) hadde trukket en kar for retten for å ha tatt livet av noen kattunger.

 

Karen ble frikjent!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...