Jump to content

Soting i 200str


Cadtek

Recommended Posts

Kan soting komme av at vi bruker 6.5x55 se amo i 6,5x55 skan kammer. Sjansen for at vi får tilbakeslag av kruttgasser er større når vi har et kammer nesten 2mm lenger enn ammunisjon vi bruker. Ser ikke helt fordelen med et eget SKAN kammer når vi har SE med bedre passform.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Skal moderere meg litt på lengden. Nesten 2 mm er i mitt våpen, men på tegningen jeg fant av SKAN er minimum kammerlengde 55.73. Jeg tror at min kammerlengde på 56.8 er en medvirkende årsak til sotingen jeg er plaget med.

cd65x55skan.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tilbakeslag fra kammer kanten før trykket blir stort nok til å tette? eller et lite trykkfall når kulen forlater hylsemunningen? Kan vel være noen fysiske lover som gjør dette mulig. Kunne tenke meg å teste, men det er vel ikke mulig å få hylsen til å strekke seg til den lengden jeg har på kammeret. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

Gruble mindre, skyte mer...

Alternativt....... Begynne å skrive en bok....... om den mest fascinerende riflepipa i moderne historie. Cadtek har vel gjordt nok research og målinger på denne pipa, så det er nok stoff til en triologi.😂

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Normal trimmelengde på 6,5 er såvidt jeg husker 54.8. Det er viktig for sikkerheten at kammeret alltid er lengre enn hylsen.

Tettingen mellom hylse og kammer skjer i brystningen og i hylsehalsen. Dersom det soter betyr det at kulen har forlatt hylsen før trykket er høyt nok til å utvide hylsen slik at den tetter.

Kammerlengden måles fra støtbunn til midt på skulderen, det som kalles datumlinjen (ikke inntegnet på din skisse) toleransene her avgjøres av en maks og min tolk som brukes ved kamring. Det er ørsmå ulikheter på de tre variantene av 6,5 x55. Stort sett er det utenbetydning.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Max hylselengde for Skan-kammer er betydelig lengere enn for standard 6,5x55..

Riktig, og hva er hensikten med det? SE har makslengde under SKAN minimum og det er jo SE ammunisjon vi bruker. Er vel en grunn til at det er satt en makslengde på SE kammer tenker nå jeg. 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Per-S skrev:

Soting får du når ladningen er for svak, eller du har for lite kulehold.

 

 - og når patronene er omladet en del ganger, og hylsehalsen er blitt herdet.

 

Da jeg ladet mine første BX-kuler, hendte det at noen av kulene ikke ville entre hylsehalsen (de var "tvert avkuttet" i bakenden). Det kunne føre til at deler av halsen eller hylsa ble "sammenbrettet", så den måtte kasserers. Dette fixet jeg, ved å gi hylsehalsene en solid omgang med avgradingsverktøyet på innersida, så halsen ble skrådd utover (forklarte jeg det forståelig?). Dette har jeg siden gjort med alle hylser jeg skal lade, og gitt blanke f.... i å måle hylselengde, brotsje til minimumsmål etc.

 

Jeg INNBILLER MEG at den skarpe, tynne ytterkanten på hylsehalsen gjør at den tetter bedre for kruttgassen, enn om jeg ikke hadde avgradet halsen innvendig. Når hylsene (stort sett Norma i 6,5x55) likevel begynner å bli svarte på utsida av halsen, er det på tide å levere dem til Norsk Gjenvinning.

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

 - og når patronene er omladet en del ganger, og hylsehalsen er blitt herdet.

 

Da jeg ladet mine første BX-kuler, hendte det at noen av kulene ikke ville entre hylsehalsen (de var "tvert avkuttet" i bakenden). Det kunne føre til at deler av halsen eller hylsa ble "sammenbrettet", så den måtte kasserers. Dette fixet jeg, ved å gi hylsehalsene en solid omgang med avgradingsverktøyet på innersida, så halsen ble skrådd utover (forklarte jeg det forståelig?). Dette har jeg siden gjort med alle hylser jeg skal lade, og gitt blanke f.... i å måle hylselengde, brotsje til minimumsmål etc.

 

Jeg INNBILLER MEG at den skarpe, tynne ytterkanten på hylsehalsen gjør at den tetter bedre for kruttgassen, enn om jeg ikke hadde avgradet halsen innvendig. Når hylsene (stort sett Norma i 6,5x55) likevel begynner å bli svarte på utsida av halsen, er det på tide å levere dem til Norsk Gjenvinning.

Se det, høres logisk ut for meg, jeg tror faktisk du kan ha rett.

Hadde vært moro om de som bare lar hylsene gro kunne bekrefte eller avkrefte at sotingen avtar. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...