Jump to content

Rafdals løpsbyttesystem erfaringer


Mas-36

Recommended Posts

Hallo folkens. 

 

Er det noen her inne som har løpsbyttesystemet til Rafdal montert på ei rifle eller flere og kan fortelle litt om erfaringer?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg har ei rifle og 2-3 løp liggende som jeg ønsker å ta ibruk ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette har det blitt skrevet å ment en hel hau om vis du søker litt.. Hevet over en hver tvil er det att det fungerer men personelig ser jeg ikke poenget med å sette en muffe på en allerede robust og funksjonabelt system som pipa gjenget rett i kassa er..? Om du ikke må ha ett system som tilater deg å skifte pipe kjapt i felten hadde jeg aldri valgt muffe!! Med løps stikke å pipenøkkel bytter du pipe på 5 min hjemme👌

 

 

Aannerud

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har selv litt erfaring med en rifle jeg angrer sterkt på at jeg solgte...

 

Synes det er veldig lett i bruk, og opplevde ingen treffpunkt endring av betydning. Stokken må åpnes for at løpet skal kunne tas ut uten å løsne kassen, ellers mister man litt av poenget synes jeg.

 

Fordelen var jo at man får takedown funksjon på kjøpet, så riflen er veldig lett å pakke med seg, og man slipper noe som helst verktøy. 

Link to comment
Share on other sites

@Aannerud Mulig du er bedre til å søke enn meg, men jeg fant ikke noe :P Ingen av de løpene jeg har løst har gjenger som passer denne rifla og da blir det mye styr uten en slik løsning. Mest trolig vil det ikke bli igjen nok gods om det skal kappes og tulles til med nye gjenger. Denne rifla har også løs rekylklakk som @Chiefen.v-2 nevner.

 

Men flott å høre det virker. At rifla må ut av stokken for løpsbytte gjør ikke noe. Blir snakk om å bytte løp kanskje en gang i året ;) Det jeg tenkte var å kunne utnytte disse løpene som eller bare ligger her :)

 

Spørs om jeg da ikke kommer til å sende inn en .30-06, og få igjen ei rifle med .270 win og .25-06 mulig jeg sender med 7x57 løpet også bare for moro skyld selv om det var planlagt noe annet...

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Har en som jeg bruker mye. 3 løp. 2 til konkurranse/trening og en til jakt. Det fungerer, enkelt og greit. Skru ut ene løpet sette inn den andre på under 30 sekunder. Still inn kikkert, skyt i vei. Ingen treffpunkt endring. Jeg kjører 6XC og 2x308w. 100m er skutt inn med så det er bare å huske hvor mye det er til 0 på de ulike løpene, eller så kan du også bytte kikkert :)

Eneste ulempe, kontra å bytte ut hele løpet med tolking og nødvendig verktøy er at dersom jeg skal ha nytt løp (6xc varer i maks 1 sesong) så må hele sulamitten sendes inn. Og da tar det den tiden det tar å få den tilbake :/

 

Vet ikke hvordan stokk som krever at kassa må ut, men mine 3 stokker så går det helt fint å bytte løp uten å skru ut noe som helst.

Edited by glockss
Ekstra info.
Link to comment
Share on other sites

Har en Tikka i 6,5x55 med muffe fra Rafdal. Skulle egentlig ikke ha det da jeg ikke trengte det, men de monterte det likevel.  Uansett, løpet løsnet et par ganger under skyting. Hadde da kun skrudd det til med håndmakt. Nå er det festet med blå loctite og 30ish newton og det sitter fast. Fin presisjon både før og etter loctite, muligens bortsett fra akkurat da det løsna.

Hvis det er vanlig at det løsner er ikke dette noe jeg vil ha i fremtiden heller. 

 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Valgte også muffa til Rafdal og har to løp, 338-06 og 30-06 i min Remington 700. Til jakt fungerer det utvilsomt bra, men opplever at rekylen i 30-06'n gjør at løpet løsner ved treningsskyting. Fikk flere merkelige treff og opplevde at løpet var løst, uansett hvor hardt jeg klarte å stramme det. Sikkert mulig å gjøre noe med, men jeg valgte som pererik å bruke locktite på 338-06 løpet og pensjonere 30-06 løpet. Ble egentlig litt skuffet over dette, men er ikke meningen å disse Rafdal på noen måte. Kjøpte i stedet en billig brukt Remington til i 30-06 og kan bruke stokk og deler om en annen med den andre børsa. Er i grunnen godt fornøyd med denne løsningen...Egentlig rart hvor lite som skal til før usikkerheten melder seg, med locktite sitter nå ihvertfall løpet fast og vil la seg løsne om jeg skulle ombestemme meg i fremtiden..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...