Jump to content

Rødpunkt i drittvær


hauk

Recommended Posts

Under hjortejaktas siste dag på lørdag, var det skikkelig drittvær (regn, snø, sludd i tilfeldig rekkefølge, med sur nordavind i tillegg). Og som kan skje i slikt vær, oppdaga jeg at siktet (Aimpoint) var blitt skikkelig vått, bedre ble det ikke når jeg var uheldig med pusten så siktet var totalt neddogget når jeg la meg ned. Tenkte "nei f@€n" men la meg likevel ned, og skulle prøve å finne ut hvordan dette skulle løses - og oppdaget at det egentlig gikk greit. Med begge øynene åpne og fokusering med venstreøyet, fikk jeg likevel siktet inn mot trær, stein og stubber - siden siktet ikke har forstørring, ser jeg "samme bildet" både gjennom og rundt siktet. (Jeg pleier også å alltid ha begge øynene åpne når jeg skyter med dette siktet, noe jeg sliter med på kikkertsikter)

 

Desverre kom det ingen hjort, så jeg fikk ikke testet teorien, men i ettertid har jeg tenkt på om jeg faktisk hadde så godt sikte som jeg trodde. Hadde jeg egentlig full kontroll? Eller ville jeg bommet eller verre - mageskutt en hjort?

 

Dette er kanskje noe jeg burde testet på en skytebane først? (Det blir nok løftet noen øyenbryn om jeg skvetter noe vann og puster på siktet før jeg begynner å skyte... :) )

 

Er det noen som har lignende erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en Aimpoint 7000 på elgjakt og ettersøj i all slags drittvær, børsa har vært nedgrodd i snø og barnåler, rødpunktet har fungert som klare dagen

 

14022008205901554MG75SAjxM.jpg

Angrer som bare fy på at jeg solgte denne, totalombygd Mauser kaliber 9,3x62 gjenget til lyddemper, påmontert Aimpoint 7000L på lav montasje.

 

Skal kjøpe meg en ny Aimpoint og 9,3x62 løp til Saueren min, og bruke denne til elgjakt og ettersøk.

Det jeg tror kan bli utfordringen er å få lave nok montasjer til Aimpoint, mistenker at jeg må bruke extensionmontasje da blir den etter min smak noe for høy.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har skutt på blink med fremre deksel på aimpointen lukket. (for å teste) Med begge øynene åpne traff jeg blinken like fint som uten deksel. Ikke å annbefale på jakt,men morro å teste :D

det er det som er det utrolige med Aimpoint, linsa kan være helt nedsnødd, skyter man med begge øya åpne som jeg alltid gjør ser dman målet og prikken like fint.

Link to comment
Share on other sites

Når du skyter med begge øynene åpne vil hjernen din kombinere bildet av rødpunktet fra mesterøyet med bildet av verden rundt fra slaveøyet. Dette har vært kjent lenge, Trijicon (sikteprodusenten) kaller det for Bindon Aiming Concept. De første rødpunktsiktene som dukket opp på 70-tallet, singlepoint og Armson OEG var basert på dette prinsippet - det går faktisk ikke an å se igjennom dem.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt på blink med fremre deksel på aimpointen lukket. (for å teste) Med begge øynene åpne traff jeg blinken like fint som uten deksel. Ikke å annbefale på jakt,men morro å teste :D

 

Har også prøveskutt min aimpoint med det fremre butler creek dekselet lukket, fungerer utmerket!

Link to comment
Share on other sites

Dette går også med kikkertsikter med lysretikkel. F.eks 1-4x24. Dekker man til objektivet vil dette til og med virke på andre forstørrelser en 1x.

 

Presisjonen blir neppe noe å bruke på lange hold. Uansett vil dette være best om montasjene er så gode at man slipper å stille siktet langt fra optisk akse. (langt fra null).

Link to comment
Share on other sites

Hvordan oppleves det å sjele?

 

Jeg trodde en som sjeler ikke bruker begge øynene, dvs hjernen bruker bare det bildet som kommer fra det øyet som ser på målet. Hvis det er slik, tror jeg det ikke virker. Hjernen må "blande" bildet fra begge øynene fo å få dette til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...