Jump to content

Rikosjett


Recommended Posts

Høyde/bredde ut fra treffpunkt er også avgjørende.

 

Med ei blykule vil jeg tro du kan gå langt under 70 grader uten fare for rikosjett.  Rikosjettvinkel som brukes for å definere farlig område for skytebaner er 22 grader. Dvs at en regner at største vinkelendring det er sannsynlig at kula kan få etter innslag i stein er 22 grader. Dvs at hvis en skyter i en fjellvegg som er på 22 grader kan kula følge fjellet og gå over dette hvis det er relativt lavt. Er vinkelen si 30 grader vil rikosjetten måtte treffe fjellveggen 2 ganger før den vil klare å rikosjere over veggen.

 

Ettersom en selvfølgelig ikke ønsker å utfordre skjebnen ved å skyte på fjellvegger på 30 grader bør dette unngås. Men, svaret på TS sitt spørsmål er det ikke rikosjettfare ved å skyte blykuler på en fjellvegg gitt at fjellveggen er passe bratt, bred og høy.

Link to comment
Share on other sites

He he.. har overlevd utallige stevner gjennom snart 30 år i den røysa der :-D

Aldri hørt lyder i nærheten av en dårlig spaghettiwestern noensinne. Alle har returnert med alle lemmer i behold. Forhåpentlig hjem te na mor, som står klar med søndagsmiddagen..

 

 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

På 8.3.2018 den 23.25, Jegeraugust skrev:

Hei

 

Lurer på om det utgjør noe rikosjett fare ved skyting med blykule på 100m med fjellvegg i bakrunden?

 

 

Snakker du blykule i .22 LR og dårlig vinkel, så ja. Den er værstingen pga. farten. Det meste med større fart, vil som nevnt ovenfor, ikke utgjøre noe større risiko.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Pass opp for dype hull i fjellet:

Jeg har en fjellknaus på privat grunn som jeg har skutt mye mot. Det har ofte blitt at blinken har stått på et fast punkt med 2 - 10 metere unna fjellknausen. Treffpunktet på fjellknausen har fått et dypt hull/trakt etter noen tusen omganger. Denne trakten unngår jeg i dag. Denne gir en rikosjett i noen tilfeller med bly og mantlet ammo. Mantel med blykjerne rifle/pistol og 45LC med rent bly har passert der jeg står 20 - 60 meter unna. Skivene har vitnet om gjennomslag av  små og større fragmenter selv 8 - 10 meter unna fjellveggen.  Unngår jeg dette hullet er det aldri noe problem. En dag på skytebanen med NROF og 9mm. miljøammo rikosjerte ei kule forbi standplassen og havnet gjennom vinduet i klubbrakka. Det ble skutt mot en sandvoll, forstå det den som kan....

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Ruger #1 skrev:

He he.. har overlevd utallige stevner gjennom snart 30 år i den røysa der :-D

Aldri hørt lyder i nærheten av en dårlig spaghettiwestern noensinne. Alle har returnert med alle lemmer i behold. Forhåpentlig hjem te na mor, som står klar med søndagsmiddagen..

 

 

Og dere skyter mye med blykuler på stevnene der? Ikke 6,5x55 og annet i høy hastighet? Forskjell på 6,5x55 som pulveriserer kulene ved treff i stein og ei .38 til .45 bly kule i humlehastigheter når det kommer til rikosjetter ;) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1 time siden, Jegeraugust skrev:

Så ja utgjør dette noe rikosjettfare ved å skyte mot fjellvegg eks.

Evt hvor langt kan dette rikosjere ?

Ja, en liten mulighet. Hvor langt? Det er vanskelig å svare på da det kommer an på vinkel, hastighet og formen på steinen du treffer. Alt fra 10cm til 100meter ++++?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...