Jump to content

Er det lov å sette 38. spesial tønne på GP100 .357mag?


TheEdge

Recommended Posts

Har en Ruger GP100 .357mag. Skyter jo for det meste .38spesial i den, og lurte derfor på om det er noen regler som hindrer meg i å ha en tønne i .38spesial til den så jeg kan bytte etter behov.

Om man har komplett "cylinder assembly" er det jo fort gjort å bytte om..

Edited by TheEdge
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Vargen skrev:

I så fall er det vel bare å ha ei ekstra .357-tønne som kun brukes med .38?

Det beste er bare å rense tønne ofte. Da kan man bruke magnum og 38 sp om hverandre. Hvis man ikke rense det ofte,  blir det en ring av bly som blir vanskelig å få ut. Jeg ser det som en unødvendig løsning med en ekstra tønne, men svarte om det er løv. 

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Tanken var jo å slippe litt av pussejobben ja, og kanskje også har det noe å si for presisjonen når man skyter .38spesial?

Jeg tenkte kanskje at tønna var like lang bare med kortere kamre, men er bare noe jeg antok. Dersom .38 tønna er kortere kan man jo uansett glemme det da jeg ikke hadde tenkt å bytte løp.

Ingen som har gjort dette? Det ville vel kanskje uansett være for kostbart i forhold til nytten. Kan jo seff søke på en ren .38 revolver til revolverfelt, men skyter jo ikke så mye magnum så var i utgangspunktet ment å bruke samme revolver i begge øvelser.

Våpensøilen kunne skaffe, men ville ikke selge meg .38spesial tønne til revolver registrert som .357  da de mente dette var kaliberbytte og ikke godkjent. Derfor jeg begynte å stusse på reglene rundt dette om det virkelig ikke var lov. Jeg kunne skjønt at det ville være vanskelig den andre veien. Vet ikke om man må opplyse serienr/våpenkort ved kjøp av tønne? Om dette ikke er påkrevd hadde jeg jo kanskje fått kjøpe dersom jeg hadde holdt kjeft om at det var til en .357(aaarg, min tosk).

 

 

Edited by TheEdge
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, TheEdge skrev:

Våpensøilen kunne skaffe, men ville ikke selge meg .38spesial tønne til revolver registrert som .357  da de mente dette var kaliberbytte og ikke godkjent.

Tror ikke det er ulovlig. :) Det er jo andre våpen, eks, Thomsen Contender hvor vi har flere forskjellig løp/kalibere og bytter som det passer oss. Men, hvert løp for et eget Våpenkort.  Søker du om tillatelse og får den, behøver ikke "Søilen" å bry seg. Du kan jo også sjekke med POD.

 

En ting er, at dette trolig blir dyrt. :(  En annen ting, er om tønna som Søilen kunne skaffe, er til samme våpen. Sjekk hos produsenten om de leverer våpnet med både 357 MG og 38 SP (ev. 38 SP tønne på bestilling), til det våpnet. Helt ukjent for meg, men det kabn likevel være tilfelle. Spessial bestilling, vil sikkert koste "skjorta".

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg klarer å finne ut så er ikke tønne til revolver noen registreringspliktig våpendel, i motsetning til pipe. Du endrer jo heller ikke våpenets karakter ved å skifte til .38 tønne, en kan fint skyte .38 i .357 tønne så å kalle dette "kaliberbytte" blir litt søkt. Hadde byttet tilført mulighet til å skyte noe helt annet og vesentlig kraftigere enn .357 så kunne jeg forstått argumentet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

22 timer siden, Geco5 skrev:

Tror ikke det er ulovlig. :) Det er jo andre våpen, eks, Thomsen Contender hvor vi har flere forskjellig løp/kalibere og bytter som det passer oss. Men, hvert løp for et eget Våpenkort.  Søker du om tillatelse og får den, behøver ikke "Søilen" å bry seg. Du kan jo også sjekke med POD.

 

En ting er, at dette trolig blir dyrt. :(  En annen ting, er om tønna som Søilen kunne skaffe, er til samme våpen. Sjekk hos produsenten om de leverer våpnet med både 357 MG og 38 SP (ev. 38 SP tønne på bestilling), til det våpnet. Helt ukjent for meg, men det kabn likevel være tilfelle. Spessial bestilling, vil sikkert koste "skjorta".

 

Hadde ikke tenkt å søke noe tillatelse, skulle ikke tro dette teller som kaliberbytte.

Ser av enkelte amerikanske forum at GP100 har vært solgt som ren .38sp, så de finnes nok men kanskje ikke så mange. Her er en  https://www.gunpartscorp.com/products/285760

Men av bruktprisene så er det nok sikkert like greit å slå fra seg denne ideen.

 

 

10 timer siden, Vargen skrev:

Så vidt jeg klarer å finne ut så er ikke tønne til revolver noen registreringspliktig våpendel, i motsetning til pipe. Du endrer jo heller ikke våpenets karakter ved å skifte til .38 tønne, en kan fint skyte .38 i .357 tønne så å kalle dette "kaliberbytte" blir litt søkt. Hadde byttet tilført mulighet til å skyte noe helt annet og vesentlig kraftigere enn .357 så kunne jeg forstått argumentet.

 

Enig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...