Jump to content

Ladespørsmål.. atter en gang..


Münsterjeger

Recommended Posts

... men håper dere bærer ut med dem. :)

Kunne laget en tråd for hvert av spørsmålene min, men velger en og samme tråd.

 

Holder nå på å lade opp de første patronene. 223 Rem.

Har valgt å begynne med 19,5 grains N130 til en 55 grains Partizan SP

Skal så lade opp en liten serie med 20 grains krutt.

 

Når jeg har valgt denne ladningen har jeg forhørt meg her tidligere. Ble anbefalt denne.

Når jeg skal slå opp i ladetabeller, så er den oppgitte ladningen satt sammen med en spesifikk kule. Og selvfølgelig ikke den kula jeg skal lade med. Hvor kan jeg finne ladetabeller for spesfike kuler? Ladeboken sier at en skal velge ladning etter kulevekten, men sier ikke noe om kuletype, bortsett fra i tabellene.

 

Nå har jeg kommet til pressingen av hylser, og som ladeboken beskriver, "Riktig pressing".

Har tatt ut tennålen fra sluttstykket og prøver hylsa i kammeret. Kan ikke si at jeg kjenner noen forskjell i lukking av sluttstykke før eller etter pressing. Er dette normalt?

I tillegg kan jeg måle hylselengde på 44,25 mm, er dette aksetabelt?

 

Har stor respekt for dette, og må innrømme at jeg er redd for å ikke ha tunga rett i munnen...

Link to comment
Share on other sites

Begynte å lade selv forrige vinter og kjenner meg igjen i spsm ditt.

 

Min erfaring er at hylsene må skytes noen ganger før de begynner å gå trangt når de er upresset. Jeg oppfatter det som om jeg har ett ganske "romt" kammer og har ikke følt at mine hysler går trangt selv om de er skutt 4-5 ganger.

 

Pass på så du ikke presser for mye. Ha dien så høyt at skuldre ikke røres. Jeg presser slik at de siste 1-2 mm på halsen før skuldra er urørt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men er det slik at hvis jeg skrur dia helt ned til hylseholder, så har hylsa samme form og mål som når dne kom fra fabrikken? Hylsene er engangsskutte Federal. Skutt i mitt våpen.

 

Det jeg leste når det gjelder patronspill og det å presse for mye er at man i værste tilfelle kan få ubehagelige opplevelser.

MEn når de kommer fra fabrikk er dem vel presset som når dien er skrudd helt ned?

 

Synes det er vanskelig å vite om dien tar i skuldra eller ikke. Har så blanke hylser.

Hver gang jeg prøver en hylse i kammeret så får hylsemunningen en liten trøkk, så den ser ut som en stor D, eller en litt avkappet O om du vil.

 

Når det kommer til settedybde på kula er jeg også usikker. Spiller det ingen rolle hvor dypt den settes, bare den får grep om kula, eller skal den helt ned til krymperillene eller hva? Hos meg er magasinlengden som setter begrensninger opg må derfor ha 4 - 5 mm frigange til riflene. Er det for mye? Må jeg evt utvide i magasinet?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skal slå opp i ladetabeller, så er den oppgitte ladningen satt sammen med en spesifikk kule. Og selvfølgelig ikke den kula jeg skal lade med. Hvor kan jeg finne ladetabeller for spesfike kuler? Ladeboken sier at en skal velge ladning etter kulevekten, men sier ikke noe om kuletype, bortsett fra i tabellene.

Kulevekta er den viktigte egenskapen ved kula som avgjør trykket. Dernest kommer (i usortert rekkefølge) hvor mye hylsevolum kula tar, friflukt og bæreflate (sylindrisk parti som riflene griper i). Pluss såklart konstruksjon (delevegg, homogen, tykk mantel, etc.) Hvis to kuler har omtrent samme lengde, har tilstrekkelig friflukt, settes til samme dybde og har omtrent samme bæreflate vil trykk og hastighet ved samme kruttladning være nokså likt.

 

Kort sagt: Hvis kula di har omtrent samme form som den kula du har ladedata for, og hvis du i tillegg har tilstrekkelig friflukt ved samme COL, vil trykk og hastighet være ganske likt. Du bør uansett starte på startladning og bruke huet når du lader deg oppover.

 

Jeg synes at kronograf er en kjekk ting å ha for å følge med hvor du ligger i løypa. Jeg er ikke noen rutinert hjemmelader, men jeg har hatt stor glede av kronografen når jeg har utviklet ladninger. Hastighetsmålingene har gitt meg "det lille ekstra" av data jeg har følt jeg har hatt bruk for når jeg har vurdert ladninger.

 

Synes det er vanskelig å vite om dien tar i skuldra eller ikke. Har så blanke hylser.
Svart sprittusj på hals og skulder er et veldig godt hjelpemiddel.
Link to comment
Share on other sites

pressing av 223hylser kommer jo også an på hvaslags våpen du skal skyte patronen i, og under hvilke forhold du skal skyte.

 

jaktpatroner der du ikke krever 15mm grupper, men heller 110%funksjon kan ha godt av å helpresses med dia skrudd til å kontakte hylseholderen.

hvis du gjør dette etter en grundig sjekk av hylsene dine så du vet at du ikke har tynt gods ved hylsehodet, er dette i mitt hode trygt.

 

det hender du er nødt til å slipe litt av dia nederst om du har et trangt/kort kammer, for å klare å sette tilbake hylseskuldra. om du ikke klarer å se at du presser skuldra kan det hende at du har et såpass trangt kammer at dette er tilfelle, jeg har opplevd det i 308.

 

jeg lader selv konkurransepatroner i 223 for en automatrifle, og helpresser derfor alle hylser for god funksjon.

har ikke hatt noen tegn til trøbbel(tynt god ved hylsehodet) på de 3-400 hjemmeladningene børsa har gått i år, dette er med engangsskutte hylser plukket på diverse baner(s&b, FC, RP, partizan), skutt opptil tre ganger i mitt våpen.

 

lader du derimot for presisjonskyting eller jakt der makspresisjon er ønskelig, er metoden med delvis pressing uten å sette tilbake skuldra god, og som du sier øker dette livet til hylsa.

for å øke livet til hylsa enda mer kan du skaffe deg en die som kun presser halsen.

 

Geir wollmann skrev for endel år siden en artikkel om masseproduksjon av 223 for praktisk skyting, og skrev at han sjelden fant hylser som hadde tegn til begynnende hylsehodeseparasjon i 223(etter å ha kontrollert ganske mange tusen hylser), og de som hadde tegnene hadde ganske sliten hylsebunn utvendig, så det syntes at de hadde gått mange omladninger. dette var do i halvautovåpen, boltrifler vil ikke gi den samme utvendig slitasjen på hylsebunnen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...