Jump to content

Lovlig bladlengde på kniv.


Glensen

Recommended Posts

Har fått i gave en machete fra Søramerika som er vel 60 cm i bladet. Da jeg er lovlydig og ikke vil bryte noen eventuelle lover, lurer jeg på hva som er maks lovlig lengde på kniv i Norge. Søkte litt på lovdata, men fant ingen ting om dette.

 

Håper noen kan hjelpe meg, slik at jeg kan slipe ned bladet til lovlig lengde. (Dette viser jo ikke når den henger på veggen i sliren).

Link to comment
Share on other sites

Er og rimelig sikker på at det ikke finnes noen regel som forbyr knivblad over en hvis lengde. Det er forbudt å gå med kniv på offentlig sted uten aktverdig grunn, og så er det vell noe med under 4cm bladlengde for å kunne ta de med på fly. Selv om jeg ble fratatt den knøttlille wenger kniven jeg hadde i nøkkelknippet på Gardemoen. Jeg spurt tyttebærpolitiet om hva de mente jeg skulle kunne gjøre med det 2 cm knivbladet på den. Han svarte at jeg kunne bruke det til å true noe med og kapre flyet med den :shock: Jeg hadde fler kommentarer klare, men han var tydeligvis ikke åpen for argument, så kniven ble borte den.

Link to comment
Share on other sites

Bare for ordens skyld. Skal du ut å fly, må bladlengden være under 6 cm. 5,9 er fullt lovlig. Om vaktene i securityn prøver å påstå noe annet, så be om å få snakke med en overordnet.

 

Nja, skeptisk..

Denne linja her er sakset ut fra regler om kniver som ikke kan medbringes i sikkerhetskontrollen på Gardermoen og jeg siterer: "springkniver eller lommekniver med låsbart blad, uansett lengde på bladet "

Pluss en helt bråte med andre saker og ting i disse paranoiatider.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ingen begrensninger på bladlengde som hovedregel, bare "aktverdig formål".

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-040.html#352a

 

-Unntak på fly, der maks er 6 cm. (Men ikke sikkert vaktene tillater den heller.)

http://www.avinor.no/avinor/bagasjeogin ... 20_Bagasje

-Og overføring av kniver til personer under 16 år, maks bladlengde 25 cm.

http://www.lovdata.no/for/sf/dl/td-1963 ... 2-002.html

Link to comment
Share on other sites

Springkniver er generelt forbudt, uansett bladlengde.

Jobber sammen med 3 stk som inntil nylig jobbet i securityn på Gardermoen. Regner med at de vet hva de snakker om.

 

Kan teknikken med klipp og lim jeg ( :D ), så her er komplett liste angående kniver og andre skarpe saker:

Med skarpe eller spisse gjenstander menes:

• økser

• piler og dartpiler

• isbrodder (kramponger)

• harpuner og spyd

• isøkser og ishakker

• skøyter

• springkniver eller lommekniver med låsbart blad, uansett lengde på bladet

• kniver (også seremonielle eller dekorative), med bladlengde over 6 cm, laget av metall eller annet materiale som er sterkt nok til å kunne brukes som våpen.

• kjøttøkser

• macheter

• barberkniver og -blader, med unntak av barberblad i kassett

• sabler, sverd og kårder

• skalpeller

• sakser med bladlengde over 6 cm

• ski- og vandrestaver

• kastestjerner

• verktøy som kan brukes som spisst eller skarpt våpen, så som driller og bits, tapetkniver ("box cutters") og lignende ("utility knives"), sager, skrujern, brekkjern, hammere, nebbtenger, skiftenøkler og rørtenger, blåselamper

 

:!:

Link to comment
Share on other sites

springkniver eller lommekniver med låsbart blad, uansett lengde på bladet

Dette er betegnelsen på det som vanligvis går under samlebetegnelse "springkniv", og er derfor generelt forbudt :wink:

 

Lommekniver med låsbart blad er ikke det samme som springkniver, og mens springkniver er forbudt i Norge (med enkelte unntak), går lommekniver med låsbart blad som vanlige kniver og faller under 352A.

På fly derimot er lommeknivene med bladlås av en eller annen grunn forbudt, som det står tidligere. :?

 

(Byråkratene har mye rart for seg. :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Skal la være å starte en diskusjon om definisjoner. Forholder meg til det jeg har sett, og fått høre av folk som har holdt på med dette :wink:

Men som Tika sier :

Men skjønner ikke helt at en kniv med et fast blad på eks 5.9 cm er mindre farlig enn en liten lommekniv med blad på 3-4 cm

Reglene er stort sett bare tull. Så snart du er innenfor security'n, kan du få tak i langt farligere ting enn en liten lommekniv.

Link to comment
Share on other sites

Unntaket for kniv med blad under 6cm gjelder kniver med fast blad. Altså vanlig tollekniv design.

Det du sier er at en nett liten tollekniv som Ola-kniven fra Helle er lovlig å ta med inn i kabinen, mens en bitteliten Wenger, Victorinox eller Leatherman som er liten nok til å henge i nøkleknippet er å betrakte som et livsfarlig drapsvåpen godt egnet til å kapre et fly?

 

Nå hadde jeg egentlig forlengst bestemt meg for å slutte å prøve å forstå offentlige regler, på- og forbud, men akkurat dette får meg likevel til å klø meg litt i huet... :roll:

Link to comment
Share on other sites

• verktøy som kan brukes som spisst eller skarpt våpen, så som driller og bits, tapetkniver ("box cutters") og lignende ("utility knives"), sager, skrujern, brekkjern, hammere, nebbtenger, skiftenøkler og rørtenger, blåselamper

 

:!:

Sammenleggbar tursag blir ansett som svært farlig. Og du blir behandlet nesten som en terrorist. Svært hyggelig når din far putter en oppi sekken din, og glemmer den der på bunnen. Da hjelper det spesielt bra å si "nei jeg har INGEN stor kniv i sekken"...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, har vært borti sure vektere som ikke forstår hvorfor jeg skulle ha bruk for 2 rifle patroner på flyet.

Hadde glemt å ta de ut av jakken, siden jakta dagen før. Virka ikke helt som om de trodde på forklaringen min.

 

Min far fikk trøbbel med sikkerhetskontrollen på Heathrow, på vei hjem fra jakt i Skottland.

Han ville ta med to rådyrskaller i håndbagasjen, da han var redd for at de skulle bli knust\ødelagt i baggen under transport.

Det syntes ikke vekterne noe om, da gevirene var spisse og han kunne true noen med de!

Han måtte til slutt gi seg, og sende de som spesialbagasje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...