Jump to content

7mm-300 Win Mag


moviken

Recommended Posts

Grunnen til at jeg lurer litt på denne er at jeg har ei rifle i 7x61 som for all del er en utmerket patron som jeg gjerne fortsetter å bruke,men til gangen på hylser bekymrer meg litt.Blir det vanskelig med hylser må jeg kamre om rifla så jeg lurer litt på til hva.7 rem mag vil jo være det mest fornuftige valget,28 nosler er spennende helt til man ser hylseprisen,7 stw og 7 rum er for lange for kassa.Derfor interessen for 7mm-300 win mag,men hvis ingen har vært borti den her i landet blir det kanskje vanskelig å få kamret om.

Link to comment
Share on other sites

Denne rifla har ei Mark X kasse ei sivil mauserkasse med magnum støtbunn men standard lengde,ganske fin kasse egentlig med m 70 sikring og justerbart avtrekk.Men 280 passer ikke i støtbunnen,er en fin patron egentlig  er til vurdering for senere.Det er ikke bare tilgang på hylser som er greia er også litt moro å leke med nye ting,hadde håpet det litt større volumet i 7-300 kunne gitt meg anledning til å prøve nye trege krutt ser det har kommet noen nye både fra dupont og alliant.

Når det gjelder å forme 7x61 hylser fra andre vet jeg at det finnes die-set for dette,kanskje ikke lagervare alle steder,men amerikanerene dreiv med dette,de hadde også en 6,5x61.Da Norma prøvde å blåse liv i den gamle Sharp&Hart patronen ved å gi den nytt navn altså 7x61 super var det ikke bare navnet de gjorde noe med de fjernet gods innvendig i hylsa for å øke volumet for høyere hastighet så volumet er bare bittelitt mindre enn i 7 rem mag,så lite at 7 rem mag ladedata kan brukes.Derfor vil Norma hylser være å foretrekke.

Hvis jeg må kamre om blir det sikkert 7 rem mag har tilog med die-set liggende fra tildigere

Link to comment
Share on other sites

7mm rem mag høres ut som et fornuftig valg for deg. Patroner kan kjøpes over alt, hylser finnes rimelig og over alt. Pluss den har fin rekyl og god ytelse. Den svir vel også minst løp av disse 7mm magnumene? Med unntak av noen shortmagnumer og annet nytt dill dall :P 

Link to comment
Share on other sites

Får se hva det blir,har lett for å bli innfallsmetoden.Liker store hylser,blir litt som store motorer på lavt turtall i stedet for liten motor på fullt turtall.Kan få respektable hastigheter uten å være på maks.Er litt usikker på korte magnumer i boltrifle,har en m70 i .300 wsm,som for så vidt repeterer helt greit,men korte tykke hylser med krapp skuldervinkel er ikke det samme som en slank -06 et eller annet

På ‎30‎.‎01‎.‎2018 den 19.26, Chiefen.v-2 skrev:

Jeg er den lykkelige eier av en (donor)rifle i 7mm STW😊, om noen vil kjøpe pipa send pm!

 

 

Prosjekt du vil skrive litt om?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er ikke det enkleste å hamstre et par hundre tomhylser i 7x61? Skulle jo holde "noen år" :-)

7mm-300Winmag ligner vel sterkt på den gamle villkatten 7mm Mashburn Magnum, om jeg ikke husker feil.. Det finnes vel litt info om den på US-baserte forum.

Edited by maral
tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer nok til å gjøre det,sjekka med hjemmelading.no de har hylser.Så lenge det går å få tak i hylser kommer jeg til å fortsette å bruke 7x61 er en behagelig patron å bruke.

Mulig dette er et oppkonstruert problem,men når man kjøper ei rifle i et såpass ukurant kaliber må man ha en plan B.Villkatter er kanskje ikke så vanlig i Norge som i USA,men tanken på en 7mm-300wm kom for noen år siden da jeg plukka .30-06 tomgods på banen.Da lå det igjen noen .300wm hylser i bøtta som jeg tok med hjem,satt å kikka på dem,skrudde i ei 7mm magnum necksizer die i pressa,og vips så hadde jeg en 7mm-300wm dummy,har siden lurt på hva man kan få ut av denne kreasjonen.Nå har jeg kikka en del på youtube i etterkant og noen mener at du kan få 3250fps med en 162 A-max,såpass heftig at jeg blir litt nysgjerrig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...