Jump to content

3006 merka 3500 bar.


hovdeknuten

Recommended Posts

Det er nok mulig, men opprinnelig er den utviklet med kobberstukingssylindre som måling, du refererer vel til piezo måling?

Det gir ikke samme resultat. En gammel belgier vil også ha oppgitt trykk målt med kobbersylindre.

Jeg skal se om jeg finner noen gamle data.

Link to comment
Share on other sites

Opprinnelig ble service ammunition ladet til ca 50 000 psi. Overtrykkstest for våpen var 70 000 psi. Begge målt med kobbersylinder. Det blir da ca 3500 kg og 4900kg.

Jeg fant data for National Match Palma ammunisjon mellom 1920 og 1930. Laveste trykk var i 1928 med 42 650 psi, høyeste var i 1930 med 54 335 psi.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Trykkmåling er et vanskelig område, selv piezo er ikke det samme, SAAMI og CIP bruker to ulike metoder. Jeg tror det er SAAMI som bruker conformiel måling.

For en del år siden gjorde vi en test med 5 ulike trykkmålesystemer i samme patron, verdiene varierte fra 3200 til 3550 om jeg husker rett.

Edited by Per-S
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for samtlige svar. Riflen er fra 1990. Det er jo et relativt nytt våpen. Men hvilken målemetode som er brukt aner ikke jeg. Jeg heller til at CIP merka 3006 ammo er innenfor. Men burde  vel sende Browning en mail for å bekrefte hypotesen?

 

15170675904111870399345.jpg

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Per S er inde på det rigtige omkring Cupper Crusher ? og piezo.
I mine unge dage, da blev alle CIP standarder angivet til klart lavere tryk og i Bar. Disse trykmålinger var efter Cupper  Crusher metoden.
Dengang car max for 30.06 ca 3500bar, og 308 havde et cip max på 3800bar.

Selv om jeg er gammel og grå, så var disse CUP de tal man angav op gennem 90tallet og 00erne. Jeg har så set, at de nye opgraderede tabeller, som man kan laste ned, på Inder nettet, ja de bruger de nye Piezo målinger.

Såvidt jeg husker, måles CUP gennem et lille hul på siden af selve hylstret, og har derfor messingens styrke til at reducere det målte tryk.
Piezo derimod måler direkte præcist foran hylsterhalsen, og der derfor udsat direkte for selve gassen.

 

Edited by ignorant
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Per-S skrev:

Er våpenet en Browning så er den nok testet til CIP standard, men jeg ser det er et brytvåpen, og da bør du nok ikke sprenglade.

Lastet ned brukermanualen fra Browning, der står det at all kommersielt tilgjengelig amminisjon under SAAMI standarden i USA er ok... 

 

Men her har jeg blitt opplyst av gode svar i tråden, bedre å vite hvorfor. Ikke bare tro:) 

 

Takk til Ignorant også. Er tydelig at målemetoden som ble brukt, gir et lavere bar tall enn nyere målemetoder. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Vi kan bytte, jeg overtar dette belgiske ombygde hagelgeværet og du får en skikkelig hv-mauser😎

 

Neida, du kan trygt bruke all fabrikkammo. Post gjerne bilder av hele rifla.

He he. Var lenge ute etter ei kaliber 20 hagle. og får ei tid tilbake fikk jeg napp... men med på kjøpet fulgte det med et rifleløp. Den har jeg skutt 25 skudd med og gav lovende resultater. Men om jaktmatchen gikk noe høyt så blir det å teste mer egnet fabrikkammo.

 

Nå er jeg blitt fortalt at jeg bruker for mye tid på fuglejakt, om ikke jeg skulle begynne å tråkke etter hjorten... men blir nok et par dager etter hjorten til høsten nå som bar spørsmålet er løst.  

 

 

 

 

 

 

20180111_124712.jpg

20180111_124935.jpg

Edited by hovdeknuten
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...