Jump to content

Gourmet/rådyrjakt helg


Egil

Recommended Posts

Nå var jeg usikker på hvilket emne jeg skulle poste i, men siden vi er nødt til å ta til oss næring når vi skal samles til årets rådyrjakthelg, og forberedelsene dreier seg om maten i første rekke, da må vel denne tråden passe best som matprat...

Saken er den at til helga samles vi en gjeng jegere som skal jakte rådyr sammen, og vi skal bo og kose oss i lag på det som vi kaller "jakthuset" (tidligere bedehus).

Vi møtes nå på torsdags kveld, da kommer det tre stykker som har kjørt 30 mil for anledningen, og siden jeg bor på plassen blir jeg selvutnevnt kokk, og skal lage fårikål av villsau som åpningsmiddag til årets helg.

Maten for helga en nå planlagt, og det meste av råvarer er skaffet til veie, men en aldri så liten handletur blir det uansett, og da kan det jo gå litt fort i svingene så litt hjelp til å lage huskeliste er ønsket.

 

Til god mat hører som kjent "god drikke", og da jakthuset har egen brønn oppe i lia med kjempegodt kildevann, er jeg ikke nervøs for at det blir for lite vann til koking og vasking om vi skulle bli tørste.

Det jeg uroer meg mere for er at det har vert store nedbørsmengder i det siste, og da ser vannet mindre apetittvekkende ut, da det kansje er en tanke brunaktig, så da har jeg tenkt på alternativ drikke... :wink:

 

Her er den planlagte menyen for helga, og da ønsker jeg at noen gourmetjegere kan være behjelpelig med forslag til alternativ drikke, til de som er småskeptisk til den lokale vannkvaliteten på huset.

Jeg har selv noen små ideer til maten, og lister opp noen ingredienser her.

 

Torsdag kveld: Fårikål av villsau, drikke blir øl og ev. hvilken vin? akevitt er selvsagt.

 

Fredag: Hjemmelaget lutefisk med erterstuing, bacon og mandelpotet. Drikke: Øl og akevitt

Her er også åpent for andre forslag...?

 

Lørdag: Rakfisk av fjellrøye med varm mandelpotet, rødløk, rødbeter/rødbetsalat, flatbrød og mjukt tynnbrød, og seterrømme. Drikke: Akevitt + øl... ev. annet?

Selvsagt blir det kaffe og cognac etter hver middag når vi har fått i oss deserten (den er det ikke jeg som har ansvaret for).

 

Søndag blir det enkel servering i forhold til dagsform, brødmat og rester :mrgreen:

 

Om noen har forslag eller komentarer til årets meny i anledning vår årlige tradisjon, motas dette med stor takk :)

Kan tenkes det blir lagt ut bilder av begivenheta etter helga... eeh hvis noen overlever da... :lol::lol:

 

Edit: så jeg hadde skrevet hvilken "rødvin" til fårikål :oops:

Skulle heller stått pappvin

Link to comment
Share on other sites

Hei "Egil"

 

Jeg liker god vin til mat, men synes menyen din roper øl og akevitt.

 

Kjøp inn 3 forskjellige sorter akevitt, den sterkeste til fårikålen, medium til lutefisken og en lett type til rakfisken. Gjerne supplert med litt forskjellig øl. Jeg synes pilsneren blir litt "pinglete" til kraftig mat, men den kan passe godt til rakfisk.

 

En kvart flaske akevitt pr mann/ måltid blir passe mengde også :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er enig med de fleste at jeg tro øl+akevitt er best til dine retter. Men, til fårikålen vil en smaksrik rødvin kunne gå bra. Aperitiff anbefalte en Valpolicella rødvin til julemat for to år siden. For eksempel til ribbe eller pinnekjøtt. Denne tåler maten som er relativt fet. Vanligvis tenker jeg på Valpolicella-viner som tynne og blaskete, men det gjelder ikke for viner i litt høyere prisklasser. Denne har jeg kjøpt til kona (hun liker ikke noe særlig øl og akevitt), og den har blitt populær. Jeg har selvsagt smakt den selv og jeg synes den går godt til ribbe. Den er litt dyr, koster rundt 200 kroner. Jeg vil tro den vil gå bra også til fårikål, og vil være mitt tips. Siden jeg ikke husker navn eller nummer (har det liggende på pc hjemme...), så kan jeg ikke anbefale eksakt vin. Men, jeg ville spurt meg fore på vinmonopolet angående Valpolicella-viner.

 

Håper det var til hjelp

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Da er handlinga unnagjort i det grøvste, vinen blei det ikke noe av, men jeg handlet inn noen flasker julebokk øl fra ringnes.

Tipper det greier å skylle ned store mengder med deilig fårikål av villsaulam, toppet med en god akevitt burde gjøre måltidet fullkoment.

Valget var egentlig litt utradisjonelt i så måte, norges nasjonalrett til tross.... Her valgte jeg å kombinere en meget god versjon av livets vann fra andre siden av kjølen, "søta brors" O.P Andersons akevitt.

Har bare såvidt smakt den en gang før, men mener den kan passe godt til fårikålen...

 

Har forestn kjøpt inn noe til en aldri så liten vellkomstdrink, og da har jeg tenkt ut en selv som kansje passer til anledningen.

Blandingsforholdet blir tatt på gefylen torsdag før folket annkommer, og her kommer planen:

 

Farris og 60% sprit (fra polet selvfølgelig)

En dæsj lime.

Blandes!

To dypfryste blådruer til isbiter.

En dæsj krekklingsaft som tømmes forsiktig i en tynn stråle til drinken får en passende farge.

Sitronskive med sukkerstrø på toppen...

 

Dette må jo selvsagt prøvesmakes først :P

Har også kjøpt inn litt epplenektar, men prøver uten først.... :D

 

Noen som har prøvd noe lignende???

 

Vel, jeg gleder meg vertfall :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøper vel ikke 60 for å blande ut i Farris..?! Det blir som å ødelegge god HB ved å tynne den ned til 40. :wink:

- Men synes du har lagt grunnlaget for ei bra helg! Synes rødvin hører til jeg da, og hvis du er ute etter en virkelig god en, min favoritt iallfall, så prøver du australske Eaglehawk til rundt hundringsen flaska. Fikk karakter 6 av 6 mulige som pappvin for noen år siden også.

 

Lykke til, bon apetit og god jakt!

Link to comment
Share on other sites

Kjøper vel ikke 60 for å blande ut i Farris..?! Det blir som å ødelegge god HB ved å tynne den ned til 40. :wink:

- Men synes du har lagt grunnlaget for ei bra helg! Synes rødvin hører til jeg da, og hvis du er ute etter en virkelig god en, min favoritt iallfall, så prøver du australske Eaglehawk til rundt hundringsen flaska. Fikk karakter 6 av 6 mulige som pappvin for noen år siden også.

 

Lykke til, bon apetit og god jakt!

60% er vel helt supert til å lage velkomstdrink med mener nå jeg.

Skal ivertfall ikke drikke den bar, men til kaffefløte duger den ok... :)

Rødvin ja, men passer liksom ikke inn til den aktuelle maten for helga, og forøvrig er jeg mere glad i øl...

Skal prøve den der i jula heller, har ikke smakt den og ikke er jeg noe særlig bevandret i vinverdenen heller...

Takker for tipset :D

Link to comment
Share on other sites

Skitt jakt og har forhåpninger om rapport med bilder :D

Takker!

Skal se hva kameraet orker, batteria har en lei tendens til å streike når det er kaldt, men noe må jeg vel greie.

Full fart nå med forberedelser og pakking, mye som skal ordnes til årets rådyrjakthelg (les julebord i 3 døgn)

Nå har det kommet sporsnø også, håper det ikke blir for mye av den for da blir det tungt å være hund (dachs)

Men vi har å bytte med, 3 laikaer og en finskspets...

 

God helg alle :D

Link to comment
Share on other sites

Da var ei super helg over med myyye god mat og jakt.

Fikk litt dårlig med utebilder da kameraet ikke tålte kulda, batteriet streika når det ble nedkjølt.

Jaktmessig ble det sån passe da værgudene ikke gjorde det helt optimalt for oss, snøfall og skare satte en stopper for dachsen, men vi hadde los noen timer både fredag og lørdag, søndag fikk han ikke være med for da hadde det frosset skare på toppen.

Vi brukte laikatispa "Taiga" i tillegg til dachsen min, og jeg skjøt en bukk for henne på lørdagen, hunden lå da ca minuttet etter dyret og tempoet var moderat.

Går helt fint å bruke laikaen og på rådyr, men den jager jo stilt så en må være våken å følge med.

Dachsen loser jo hele tia, og det er mere mere morro, men snøen setter selvsagt en betydelig brems på hunden.

Jaktutbyttet blei to rådyr denne helga, og begge ble skutt for laikaen, det siste var ei geit som hunden støkka fram på søndags ettermidag.

 

Når en samles til jakt er det jo ikke bare jakta som er viktig, maten og det sosiale er utrolig viktig, ja det er vel kansje det som teller mest etter min mening, og her hadde vi det kanonbra... :mrgreen:

Vi starta med fårikål torsdag kveld etter velkomstdrinken...

 

image4.jpg

 

image1.jpg

 

En av kara hadde med kake også, lukket valnøtt... mmmmm.... :D

 

image3.jpg

 

image11.jpg

 

Lutefisken var knallgod med tillbehør...

 

image21.jpg

 

image22.jpg

 

Glemte å ta bilde av rakfiskmåltidet, det var så godt at alt annet blei ubetydelig, men deserten fikk vi dokumentert,

Is med varm skogsbærblanding og eggelikør....

 

image5.jpg

 

Å så slenger jeg på et par bilder fra jakta, blei bare tull med batterier å vinterkulde...

Her kommer Elvis etter fem timers losing, rådyret tura oppe i tettskogen og lurte jegerne....

 

image15.jpg

 

Her ligger bukken jeg fikk lørdag...

 

image14.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaktmessig ble det sån passe da værgudene ikke gjorde det helt optimalt for oss, snøfall og skare satte en stopper for dachsen, men vi hadde los noen timer både fredag og lørdag, søndag fikk han ikke være med for da hadde det frosset skare på toppen.

 

Det var i hovedsak grunnen til at jeg kjøpte petit i stede for dachs når jeg skulle ha meg ny kortbeint bikje. 10 cm snø så står dachsen og spinner :lol:

Og når han kommer tilbake etter 1 times los så er ballene så blankpolerte at du kan speile deg i dem. Er det litt grovkornet snø. Trenger du ikke peiler. Kan bare gå etter blodsporet etter ballene.

Men jaktlyst har de, og ikke noe vett. :D

Link to comment
Share on other sites

Jaktmessig ble det sån passe da værgudene ikke gjorde det helt optimalt for oss, snøfall og skare satte en stopper for dachsen, men vi hadde los noen timer både fredag og lørdag, søndag fikk han ikke være med for da hadde det frosset skare på toppen.

 

Det var i hovedsak grunnen til at jeg kjøpte petit i stede for dachs når jeg skulle ha meg ny kortbeint bikje. 10 cm snø så står dachsen og spinner :lol:

Og når han kommer tilbake etter 1 times los så er ballene så blankpolerte at du kan speile deg i dem. Er det litt grovkornet snø. Trenger du ikke peiler. Kan bare gå etter blodsporet etter ballene.

Men jaktlyst har de, og ikke noe vett. :D

Link to comment
Share on other sites

Å gå til anskaffelse av nytt kamera mann :mrgreen:

Pokker! jeg har jo nesten nytt, kjøpte det i 2000, og har bare hatt 3 batterier, mener du det er gammelt altså :?::mrgreen:

Du som er så flink til å ta bilder får anbefale ett for meg, og det skal helst være vanntett og lite. :)

Link to comment
Share on other sites

Du som er så flink til å ta bilder får anbefale ett for meg, og det skal helst være vanntett og lite. :)

NÅ er jeg ikke den du spør om anbefaling, men drister meg til dette lell....

Jeg har kjøpt ett Olympus Mju 760, er svært fornøyd med det. Lite, støtsikkert, vanntett (alt er jo relativt, men dog..) og tar veldig bra bilder. Ganske bra meny håndtering vil jeg si, og enkelt å bruke. OG batteriet tåler litt kulde.. Kan anbefales!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Det var i hovedsak grunnen til at jeg kjøpte petit i stede for dachs når jeg skulle ha meg ny kortbeint bikje. 10 cm snø så står dachsen og spinner :lol:

 

Jeg kan skrive under på at daksen min stampet seg bedre fram i halv meter løssnø enn jaktlagets gråhund.

Link to comment
Share on other sites

Her er ett kamera æ har trua på. Har sjøl forløperen og er veldi fornøyd med det til tur bruk. :)

Har tålt mye det kameraet. :)

Å så kan du ta bilder under vann når du går ned med den baderingen din :mrgreen:

 

Pentax Optio w60

Jepp Ben Arne, ser interesangt ut det der, skal se mere på det.

I.o.m. at det er vanntett til 4 m er det meget aktuelt, har veldig lyst på et som kan ta nærbilder av fisk under vann på turer.

Og selvsagt i elver med alpackaen er det et must med vanntett kamera.

 

Synes du skal ta en titt på noen videoer som er lagt ut på youtube.com før du harselerer med "baderingen min".

Den er nok litt mer solid og unik enn du aner :)

Skal ta den med til pasvik når jeg kommer, å da skal jeg sende deg ned de værste stryka som er å oppdrive :mrgreen::mrgreen:

Bare ta en titt her :lol:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Finnes sikker fler og, men dette får holde i denne omgangen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

:cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:

Sutre....sutre...

Helga er avlyst... "sukk"... Fikk melding i dag, pokkers svineinnfluensa... :evil:

Men det positive er jo at vi har ei stund igjen til jul...

Kansje det betyr at du kan komme senere da Ranger? :)

(Skal aldri mobbe Ares mer Ranger, sikkert derfor noen ble syk...Unskyld! :oops: )

 

Men uansett skal vi som er igjen her ut å la Elvis få plage rådyr på lørdag eller søndag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...