Jump to content

Tips om Svensk Elghund Hvit


Henrik123

Recommended Posts

Har gått noe med en svensk elghund hvit i elgjakta i høst. Vi prater hjemme om å skaffe elghund og lysten på hvithund er virkelig blitt vekka etter disse turerne. Jeg har sjekka litt på nettet og ser at hvithund premieres lite på løshundprøver og at det dermed avles på en del umeriterte foreldre. Har hørt at det noe snevre søket er hovedårsaken til at få premieres.

 

Hvorfor premieres det få hvithunder på løshundprøver?

Er det noen som selv jakter med bra hvithunder som kan tipse om noen gode linjer?

 

Vi jakter på relativt små terreng så en slik hund hadde passet perfekt, men det blir heller gråhund el jämt om det ikke går å få tak i hund som jakter.

 

Takknemlig for tips og meninger rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Virkelig ingen som er erfaring med Svensk elghun hvit som de kan dele?

 

Kontakter om kort avelsrådet. Noen som vet om andre som jeg kan kontakte som kan veilede med litt?

 

Svar gjerne på PM

 

Jeg vet at denne http://home.no.net/skorgebo/ kennelen drev med Svensk elghund hvit tidligere , du kan jo ta kontakt .Ser dei har hvit hund ennå....

Link to comment
Share on other sites

Kåre Vidar Pedersen og John Unsgård skriver om Svensk Elghund, hvit, i 'Elg, jeger og hunder'(2005):

 

'Denne sjeldne rasen stammer fra en Jämthundtispe som ble tyvparret av en Samojed. Dette skjedde på 1930-tallet. Barnebarnet til en av tispene i kullet het Ottsjö-Jim og regnes som rasens stamfar.

Mankehøyde: Hannhund 56 cm, tispe 53 cm. En reint hvit hund, rektangulær og smidig. Den ligger eksteriørmessig nærmere en Jämthund enn Norsk Elghund, grå og skal være større enn denne. Entusiastene har bevart den hvite fargen gjennom innavl og lett opp hunder som kan tenkes å være hvite elghunder.'

 

Jeg ville sett meg om etter hvalp blandt en av de andre rasene som nevnes i denne tråden. Avlsmaterialet som fins i Norden er for tynt til at den hvite elghunden er noe seriøst alternativ som jakthund, mener jeg. Det lille jeg har hørt om Svensk Elghund, hvit, er udelt negativt, hva gjelder jaktegenskaper.

 

Ta dette for det det er verdt. Bare min subjektive mening...

 

M.v.h, Tordenkil! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Rasen utgör en avgrening från älghundsraserna norsk älghund, grå, "gråhund" och jämthund. Typmässigt har den mer av jämthund än gråhund. Den skall vara större än gråhunden och som jämthunden mer rektangulär än kvadratiskt byggd. Vit älghund är en utpräglad jakthund med huvudintresset riktat mot vilt som låter sig ställas: älg, björn, lo och grävling.

HELHETSINTRYCK:

Svensk vit älghund är en medelstor, rektangulär och proportionerligt byggd hund. Den skall vara smidig med god resning och ge ett lugnt men vaket intryck.

 

Kontakta avelsrådet är min rekommensation

 

http://www.vitalghund.se/avel/rad.html

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, jeg har svært begrenset erfaring med elghunder.

Fire-fem år med svarthund på laget, litt gråhund og laika og fem-seks med hvit svensk.

(hunden tilhører jaktbas, den er ikke min)

 

Den hvite er helt klart den mest "sympatiske", sporvillige og jaktvillige og lydløse av disse.

Fungerer meget godt som bandhund, og loser også bra.

Gemyttet er helt utrolig, snill som et lam, og på fallet buster den litt, men hvem som helst på laget kan ta den av uten at neven forsvinner i hundegapet.

 

Min lille befatning med denne ene hvithunden er ihvertfall meget positivt.

 

Jegerhundogelg35Whelen-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei Seawolf

Min erfaring av rasen er akkurat det samme som din. Synes det er ålright med en god kamerat som blir med hjem fra jakta. Ja jeg har vært med såpass at jeg vet at gråhund og jämt også kan ha god kontakt.

 

Tar gjerne imot tips om linjer som fungerer bra om det er noen som har slik info.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ta mitt svar for det JEG er, nemlig hvithund-entusiast!

 

Henrik har fått en PM ang hvithund. Tråden er litt gammel, men jeg er ny her på kammeret. Men vil ikke la det stå umotsagt at folk har en mening når de aldri engang har SETT rasen, langt mindre hatt noen befatning med den! Det blir jo som at jeg skulle gi noen et råd om Drever, det er en hund jeg har sett i en bok! Jeg kan også lime inn teksten fra boka på rasebeskrivelse etc. men det hjelper ikke Henrik i det hele tatt, for Henrik kan sikkert lese seg til det selv!

 

Men til tross for min entusiasme for svensk hvit elghund, så ser jeg også verdien av de ANDRE elghund/jakthundrasene og jeg ser at folk har ulike behov og jakter/bruker hundene ulikt OG at det derfor finnes "flere veier til Rom", som det heter.

Og jeg har mange venner med gråhund, jämt, svarthund, kjenner litt til noen med laika, kareler etc. Synes mangfoldet er flott, jeg! Flotte hunder, alle! Men jeg har også sett så mange gråhunder at jeg ikke ønsker meg det selv.

 

Sånn, nå har jeg blåst ut :D

 

Over til alvoret: Svensk hvit elghund er ABSOLUTT et godt alternativ hvis man ikke vil følge strømmen og la seg diktere av forutinntatte meninger fra folk som ikke har erfaring med rasen. (Som jente på elgjakt så er jeg ingen diltepetter, heller, det sier seg selv :) )

Du får en topp jaktkamerat, som holder kontakt med deg, finner elgen som løshund, loser godt, god påhengelighet, men er ikke en jaktidiot som ikke kommer hjem før til kvelds. Hunden skjønner når løpet er kjørt og elgen er over alle hauger, da kommer hunden i retur! Og du kan jakte videre! Er ikke det fantastisk?! :wink:

 

Hvis du liker bandhundjakt best, så er den hvite like god til det også! Og ettersøk, ikke minst! Hunden er så samarbeidsvillig, er tro mot fører. Lett å trene, få lydig.

Og hvis du, i likhet med jeg, liker å kombinere litt, ene dagen passer det best med løshundjakt, en annen dag tar vi terrenget i band, ja da har du etter min mening det helt perfekt! Men det er klart, det kan være vanskelig å få en god løshund til å holde kjeften lukket, når du har den i band og er virkelig nært elgen...

 

Når du så skal ha denne kompisen i hus resten av året også, så er det rolige skapninger, de er langt fra så løsmunnede som sine gråe frender, de er svært familievennlige og alle disse gode egenskapene vil resten av familien din, dine naboer, venner og støvsugerselgere sette stor pris på!

 

Skulle du ikke sette størst pris på elg, men kanskje like hjort, bjørn eller f.eks. villsvin bedre, så er rasen såpass allsidig at du får flotte jakthunder på annet vilt også. Det blir hva du jager dem inn på.

 

Dette er dagens reklame og er det nå flere som vil vite mer, så har jeg 14 års erfaring med dem som jakt og ettersøkshunder og det er bare å ta kontakt så skal det bli all verdens hjelp å få, både info og evt videreformidling.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg ikke har hatt, eller noen gang jaktet med SVH har jeg kommet frem til samme konklusjon som emp....ved å lese om rasen på nett og snakke med folk som har og bruker rasen.

 

Derfor..skulle jeg eventuelt ha en elghund igjen....vil valget høyst sannsynlig falle på SVH :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte x antall timet på leit etter bandhundevne i helga,til damens ville begeistring 8) .Fikk et godt inntrykk av den hvite :wink: Men Laika og den lille sorte er også av interesse.Bandhundeiere må gjerne tipse pr PM!

 

Det hadde heller ikke skadet om rasen stiller viltet i los og er allsidig :wink: ,min hundeerfaring er Drever,BAN og Akita Inu.

Link to comment
Share on other sites

Ta mitt svar for det JEG er, nemlig hvithund-entusiast!

 

Henrik har fått en PM ang hvithund. Tråden er litt gammel, men jeg er ny her på kammeret. Men vil ikke la det stå umotsagt at folk har en mening når de aldri engang har SETT rasen, langt mindre hatt noen befatning med den! Det blir jo som at jeg skulle gi noen et råd om Drever, det er en hund jeg har sett i en bok! Jeg kan også lime inn teksten fra boka på rasebeskrivelse etc. men det hjelper ikke Henrik i det hele tatt, for Henrik kan sikkert lese seg til det selv!

 

Men til tross for min entusiasme for svensk hvit elghund, så ser jeg også verdien av de ANDRE elghund/jakthundrasene og jeg ser at folk har ulike behov og jakter/bruker hundene ulikt OG at det derfor finnes "flere veier til Rom", som det heter.

Og jeg har mange venner med gråhund, jämt, svarthund, kjenner litt til noen med laika, kareler etc. Synes mangfoldet er flott, jeg! Flotte hunder, alle! Men jeg har også sett så mange gråhunder at jeg ikke ønsker meg det selv.

 

Sånn, nå har jeg blåst ut :D

 

Over til alvoret: Svensk hvit elghund er ABSOLUTT et godt alternativ hvis man ikke vil følge strømmen og la seg diktere av forutinntatte meninger fra folk som ikke har erfaring med rasen. (Som jente på elgjakt så er jeg ingen diltepetter, heller, det sier seg selv :) )

Du får en topp jaktkamerat, som holder kontakt med deg, finner elgen som løshund, loser godt, god påhengelighet, men er ikke en jaktidiot som ikke kommer hjem før til kvelds. Hunden skjønner når løpet er kjørt og elgen er over alle hauger, da kommer hunden i retur! Og du kan jakte videre! Er ikke det fantastisk?! :wink:

 

Hvis du liker bandhundjakt best, så er den hvite like god til det også! Og ettersøk, ikke minst! Hunden er så samarbeidsvillig, er tro mot fører. Lett å trene, få lydig.

Og hvis du, i likhet med jeg, liker å kombinere litt, ene dagen passer det best med løshundjakt, en annen dag tar vi terrenget i band, ja da har du etter min mening det helt perfekt! Men det er klart, det kan være vanskelig å få en god løshund til å holde kjeften lukket, når du har den i band og er virkelig nært elgen...

 

Når du så skal ha denne kompisen i hus resten av året også, så er det rolige skapninger, de er langt fra så løsmunnede som sine gråe frender, de er svært familievennlige og alle disse gode egenskapene vil resten av familien din, dine naboer, venner og støvsugerselgere sette stor pris på!

 

Skulle du ikke sette størst pris på elg, men kanskje like hjort, bjørn eller f.eks. villsvin bedre, så er rasen såpass allsidig at du får flotte jakthunder på annet vilt også. Det blir hva du jager dem inn på.

 

Dette er dagens reklame og er det nå flere som vil vite mer, så har jeg 14 års erfaring med dem som jakt og ettersøkshunder og det er bare å ta kontakt så skal det bli all verdens hjelp å få, både info og evt videreformidling.

 

Har selv to kvithunder, og støtter dette inlegget 100%. Kunne ikke fått sagt det bedre selv :D

Litt info og bilder på min hjemmeside: http://www.123hjemmeside.no/vargafrost

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser det nevnes at det er Samojed i Kvithunden i denne tråden og i andre tråder angående Kvithund, og det stemmer ikke. Hadde selv skrevet noe om det på min hjemmeside, og ble kraftig arrestert av en av veteranene i avelen på Kvithunden så det måtte jeg fjerne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...