Jump to content

Børsemaker som bygger om AR-15 til rettrekker?


jas

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med børsemakere som har bygget om AR-15 til rettrekker? Kunne vært interresant å sett hvordan ladearmen er plassert osv. Finnes vel noen varianter produsert rundt om i europa, men ingen importør til Norge, bortsett fra Troy PAR, men pumperifle frister ikke.

Rettrekker med fjæra intakt og fornuftig plassert ladearm, og forholdsvis enkelt løpsbytte begynner å friste litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Det finnes plenty komplette side charging uppere tilgjengelige i statene hvis du kan få fatt i en. Det eneste som må modifiseres på en slik er å fjerne gassrøret og bytte ut gassblokka med en blindblokk.

 

Jeg aner ikke hvordan lovverket er i Norge. Mulig man må feste dummyblokka permanent på en eller annen måte for å kunne registrere som manuell.

Link to comment
Share on other sites

Stålhylse med samme innerdia som gassblokk, og samme ytterdia som pipa før gassblokken.. limes på. Maskinskrue i gassporten for ekstra sikring

 

AR er ikke særlig velegnet til rettrekker sånn uten videre, med helt rævva primærutdragning må det mye kraft til for å nappe ut tomhylser. Samme greiene med FAL.

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper sikkert litt med en buffer uten vekter og en avkappet utgave av den slappeste rekylfjæra man finner.

 

Jeg regner med det er enklere å fylle/sveise hullene i en gassblokk enn å dreie et rør til korrekt indre og ytre diameter. F.eks. CMMG lager dummyblokker med rails for .22 og 9mm karabiner.

 

Jeg vet at BATFE ikke regner lim som permanent festemiddel. De har alltid forlangt høytemperatur sølvlodding. Det er imidlertid ikke spesielt greit å utsette løp for lokaliserte høye temperaturer hvis man vil beholde presisjon. Et brukbart alternativ er vel å feste blokk med settskruer og punktsveise settskruene til blokka. Stygt men effektivt.

 

Det mest interessante spørsmålet er imidlertid om onkel synes det er greit å registrere en lower som manuell rifle når den er i stand til å akseptere en upper med normalt gass system.

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om minst to tilfeller av helt intakt milspec lower registrert til jakt, den ene er min. Med Kripos' velsignelse og til DirNats store ergrelse.

 

Jeg droppet gassblokka fordi den havnet akkurat hvor jeg ville feste tofoten, MI gen. 3-forskjeftet er så slankt at gassblokka må være ganske liten for å kunne bruke M-Lok-festene rundt der den er montert på pipa.

 

Det kan være børsemaker sveiset hylsa, men det er i alle fall en settskrue i porten, og en skrue gjennom hylsa, samt loctite under hylsa mot pipa. Meget pent utført. Gidder ikke ta av forskjeftet men skal se om jeg finner et bilde.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rafdal bygget om. Jeg bruker en standard A3-upper med ladehendel plassert bak i glidekassen. Egentlig burde jeg kjøpt VLTOR MUR uten forward assist eller DPMS sin Slickside-upper, forward assisten og til dels hylseavviseren gjør det vanskelig å ta raske ladegrep med kun høyrehånd på ladehendelen.

 

Fjøren er intakt, det er meg bekjent ikke særlig praktisk å fjerne fjør/buffer. Sluttstykket glir rett bak i bufferrøret og kan sette seg fast. Med ladehendel på siden går det nok bra, men jeg vil påstå at fjøren er kjekk å ha - ladegrepet er enklere i og med at den lader neste patron når du slipper håndtaket. Varsler ("bolt catch") fungerer som vanlig og låser sluttstykket bak når magasinet er tomt.

 

I det hele kostet det mer enn det smakte. Skulle jeg kjørt side charger ville det blitt 3-4k dyrere med deler fra Lantac. Hva det hadde kosta å fått Rafdal til å frese spor i siden på en upper og lage ny ladehendel i siden på sluttstykkebæreren vil jeg ikke tenke på...

Rifla går ok med det jeg har prøvd av 55gr og 62gr ammo, pipa er 18" med 1:8"-stigning, og planen er å prøve 69gr og 70gr så snart jeg gidder (og har råd) til å lade sjøl.

 

Troy PAR er nok en bedre idé og kunne jeg tatt valget om igjen hadde jeg heller kjøp en PAR og bytta pipen i den til en litt bedre enn fabrikkpipa.
z1VJP39.jpg

Får beklage at den ser ut som en dass, har blitt brukt en del og skrapt opp uten at jeg har giddet å legge på nye strøk ECPaint...

Her er en serie med PPU 55gr på 200m, i mitt (og riflas) forsvar blåste det ganske mye denne dagen, og det var 2. gang jeg skjøt på 200m med den ;)  

20180430_202605.jpg.4712fe485fe96ad566688b55dfc529fc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...