Jump to content

Bruk av hjortelever


methusalem

Recommended Posts

hjortelever?

 

Sidan ingen av dei andre i jaktlaget vil ha innmat av hjorten så blir det eg som blir sittande igjen med hjerter, tunger, lever og hode.

 

Hjerter og tunger blir salta og kokt, skallane kløyver, salter og koker eg(lenge!) snaddermat!

 

Men lever? kva gjer eg med den? må berre innrømme det, det er kona som står for kokinga her i huset og ho liker ikkje lever! Men leverpostei derimot er iorden så nokon som har tips og erfaring så takker eg for det! (eller skal katten få dei?)

 

methusalem

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brukt hjortelever, men har laget mye leverpostei av elglever.

 

Men husk at leveren (og nyrene) er kroppens avfallsstasjon! Derfor bør en bare bruke lever fra kalv og ungdyr. Lever fra voksne/gamle dyr bør en unngå, hvis en ikke har stor forkjærlighet for tungmetaller, PCB og bromerte flammehemmere!

 

Du skal få leverposteioppskrift når jeg får bedre tid til å skrive!

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt hjortelever til levergryte. Men du må pass litt på, den er litt sterkere i smak en svin/storfe lever. Så når du eventuelt lager postei, så bruk litt anna lever og spe, og godt med kremfløte, for å runde av smaken litt. Litt sukker hjelper også å runde av smaken med.

Eg steikte leveren i biter i panne, og helte på vann til slutt, som eg surra litt i panna. Dette laga eg saus grunnlaget på, men eg må vel sei den blei litt stram på smak ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget leverpostei endel ganger, og skal gjøre det i år også.

Jeg bruker like deler hjortelever, spekk og svinekjøtt. Hakker løk ( gjerne rødløk), sopp ( stekt eller rå) kler formene du skal bruke ( jeg bruker brødformer) med bacon. Legger bacon på toppen også, eller bruker så lange baconstrimler at de kan ligges over toppen fra ene siden også.

Vi har laget endel små former også, og gitt dem bort til famile og venner.

Strålende suksess. Selv ihuga matskeptikere både spiser og liker leverposteien.

Link to comment
Share on other sites

Legg leveren i vann en kortere periode, slik at en tømmer den for blod, del den opp i passende biter, stekes sammen med løk,sopp og rikelig med rømme eller fløte, alt etter din smak.

 

Som nevnt tidligere, bruk helst lever fra ungdyr.

 

Ekstra bra blir det hvis en bruker kantarell!

 

Nam nam

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
.

 

Men husk at leveren (og nyrene) er kroppens avfallsstasjon! Derfor bør en bare bruke lever fra kalv og ungdyr. Lever fra voksne/gamle dyr bør en unngå, hvis en ikke har stor forkjærlighet for tungmetaller, PCB og bromerte flammehemmere!

 

Forstår ikke helt hvorfor det skal være så galt med hjortelever :roll: På butikken selger de okselever, leverposteien vi kjøper på butikken er lagd av okser og gamle kyr. Hvorfor skal det være mer tungmetaller fra en gammel bukk som har gått ute i guds frie natur hele livet, enn en gammel stut som har spist kraftfor i båsen sin hele livet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Selfølgelig, skal du få oppskrift på god leverpostei, den er som følger :

 

500 gr. storfelever

500 gr. svinelever ( eller berre svinelever )

500 gr. spekk

2 løkar

100 gr. ansjosfilet + litt kraft

4 egg

1,5 ss salt

1 ss sukker

2 ss soyasaus

1 boks Kremfløyte

2 dl. kveitemjøl + 4 ss potetmjøl

Krydder : Muskat, merian, pepar ( etter smak og behag )

 

Mal lever, spekk og løk 2 gonger, ha ansjosen i siste gongen. Kok opp fløyte, ha i krydder, salt, sukker og soyasaus. Bland vekselsvis fløyteblanding, mjøl og egg i den malne levra.

Steik ei prøvekake på steikepanna.

Smør godt 2 avlange former, hell deigen i og steik posteien i vannbad i 1 1/4 time på 160 grader.

 

Bon apetite ! 8)

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar, stram i smaken og full av tungmetaller?

 

Kanskje pus skal få den likevel?

 

 

methusalem

 

Nei :!:

Jeg har laget både tradisjonell leverpostei og patè (bl.a til en av forrettene i mitt bryllup) der viltlever har vært en av ingrediensene. Smaken er kanskje noe mere stram, men ikke for stram etter min mening. Viltsmak er jo et begrep flere framhever, og kan nok med fordel også benyttes her.

Jeg har prøvd lever av elgkalv, og lever av rådyr (både voksen og kje). Godt begge deler.

 

Oppskriften til Mauser 68 så skikkelig god ut :!:

Link to comment
Share on other sites

Dunkerante, den er god den oppskrifta der. Du kan ha i heile krafta som er i ansjosboksen, det er nok med bindemiddel i den, så det er ikkje problem. Eg har faktisk tatt litt mindre potetmel enn det som er i oppskrifta, for å gjere den meir smørbar rett i frå kjøleskapet. Meinar det var 2 ss og ikkje 4 ss, som står i oppskrifta. Og også tilsett litt olivenolje ( ca 0.5 dl ), for å få den meir smørbar. Det fungerte heilt topp. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...