Jump to content

Gammelt krutt


686

Recommended Posts

Er det noen som kan svare meg på om det er forsvarlig å bruke gammelt krutt. nå snakker jeg om krutt som er flere år gammelt :oops: Det er stort sett pistolkrutt det er snakk om, rester etter en havarert pistol karriere. Ladeutstyret er fremdeles i bruk hovedsaklig til riflepatroner og litt halglelading så det vil være synd å brenne krutt som kan brukes (særlig med tanke på de prisene som har blitt).

Link to comment
Share on other sites

Det spørs bare om kruttet fremdeles er brukbart - ikke egentlig hvor gammelt det er. Jeg har brukt krutt som er mer enn 25 år gammelt, og det fungerte som det skulle. Jeg antar at det blant annet har med hvordan det har vært oppbevart å gjøre; temperatur- og lysforhold. Kommer det rare gasser ut av boksen når den åpnes, skal det ikke brukes. Mange ting å vurdere og ta hensyn til.

 

Bunnlinja må være at dersom du er usikker, er helsa uansett verdt mer enn kruttboksene du må avskrive.

Link to comment
Share on other sites

Brukte i fjor opp siste rest av noen gamle VV loter.

De var produsert i 92

Desse hadde vore lagra inne på en bod i 23år!

(ikke hos meg)

Gjennomsiktige plast flasker for de som husker dette.

Link to comment
Share on other sites

Eg har gamle svartkrutt flasker i tinn frå Nitedals, fremdeles med orginalt krutt, kan dette være noko å lade litt artige haglpatroner med, he, he, he... :twisted:

 

Fattern skulle hatt et par patroner i kal. 16 for å bruke på minken på hytta si, hadde likt å sjå fjeset hans iallefall, når mink og natur blei borte i ei blå sky.... :D ( PS ! Har ikkje tenkt å gjer det altså... )

Link to comment
Share on other sites

Har fremdeles gjennomsiktige bokser med N-310 og N-340 jeg :-)

 

Men de er jo ikke så gamle? Jeg kjøpte dem jo akkurt, da jeg kom fra militæret... ehh ojoj begynner jeg å bli gammel?

 

Nei jeg har brukt og bruker enda krutt som er 10-15-20 år gammel uten problem, lagres tørt, mørkt og kjølig.

Det eldste kruttet jeg har brukt er noe Brunt sportskrutt fra Nittedal anno 1950 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Mystisk, jeg er sikker på at jeg skrev et svar her for litt siden, men når jeg skulle inn og editere litt var det borte....

 

Uansett, det er ingen store farer med å bruke gammelt krutt såfremt det ikke har begynt å dekomponere. Men vær likevel litt forsiktig, kruttet vil kunne endre egenskaper noe avhengig av fuktighetsinnhold, og kruttserier vil kunne variere noe over tid. Det er derfor ikke gitt at kruttet oppfører seg helt som da det var nytt eller identisk med nye lotter.

Link to comment
Share on other sites

Levetiden på krutt er det umulig å si noe sikkert om. Det som er avgjørende for levetid er stabilisatorinnholdet og lagringstemperatur. De fleste nitrocellulosekrutt er tilsatt difenylamin som stabilisator, men mengden varierer. Krutt for militært bruk vil ha levetid på minst 25 år dersom det er lagret under 20 grader, mørkt og noenlunde tørt. Krutt for sportsmarkedet er mindre nøye spesifisert, og jeg kjenner til krutt som ikke har holdt mer enn 12-14 år. Normalt vil krutt holde seg 30-50 år. Jeg ha selv skutt med krutt som har vært over 30 år uten problemer.

 

En enkel måte å vurdere kruttet på er å lukte på det, lukter det normalt og ser normalt ut så er det OK. Krutt kan bli litt raskere ved lagring, så reduser ladevekten noe til å begynne med.

Link to comment
Share on other sites

Brennhastigheten kan variere, jeg ladet med ballistitt fra begynnelsen av 70 tallet da jeg ladet Krag å det værste. Det var blitt betraktelig raskere, litt tregt hevarmsløft på en Heym på det første og andre skuddet. Da ble det slutt på den skytingen. Kruttet hadde tørket ut for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...