Jump to content

Hvor vanskelig er det å importere våpen fra Tyskland?


tiders

Recommended Posts

Hvor klønete, og dyrt, det er å få kjøpt et brukt våpen fra en av filialene til Frankonia i Tyskland, og å få det sendt opp hit? Jeg var forutseende nok til å sette gjelder import på våpensøknaden og den skal jo formeldt gjelder som importtillatelse. Men Tyskerne er glade i offisielle papirer med stempler og lignende på. Vil det derfor lønne seg å få et av de berømte importpapirene fra UD? Er det strengt tatt nødvendig?

 

Jeg har ved auksjonssteder i Tyskland sett at de krever et EU Addendum 19. Hva er dette og hvem kan skaffe undertegne det her i landet?

 

EU Addendum 19 => http://www.egun.de/market/images/eu-anl ... ESSID=138c

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ettersom denne tråden har et eneste innlegg men over 200 visninger kan det tenkes at min erfaring kan verdi for andre her inne.

 

Det korte svaret på mitt eget spørsmål. Det er ikke vanskelig eller dyrt.

 

Forhistorien

Sommeren 2008 begynte jeg å se meg om etter en spesialpistol. Mange kaliber og design ble tatt opp til intern drøfting. Dette er vel den minst interessante delen av historien. Uansett bestemte jeg meg for en Walther TPH, i 22 LR.

 

Etter å ha søkt og annonsert ønske om å kjøpe en sånn i lang tid uten hell. Det fantes en brukt en i XXL systemet men den var solgt for 3000 før jeg fikk tillatelsen innvilget. Da bestemte jeg meg for å søke om det fantes en TPH til salg i Tyskland. En rask googling med søkeord Verkauf og Walther TPH ga mange søk. Jeg festet meg ved Frankonia som hadde mange brukte våpen og en Neuvertig, som vel skulle bety i nærheten av ”som ny”, til 150 Euro. Det var en grei pris synes jeg.

 

Hendelsesforløpet

14.11.2008 sendte jeg en mail til export@frankonia.de De svarte meg dagen derpå at de ville forsøke å skaffe dette våpenet fra deres filial i Nürnberg. Jeg søkte ikke kun på brukte våpen for eksport, men brukte våpen i hele organisasjonen. Det ga ca fem ganger så mange treff.

07.12.2008 Mottar jeg en faktura i posten. 150 Euro for våpenet og 40 euro for frakten som betales prompte. Her begynner jeg å glede meg til jul!

17.12.2008 bekrefter Frankonia at de har mottatt pengene og sender pakken via Det Tyske Postvesen. Igjen jubles det. Jeg får bilder av Prøyssiske postfunksjonærer for mitt indre øye og håper på en sen julegave.

05.01.2009 Her begynner jeg å tenke på skumle historier her på Kammeret om våpen som har blitt borte i posten og etterlyser et sendingsnummer, for femte gang.

13.01.2009 Endelig får jeg en mail med sendingsnummeret. At dette ser jeg at pakken er lagt til sending 07.01.2009. Jeg blåser i dette og ser at sendingen nå ligger hos Posten i påvente av tollbehandling.

16.01.2009 mottar jeg brev fra Posten om min kjøpetillatelse, som sendes og returneres meg like raskt.

19.01.2009 Flytter pakken seg til fortolling. Den fortolles samme dag og sendes videre...

21.01.2009 Jeg får pakken i hende og betaler 448 i Mva, dvs. de bruker en annen Eurokurs enn den jeg betalte og tar Mva av hele beløpet inkludert frakt.

 

Til sammen har jeg da betalt;

Våpen, frakt og forsikring 1757,-

Mva 488,-

Postens fortollingsgebyr 207,-

Sum 2452,-

 

Våpenet

Våpenet er nesten uskutt, det er ikke tegn på slitasje eller riper innvendig eller utvendig, hanen er uten merker av tennstempel. Esken og instruksjonsboken føler med, men ikke pussestang eller testskive.

 

Opplevelsen

Så litt mer følelsesladet om selve opplevelsen. I ettertid ser jeg at det er noe lærdom å trekke av dette.

Man bør ikke legge kjøp nær opptil jul og heller ikke forvente overnatten levering. Regn også med at alle som ser på, hører om, snakkes om skal ha prosenter av forsendelsen. Posten skal ha 207 for å fortolle, Staten skal ha moms, og alle bruker sin egen kurs i Euro, og ikke det kronebeløpet som jeg faktisk betalte. (Akkurat som om min økonomi er Eurobasert... :roll: ) Hadde jeg giddet hadde jeg skrevet brev og bedt Posten / Tollvesenet betale tilbake de 100 og noen kroner de kanskje ikke skulle hatt. Det gidder jeg ikke, jeg bruker heller tiden og skriver dette.

 

Konklusjon

Begå ikke den feil å tro at dette er netthandel, jeg har fått Orvis fiskestenger sendt fra USA på tre og et halvt døgn. Greit at våpen er en annen type sportsartikkel, men belag deg på vente litt. Er jeg fornøyd og vil jeg anbefale dette. Ja. Gitt at den TPH’en hos XXL representerte markedsverdien har jeg gjort en ok handel og selve opplevelsen gjør egentlig at jeg godt kunne tenkt meg å handle brukt fra utlandet igjen, også fra Frankonia. Man trenger ikke EU Addendum 19, hva nå enn det er. Det er også mulig at min opplevelse av servicenivået fra Frankonia ville ha vært annerledes dersom jeg hadde brukt 15 000 euro kontra 150.

 

Disclamer

Jeg har enda ikke testet våpenet så det er mulig det kommer en fortsettelse der jeg forbanner alt og alle som hatt befatning med denne saken og sender våpenet tilbake...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

He he, ja det må jeg få lov til å påstå! :D

 

Walther TPH er et lite smykke av et våpen. Min ble produsert i 1970 og bar jo preg av å ikke ha vært brukt i noen større grad. Pga jobb og at det ikke har villet seg sånn har jeg ikke fått skutt mer enn 150 skudd med den. CCI standard var det jeg hadde for hånden første gang men da opplevde jeg 3 forkilinger på 50 skudd. Det var det første jeg prøvde så operatørfeil kan ikke utelukkes 100 %. CCI mini-mags var det ikke noe problem med. Rammen er aluminium så den skal vel ikke fores for mye med dette tenker jeg.

 

Den ser ikke ut til å like og bli pusset med Remlube teflon lurium. Det tiltrekker seg i hvert fall mye gugg over alt. Det er mulig den skal tørrpusses.

 

Jeg har hender som er preget av at jeg er kontorist så det varslede Walther bittet har jeg ikke merket noe til så langt.

 

Den største utfordringen er egentlig at alt annet i skapet fremstår som grovt og overdimensjonert. Jeg har en fire tommers 357 revolver og en double stack 9 mm pistol og begge delene virker nesten feil etter å ha tørrtrent med TPH’en.

 

Hm, det må kanskje inn noen bilder i denne tråden etter hvert...

 

...skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Jeg handlet min TPH over disk hos Stenvaag Våpen mens de fremdeles var i produksjon. Etter prøveskyting på bakrommet var konklusjonen at rekylfjæra var for stram til å funksjonere feilfritt med standard ammo, fikk med en ekstra rekylfjær som ble tatt ned to fjærvindinger og da fungerte den fint med standard ammoen. Våpenet er jo ikke egentlig laget for sportsskyting, men som forsvarsvåpen og er vel derfor tilpasset kvassere ammo enn hva vi i Norge normalt handler billigst mulig hos våpenpusheren...

 

Jeg angrer fremdeles på at jeg solgte min... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Bare et tips når man klipper fjærer:

 

Jeg hadde også problemer med standardammo.

Uansett hvordan jeg klipte fjærene - ble det èt og annet klikket.

Men så la jeg et par fjærdeler sammen - slik at det ble overlapping av 3 vindinger.

Da funket det ganske så bra.

 

Men for å være helt sikker (i den grad man kan det :? ) - velger jeg Mini Mag og Stinger til stevnebruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kraftig inspirert av Tiders har jeg sjekket ut bruktmarkedet i Tyskland - og har nå en Walther PP på vei opp. Takk for tipset!

 

Noen fine sider:

http://www.egun.de/market/ (tysk side a la QXL) (her kan du søke kun etter de som sender internasjonalt)

http://www.gebrauchtwaffenprofi.de/gebrauchtwaffen/hauptkat.asp?id=1&sortieren=gebrauchtwaffen.hersteller&anzahl=25

http://www.vdb-waffen.de/gebrauchtwaffen/default.asp

http://www.frankonia.de/shop/_/start/0/sort/norm/sortiment/Kurzwaffe/sid/GWB/GWBsearch.html

 

Men; det jeg kanskje ikke var helt forberedt på var noen tyske våpenhandleres noe spesielle engelsk - jeg mistenker heftig bruk av ymse web-oversettere og fri fantasi :D her følger noen eksempler fra min noe surrealistiske mailrunde med forhandleren:

 

This Walther is absolutely perfectly and in the Condition mint.

We send you our invoice if by mail they wish the Walther

We will immediately send on eyes of receipt of the payment.

We have still not checkedly whether we have another magazine,

we can inform you about it tomorrow as early as that.

Yours utmost sincerely, XX

 

Hello,

you receive our ahead invoice mail together with this

for: Walther PP and Magazin PP calendar .22

We thank you for your order and immediately become on entrance the payment

sending the weapon to you out.

 

Og da våpenet ble sendt:

Hello,

we have fabulously sent the PP Walther by DHL to you today.

And wishing a good receipt of the product suddenly in your eyes.

Say hello from it to us

 

Konklusjonen må være at det er ganske enkelt å importere våpen fra tyskland - det kan være noe verre å forstå selgeren :D

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som speilbildet av mine egne tyskoversettelser i regi av det norske skoleverket. Det var overdrevent kreativt til tider...

 

Det var gøy at du gikk løs på oppgaven. Selv om man oppfordres til å prøve et våpen før man kjøper etc. er det ingen grunn til ikke å gyve løs om man virkelig vil. En PPK i 22 er vel relativt sjelden her i landet så om du skulle selge den har skulle det vel finnes nok av interesserte.

 

Har du forresten funnet god kilde til magasiner? Jeg sliter med å få tak i TPH magasiner i 22 LR. Egun er forsøkt uten større hell.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er Waltheren i hus.

 

Inklusive fortolling osv kom jeg ut på 3100,- for en ubrukt Walther PP i .22LR med koffert. Kan være greit å prøve seg hvis man vet hva man skal ha tak i (og tar sjansen på å kjøpe usett).

IMG_0595.JPG

IMG_0593.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...