Jump to content

Rådyrkjøtt i kjøleskapet, holdbarhet?


Ulven

Recommended Posts

Hei,

Jeg glemte at jeg for 9 dager siden tok ut et frossent rådyrbein og la det i kjøleskapet i kjelleren til tining..

Tanken var å legge det i salt når det var tint.. men i alt styr og stress som har vært i det siste, så har jeg helt glemt dette. Det ligger innpakket i sølvfolie.

Er dette nå ødelagt etter 9 dager i kjøleskap, eller er det fortsatt mulig å redde det for å spekes?

Link to comment
Share on other sites

Det tiner ikkje skikkelig før etter ca 2 døgn i kjøleskapet. Så spørs det kor godt modna det var før det blei fryst ned. Men eg tipper at det går bra.

For sikkerheits skyld, skyll kjøttet for blod, gni det inn med finsalt og la det ligge ein halv time, så skyller du av saltet igjen. Då skal du lukte på det, og kjenner du ingen unormal lukt, så er det heilt ok.

Tipper at det normalt burde tålt dette her..

Link to comment
Share on other sites

ok, da tar jeg det med eneste gang..

 

Tar det opp, skyller det i rikelig med kaldt vann, drøsser masse salt og gnikker i alle kriker og kroker slik at det blir godt saltet og legger det på kjøkkenbenken i en halvtime, for så skylle det igjen. så får vi se hvordan det blir.

 

Det lukter vel ganske "stramt" av ødelagt kjøtt vel?

 

Takker for tipsene..

Link to comment
Share on other sites

hehe, sant nok.. men jeg er nok litt sær ulv.. liker å ha det skikkelig.. :-)

Nå ligger det i hvertfall på benken, full av salt.. :-)

Hadde litt grovt salt også som jeg toppet det med.. for sikkerhetsskyld..

 

men om 10 minutter skal det skylles igjen, og hvis det lukter greit, hva skal jeg gjøre videre da?

skal jeg legge det i salt igjen, eller hvordan skal jeg få lagt det i salt for å få i gang prosessen med spekingen?

Kline det inn med salt og legge det på et fat og la det ligge i kjøleskapet i 2-3 dager?

For så tas ut og henges opp til lufting igjen?

Link to comment
Share on other sites

æhh..øhh.. hehe.. æ tog an.. ikke akkurat sølv folie.. hehe. mente aluminiumsfolie.. hehe..

 

Det lukter ikke annet enn "kjøtt" av det som sagt, så jeg var å kjøpte 4 kilo havsalt, tenkte å legge salt på fatet, legge kjøttet oppå, og drøsse godt med salt rundt. Så setter jeg det i kjøleskapet igjen.

Høres dette ut som en plan?

Link to comment
Share on other sites

Uten å vite helt sikkert hva du har for plan, jeg liker bedre å lage en saltlake å legge det i.

Da legger du det i en balje, fyller på med salt ( røre røre) og en dæsj med sukker. Saltlaken er for salt ( passelig) når den skiller ut salt som legger seg på bunn. Legg låret nedi. Funker som snus.

Tro om det var ca 2-5 dager per kilo kjøtt, maks fem dager etter mine erfaringer, som er sææærs begrenset.

Link to comment
Share on other sites

Ulven skreiv :

men om 10 minutter skal det skylles igjen, og hvis det lukter greit, hva skal jeg gjøre videre da?

skal jeg legge det i salt igjen, eller hvordan skal jeg få lagt det i salt for å få i gang prosessen med spekingen?

Kline det inn med salt og legge det på et fat og la det ligge i kjøleskapet i 2-3 dager?

For så tas ut og henges opp til lufting igjen?

 

Eg ville ha brukt tørrsalting, men det synst eg er lettere å kontrollere. Har ein bog frå hjort til speking i stabburet her no. Den fekk 1 døgn pr. kilo i salt her. Så var det ein tur i røykehuset og no skal det henge framover våren ei stund. Etter gammalt sigende, så skal det henge til gauken begynner å gaule, då skal spekekjøttet sprettast... :mrgreen:

Litt usikker på kor lenge det bør ligge i salt, men trur nok 1 døgn, pr kilo er i minst laget på et så lite lår, kansje 2 pr kg... Men som sagt det der er eg litt usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Mauser..

 

Jeg skyldte kjøttet godt, og gnei det inn med grovt salt..

Så la jeg et 1 cm tykt lag med grovsalt på et fat og la kjøttet oppå, deretter tømte jeg på med salt oppå dette igjen og klemte det godt til slik at det er kommer salt inn i kriker og kroker..

Det er nå godt tildekket av salt, og jeg har satt det inn i kjøleskapet nede.

Jeg lar det stå slik i 4 dager i kjøleskapet, høres det greit ut?

 

Når det er gått disse dagene, tar jeg det ut og tørker av saltet av kjøttet, og bare henger det opp i kjellerboden (med nett rundt hehe).

Tror du det er klart til romjulen da , eller bør det henge et par måneder?

Link to comment
Share on other sites

Uten å vite helt sikkert hva du har for plan, jeg liker bedre å lage en saltlake å legge det i.

Da legger du det i en balje, fyller på med salt ( røre røre) og en dæsj med sukker. Saltlaken er for salt ( passelig) når den skiller ut salt som legger seg på bunn. Legg låret nedi. Funker som snus.

Tro om det var ca 2-5 dager per kilo kjøtt, maks fem dager etter mine erfaringer, som er sææærs begrenset.

 

Bare et lite tips her :wink: Rør saltet ut i en bøtte med veldig varmt vann (Saltet løser seg lettere opp i varmt vann) Hell det opp i enn stamp, og fyll på med kaldt vann. Ta en potet med en 4" spiker i, og fyll på med vann og saltlake så poteten flyter. Da skal laken være perfekt :wink:

Link to comment
Share on other sites

og har du ikkje potet med spiker ( noko som sikkert er lite sannsynleg ) så kan du og ta ca 30gram salt pr liter. Dette tilsvarer omtrendt sjøvatn og fungerer fint.

 

Eg bruker den oppskrifta til all lake. Liker og å koke den først, kjøle den ned igjen før bruk

Link to comment
Share on other sites

4 dager i kjøleskapet, høres det greit ut?
Etter min smak høres det passe ut. Folk har ulik mening om hvor salt spekekjøttet skal være, så det er sikkert noen som synes det høres lite ut.
Tror du det er klart til romjulen da
Tviler, men uansett er det forholdene der låret henger som avgjør hvor fort tørkingen skjer. Jeg tror likevel det blir i korteste tida. Et rådyrlår er magert og speker/tørker raskere enn et lammelår, men lell, da, gut.

 

Tørker det for fort rekker du ikke å få den gode spekemodningen (det er dette som er problemet med Gildes såkalte "spekemat": Den er tørket, ikke speket). De første dagene ville jeg unngått nettet for å få skikkelig lufttilgang og ei god tørkehinne. Uten ei tørr overflate slår det seg mugg på kjøttet, og det vil du ikke ha.

Link to comment
Share on other sites

Hurtig salting og tørking av fisk kan gjøres ved innsrøytning av saltlake direkte i kjøttet og tørking i tørkerom med lav luftfuktifghet. Trenger ikke mange ukene før det er ferdig. Lurer på om samme metoden brukes på industri pinnekjøtt...

Link to comment
Share on other sites

Pinnekjøtt vet jeg ikke om, men de såkalte "fenalårene" man får kjøpt i butikken, med Gildemerke på, lages slik. Innsprøyting av saltlake og tørking i frisk bris til liten kuling ved lav luftfuktighet. Bli'kke mye spekemodning av det, husk at ei skikkelig Parma- eller Serranoskinke er to år gammel når den selges.

Link to comment
Share on other sites

Foretrekker jamón ibérico de bellota når det kommer til skinke :) Bruker å ta med noen lår når jeg har vært der nede, ingen salt innsprøytning der.

 

Og her har vi en som vet hva det dreier seg om :D

Jamón ibérico de bellota, eller bedre kjent som Pata Negra, rager milevis over all annen skinke jeg har smakt. Bare synd den er så helsikes dyr (200,-/hg)...

Du kan vel ikke ordne et lår til meg også da, siden jeg spør skikkelig pent?? :D (Sorry for OT)

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06 skreiv :

Pinnekjøtt vet jeg ikke om, men de såkalte "fenalårene" man får kjøpt i butikken, med Gildemerke på, lages slik. Innsprøyting av saltlake og tørking i frisk bris til liten kuling ved lav luftfuktighet. Bli'kke mye spekemodning av det, husk at ei skikkelig Parma- eller Serranoskinke er to år gammel når den selges.

 

Er litt usikker på pinnekjøttet i masseproduksjon, men det er nok ikkje umulig at den blir innsprøytt. Men det blir hengt til tørke ei god stund, så på ein måte litt kompensert for det. Men innsprøytning av salt, er i grunn ein uting.

 

Ellers så skreiv eg i ein annen tråd at det med speketid, det er noko det blir slurva enormt med. Det du seier med Serrano og Parma skinkene, det er faktisk ein av grunnen til at desse skinkene er så gode som dei er. Har kun smakt skikkelig spekskinke av ein kamerat her, og den var vel iallefall hengt over 1 år. Ellers så er det også ein variant, å stykke spekeskinka opp i mindre porsjoner, men som regel så blir den ein del tørrere av det.

 

Og til deg Ulven, så blir nok ikkje låret ditt ferdig spekt til jul. Det må nok meir tid til, og du vil ikkje angre på om at du henger den fram til Mai, det er normalt tida for spekekjøtt som fenalår. Når gauken gjel, så spretter du spekekjøttet, ikkje før... :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har det travelt, og absolutt skal ete kjøttet til julesnadder fins det metoder å jukse litt på.

Saltinga di høres grei ut, hvis du liker det litt salt, jeg salter lår i lake bestandig.

Jeg rører grovsalt i kaldt vann til poteten flyter i vannskorpa, bruker ikke spiker eller noe i poteten, men har i en kopp sukker pr 10l lake.

 

Når kjøttet er salta tørker jeg det inne et par dager, deretter røyker jeg det med einer (kaldrøyking i 3-4 døgn)

Varmrøyking i telt (lavvo) er også godt, da bruker jeg bjørk og litt einer i ca ett døgn (kontinuerlig varme)

 

Når en har dårlig tid (les kjøttsulten) kan en tørke det kaldrøykte kjøttet i steikovnen.

Jeg legger kjøttet på ei rist midt i ovnen, setter tempraturen på ca 50 grader og på med varmluft, så setter jeg ei treflis i døra sån at det blir utlufting, etter 6-7 timer kan du ta en smaksprøve....

 

Mange måter å ordne tørkakjøtt på, men skikkelig spekekjøtt tar tid å få til.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svarene..

Jeg har ikke hastverk, jeg avventer til mai med å smake på det, kjøper heller noe ferdig til denne jula, så kan jeg heller ha noe "salt" til pilsen når vi er ute i båten.. :-D

Gleder meg i hvertfall..

 

Om 4 dager fester jeg et tau til det og henger det opp i boden min i kjelleren, det er kaldbod med et par lufteventiler, men ganske jevn temperatur. Gjør ikke noe om det blir litt salt. :-)

 

Takk for tipsene i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...