Jump to content

Bikkja har sluttet å jage rådyr


Mawrick

Recommended Posts

Har et problem med vår basset(pbgv) på 3,5 år som tidligere jaget ålreit rådyr med ca 1 times loser. Det er også skutt rådyr for bikkja(har kun skutt rådyr for bikkja og ikke hare).

 

Men i år vil hun kun jage hare, og det jakter jeg ikke på. Hun virker helt uintresert i rådyr og ferske spor. Har prøvd å slippe hun direkte på ferske spor for å være sikker på at det er rådyr hun går på, men hun løper etter i et par hundre meter uten å lose og kommer tilbake igjen. Det virker rett og slett som hun ikke vil jage rådyr.

Når hun har fått lukte og buste på døde rådyr når vi slakter er hun helt i hundre.

 

Men får hun får harelukt i nesa leiter hun den opp og har gode loser på ca. 1 time uten noe særlig med tap. Rev jager hun også hvis anledningen byr seg.

 

Har dere noen tips om hva som kan gjøres for at hun skal finne interessen for rådyr igjen?

Link to comment
Share on other sites

Vet om flere slike ustabile Basseter!Jager 200m,så er det slutt..Det rare i ditt tlfelle er jo at den har jaga lengre loser før,og blitt felt dyr for også,da burde jo jaktlysta være der ennå.Normalt vil en hund også ha lettere for å ta ut og jage rådyr enn hare!Min gamle Beagle som var tiltenkt harejakt,har aldrig vært no særlig god harehund,så nå i en alder av 10 år blir den mest brukt til rådyr,det er det eneste den tar ut lett og jager som en drøm!Mye lettere å følge enn en hare.Mitt tips er ikke oppmuntre på hare og ikke skyt hare!

Link to comment
Share on other sites

Har du mistanke om at hunden jager hare så prøv å stoppe den. Så lenge den får jage er det moro men hindrer du den i å jage haren så er det ikkje moro lenger.

Hadde ein beagle som eg brukte på rådyr, og oppdaga eg at den jagde hare så vart den kopla og slipt på ein ny plass. På dei 2 fyrste år prøvde den å jage hare 4-5 ganger, men vart stoppa så fort som mogleg. Etterpå haddde eg 1 opptak på hare til den vart 8 år. Det var ein dag som me ikkje kom i kontakt med rådyr i det heile.

 

Ikkje lat den gjere noko som du ikkje vil den skal.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke helt ukjent at noen bikkjer får det for seg at hare er kulere å jage enn alt annet. Har hørt om det flere ganger før. Særlig på beagler, men også på drevere.

 

Har dessverre ikke hørt om noe godt botemiddel. Men harejakt er jo heller ikke det værste, og et harejag er jo en helt annen prestasjon enn å jage klauvdyr.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter også med det samme med min Basset PBGV, den begynta bra på rådyr som ung, men nå er det helt håpløst. Tar opp rådyrene, og jager kanskje i 5 min, så er det slutt. Men hare derimot, ken han holde på med lenge, har hatt los på hare i en 1,5 time. Så jeg ga han opp, kjøpte meg en Basset artesien, og er kjempe fornøyd:)

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips!

 

Da virker det som om det har "løsna" litt for hunden i helga. Hadde flere små loser men hun kuttet når dyrene dro ut, losene var på ca. 20 min. Vi fikk også skutt et rådyr for hun på søndag.

 

Måten jeg fikk hun til å jage rådyr igjen var å hisse hun opp på liggeplasser og ferske rådyrspor. Fikk selvsagt mye ros når hun kom tilbake igjen etter å ha jaget rådyr. Virka som at det tente hun opp igjen, virka ihvertfall sånn når hun busta på fallet etter den ene losen.

 

Skal i et annet terereng til helga som rådyra ikke pleier å dra ut slik som de gjorde i helga så får satse på at losene blir litt lengre da!

 

Kan jo si litt om grunnen til at vi kjøpte basset pbgv. Vi kjøpte på begynnelsen av 90 tallet en basset som var kjempe bra og som det aldri var noe problem å få til å lose. Hun hadde god jaktlyst og hvis det var dyr i terrenget jagte hun de alltid og kom tilbake etter 1 1/2 time(som er perfekt for effektiv rådyrjakt synes jeg, ihvertfall i de terrengene som jeg jakter). Vi kjøpte derfor ny basset når vi måtte ha ny hun. Har nok desverre sjekket litt dårlig opp når vi kjøpte med hensyn til jaktlyst hos foreldrene. Fikk beskjed av oppdretern at foreldrene jaget bra, men har vel funnet ut i ettertid at det va en sannhet med visse modifikasjoner.....

Men kan ikke gjøre annet enn å skylde på meg selv, får sjekke opp foreldrene grundigere neste gang jeg skal kjøpe jakthund!!

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at hun legger av når rådyr forsvinner ut.......

kan det være at hun er for "hard" og og trang i los føringa si i uttaket.....?

Markerer hun beite spor med å småbjeffe.......?

 

Hvis ikke...prøv å sett på bikkja ei bjelle....da får rådyra en liten forvasel og blir OBS på at her kommer det noe.....Og som regel vil losen da går roligere og ture rundt.....i stede for å bli støkka langt ut og bort....

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Noen hunder er gode til å prioritere, min far hadde en strihåret dachs på 80-tallet. Den ble kjøpt for å jage både rådyr og hare. Tilfeldighetene ville det imidlertid slik at bikkja fikk tak i en påkjørt men høyst levende hare da den var ca 6mnd. Etter det var det kun hare som stod i hode på den. Den hadde aldri en eneste rådyrlos.

 

Ellers har jeg hørt enkelte bassetfolk hevde at noen av disse hundene kan utvikle en sterk interesse for hare, kanskje fordi de fra gammelt av var brukt mye til kaninjakt. Jeg merket imidlertid aldri noe slikt med min ban, ei heller har noen av mine jaktkompiser opplevd det med sine basseter.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at hun legger av når rådyr forsvinner ut.......

kan det være at hun er for "hard" og og trang i los føringa si i uttaket.....?

Markerer hun beite spor med å småbjeffe.......?

 

Hvis ikke...prøv å sett på bikkja ei bjelle....da får rådyra en liten forvasel og blir OBS på at her kommer det noe.....Og som regel vil losen da går roligere og ture rundt.....i stede for å bli støkka langt ut og bort....

 

Lykke til :D

 

Litt innenfor samme bolken, ligger jo problemet man får med dårlige søk, dvs at hunden tar ut dyra helt oppi hundefører og dyra er således obs på at det er folk i terrenget. Botemiddel er å gå tilbake til scratch, dumpe jaktlaget og trene søk. Sitte strategisk, bevege seg mot vind, la hunden jobbe og finne dyra sjøl.

 

Likeledes er det en stor forskjell på jaktlaga hvordan en posterer. Noen setter ut poster som værstøkker hele terrenget, gjerne helt i mot områdene der dyra står, og postene tasser ut over knasende skare på klare novemberdager. Dyra vet av postene, vet noe er på gang, går en liten runde i terrenget og rett ut. Og hunden legger av. Noe som forøvrig er en knasende god egenskap hos en rådyrhund!

 

Poenget - det trenger ikke å være hundens feil...

 

Når det er sagt har jeg hatt lignende problem med begge de to dreverne jeg har hatt, dvs at de slår over på hare. Men i mitt tilfelle har det aldri gått ut over rådyrlosene, de har bare jagd hare istedet.

Link to comment
Share on other sites

Har et problem med vår basset(pbgv) på 3,5 år som tidligere jaget ålreit rådyr med ca 1 times loser. Det er også skutt rådyr for bikkja(har kun skutt rådyr for bikkja og ikke hare).

 

Men i år vil hun kun jage hare, og det jakter jeg ikke på. Hun virker helt uintresert i rådyr og ferske spor. Har prøvd å slippe hun direkte på ferske spor for å være sikker på at det er rådyr hun går på, men hun løper etter i et par hundre meter uten å lose og kommer tilbake igjen. Det virker rett og slett som hun ikke vil jage rådyr.

Når hun har fått lukte og buste på døde rådyr når vi slakter er hun helt i hundre.

 

Men får hun får harelukt i nesa leiter hun den opp og har gode loser på ca. 1 time uten noe særlig med tap. Rev jager hun også hvis anledningen byr seg.

 

Har dere noen tips om hva som kan gjøres for at hun skal finne interessen for rådyr igjen?

Har opplevd en gang at ungbikkja mi har trøbbla med rådyr å det var hennes første måte med frossen mark, tok ut dyr å jaga 5min to ganger, tok så ut hare å jaga 25min. Neste helg samme føre tre loser 15,30 og 45 min på rådyr :D Snakka med han som har far til bikkja og han sier det ikke er uvanlig at de får problemer på frossen mark de første gangene.

Link to comment
Share on other sites

 

Litt innenfor samme bolken, ligger jo problemet man får med dårlige søk, dvs at hunden tar ut dyra helt oppi hundefører og dyra er således obs på at det er folk i terrenget. Botemiddel er å gå tilbake til scratch, dumpe jaktlaget og trene søk. Sitte strategisk, bevege seg mot vind, la hunden jobbe og finne dyra sjøl.

 

Poenget - det trenger ikke å være hundens feil...

Der er du inne på noe vesentlig,ser jo stor forskjell på bikkjene mine da den ene ikke søker noe særlig og den andre søker bra, blir et helt annet uttak på bikkja som søker godt.

Link to comment
Share on other sites

Tålmodighet er en dyd :D Mange av dagens rådyrjegere hadde sikkert hatt mye

å lære om det fra den eldre garde harejegere :wink: Lateste jegeren får den

beste bikkja :D

Dette var ikke myntet på noen spesiell men rent generellt :!:

Og jeg har sett mye dårlig postering som værstøkker dyra og man ender opp med bikkje på

langtur også er det å klage på den jævlige langjageren :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...