Jump to content

Impregnering av tøy


The Kid

Recommended Posts

Plagg uten membran grunnimpregnerer jeg med TX-10 i vaskemaskinen og legger på Grønlandsvalla på utsatte områder (skuldre etc.). Har funket godt i mange år.

 

 

Hvor kjøper du Grønlandsvalla??

TX-10 skal jeg også prøve. hvordan tørker du tøyet da,etter impringnering??

tørketrommel eller drypptørking eller sentrefugering og rett på snora?

Link to comment
Share on other sites

Grønlandsvalla bør du få tak i i enhver sportsbutikk som fører Fjällräven, det er Fjällräven som lager den. Det er en voks som gnis inn i stoffet og varmes inn med strykejern eller hårføner. Du kan gjøre stoffet like tungt, stivt og vanntett som oilskin hvis du jobber litt.

 

TX-10: Vanlig maskinvask, men med TX-10 istedenfor vaskemiddel i vaskeballen. Sentrifugeres og henges til tørk. Jeg tror de anbefaler stryking etterpå, men det gjør du jo når du legger på Grønlandsvalla ;)

Link to comment
Share on other sites

kor ofte må du gjenta den behandlingen med TX-10, dersom du skal holde plagget nokolunde tørt ?

Hvor ofte må jeg impregnere GoreTex-plaggene mine?

Hvor ofte må jeg smøre skoene mine?

Hvor ofte må jeg pusse børsa mi?

Hvor stor er en fisk?

Hvor lang er en hyssing?

 

Du skjønner sikkert hva jeg vil fram til ;)

Link to comment
Share on other sites

Sako30-06 skreiv :

Du skjønner sikkert hva jeg vil fram til

 

Jepp, men fekk eg svar på det eg spurte om, og blei eg klokere av det ? Nei.

For å poengtere det eg meinte, må du impregnere tøyet ofte, med vanlig tur bruk ? Det blir et forhold på kva ein skal gidde å gjere, istadenfor å kjøpe et eller anna Simpletex/Jukstex stoff, som held deg nokolunde tørr på turer, kontra å kjøpe dyr impregnering og måtte ta den runden med impregnering annakvar gong, du har traska i skauen med det.

Bottomline, er den impregneringa bra holdbar, eller må du gjenta den veldig ofte med moderat bruk ?

Link to comment
Share on other sites

Bottomline, er den impregneringa bra holdbar, eller må du gjenta den veldig ofte med moderat bruk ?

Nå har jeg i stor grad gått over til membran, men både membranplagg og ikke-membranplagg pleier jeg å vaske/reimpregnere når ting ser møkkete ut og begynner å lukte tvilsomt. Grønlandsvalla kunne med fordel friskes opp et par ganger i løpet av sesongen gitt mitt (ca. gjennomsnittlige?) aktivtetsnivå.

 

Dessuten, apropos poenget ditt med pris, synes jeg at impregnert bomull eller bomull/polyester er mye mer behagelig enn juks-tex-"membran" så lenge det ikke pissregner. Og man kan kjøpe mange flasker TX-10 for prisen av en juks-tex-dress hvis man allerede har noe grønt hengende i skapet. Særlig hvis man som bonus får en litt tørrere opplevelse de gangene befalet nekter deg å velge juks-tex istedenfor foreskreven grønnspraglete smoking ;)

Link to comment
Share on other sites

Okay, grunnen er rett å slett at eg får kanskje tak i restene på ein rull med tøy, som forsvarets feltuniform er laga av. Dette skulle eg gjerne ha lokka kjerringa til å sydd diverse kjekke ting av. Kanskje eg også må ta meg et aldri så lite "skredderkurs" og sy det sjølv. Blandt anna ein poncho, gapahuk, kanskje også ein liten dagstur sekk. Materialet er greitt og slitesterkt, og hadde ein klart å holde impregneringa på et " low cost " nivå, so hadde det vært veldig greitt.

Treng ikkje å være dønn vanntett, men såpass at det ikkje blir kliss klass på 1 2 3.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...