Jump to content

Nøtteliten gir deg 2 nøtter


Proton

Recommended Posts

2 NØTTER::

 

Jeg har jobbet meg frem til en god samling med en viss LOT og kruttmengde .

Nå er jeg tom for denne LOT, men jeg har en annen LOT av samme krutttype.

Jeg sammenligner boksene og ser at for min kule så er max mengde forskjellig med 1 grain.

Den nye LOT kan lades med 1 grain mere for å oppnå max trykk for min kule altså.

 

Nøtt 1 er: Kan jeg da bare øke mengden med 1 grain og så oppnå samme gode presisjon og fart ?

 

 

Jeg har ladet meg frem til en god samling igjen og skyter glad og fornøyd. Hastigheten målt ved start er 850m/s.

Etterhvert så har jeg skutt 1000 skudd med denne ladningen og måler ny fart til 835m/s

 

Nøtt 2:For å beholde den gode presisjonen må jeg ØKE mengden krutt for å beholde 850m/s eller kan jeg bare beholde den ladevekten jeg hadde (og fortsatt ha samme presisjon) ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål. Har egentlig aldri tenkt over hastighetstapet og presisjon. Jeg har bare skutt med samme ladning. Så lenge svingningene i løpet er de samme, så vil presisjonen også være den samme. 

 

Ang ladning med ny lot krutt, så er det bare å prøve å øke gammel ladevekt med 1gr for så å prøve noen skudd før du lader videre. 

Link to comment
Share on other sites

1. Etter min erfaring ja

 

2. Du vil få bedre presisjon om du gidder å tune på nytt etter X tusen skudd ja, det virker ikke som det er bare å øke til den gamle hastigheten nei... Men du kan finne "ny" presisjon. Spørsmålet er om det spiller noen rolle om du skyter 12 og ikke 8mm samlinger på 100m, og om du vil bruke av løpets levetid, og din tid, på å teste og tune. Et annet spørsmål er om de 3-4-5-6 løpene jeg har gjort dette med er, og om testene mine er - statistisk signifikante - trolig er det ikke det.

Dessuten finner du jo selvsagt også ut at et løp med 1800 skudd gjennom ikke går like godt som et med 200 gjennom - og så får du nye spørsmål, som f.eks. om du skal bytte løp istedenfor...

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med M67 her, men noe tilleggsinformasjon.

1. Alle kruttloter og løp er forskjellig, men stort sett vil du kunne duplisere en ladning som er god ved å tilpasse ladevekten. Men volumet kan være ulikt, og dermed blir det en variabel til å ta hensyn til.

2. Benkskyttere i USA finner ofte hastighet fra løpet ved topp presisjon og bruker det som referanseverdi, de har flere steder rapportert om at justering av ladevekt slik at hastighet blir lik gir best presisjon. Det betyr at de øker ladevekt i takt med løpsslitasje, og kompenserer med mer eller mindre krutt ved andre temperaturer enn det som er brukt ved utarbeidelse av ladningen. Er du god nok skytter og har en rifle som er god nok vil du finne at dette er optimalt.

Er du ikke god nok og ikke har god nok rifle så bruk tid og penger på trening i stedet for å fikle med ladningsvariasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ikke enkelt dette her, men er en nerd på slikt så er det slike spørsmål som dukker opp i hodet iblant.

Jeg vet jo selvsagt at det er bedre å bruke tiden på å trene skal en få gode resultater enn å site i ladebenken å gruble.

 

1: Generellt så er det da ikke feil å prøve med 1 grain mere. 

2: Kan se for meg at komboen kule-løp-fart er mere signifikant enn hvilket krutt som skubber bak kula. Så den kjøper jeg gjerne.

 

Takker og bukker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Gode spørsmål, men som alltid når presisjon osv diskuteres krasjer folk sammen siden noen snakker om BR presisjon 5-10 mm c-c 200M mot f-eks DFS hvor 30 mm c-c 200m er plenty. 

 

  • Folk tuner ladninger med 0.3gr (ca 6 ms) endring og tuner friflukt osv osv og finner noe som går bra, så vinner de UNL 500m osv med denne ladningen, etter 1000 skudd med samme ladning går det akkurat like godt (da er hastigheten minst 10 ms mindre og friflukt kanskje 0.5mm). Min oppfatning er at ladestigene er for omfattende og den "perfekte" ladningen er valgt med manglende statistisk signifikans. Hadde det vært så 'fintunet' at 0.3gr gjorde den store forskjellen måtte man re-tune etter hver 300 skudd, kanskje til BR bruk, men til 30mm c-c @200m i  DFS? Neppe.  
  • Min feltladning til dfs er 8g scenar med ra-10, kronograferte ved skudd ca nr 50 og hadde 905 ms, etter nesten 1800 skudd falt det til 885 ms med fortsatt god nok dfs presisjon, la til et grain til og fikk 911 igjen og med samme presisjon som ved 885 ms. 
  • Mitt inntrykk er at de som er gode i DFS de lader det som står på boksen til en hastighet som alle de andre i laget, mens vi dårlige vi styrer med ladning og testing og hva faen for vi tror den 9.2'er på omgangen kom av dårlig tunet ammo :) 
Link to comment
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men:

 

Sitat

Folk tuner ladninger med 0.3gr (ca 6 ms) endring og tuner friflukt osv osv og finner noe som går bra, så vinner de UNL 500m

Svært få, om noen, av de som overoptimaliserer vinner noe som helst. 0.3gr er som du sier omtrent 6m/s og det vil si 600 skudd, ikke 300 ;) for å spikke fliser... For å være "helt perfekt" så er det kanskje ca der en skulle vært - til 500m unl. I min verden så degraderer en kanskje løpet til DFS-løp etter 1000-2000 skudd som BR/UNL-løp, om en har ambisjoner. Snakker en annet LH, som PRS, så er det omtrent DFS-regler som gjelder. Det er fint med presisjon, men det er ikke den siste millimeteren der som vinner stevner. Det er det jo ikke i UNL heller - det er stort sett han som leser/tolker vinden best som vinner.

 

Sitat

Min feltladning til dfs er 8g scenar med ra-10, kronograferte ved skudd ca nr 50 og hadde 905 ms, etter nesten 1800 skudd falt det til 885 ms med fortsatt god nok dfs presisjon, la til et grain til og fikk 911 igjen og med samme presisjon som ved 885 ms. 

Har samme erfaring, dog når skutt under "UNLbetingelser", så får du det ikke like bra,uansett hva du gjør. DFS-betingelser så ser du ikke forskjell, uansett hvor god du er.

 

Sitat

Mitt inntrykk er at de som er gode i DFS de lader det som står på boksen til en hastighet som alle de andre i laget, mens vi dårlige vi styrer med ladning og testing og hva faen for vi tror den 9.2'er på omgangen kom av dårlig tunet ammo

De som, eller iallefall flere av dem, må ut og teste de også av og til - det råder en nokså "forhøyet oppmerksomhet" omkring lading og tuning av ladninger før Nordisk for eksempel, både felt og bane.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Slike som meg... trente i dag og startet med 5x sentrum liggende, noen skudd senere i andre stillinger for å trene litt liggende igjen.. 49 poeng og en dårlig samling i hele tieren pluss en nier... 

det er nok ikke ammoen det kommer ann på, nei :)

Link to comment
Share on other sites

Mnja. Noen er jo veldig gode. Men 100m skiva er stor og holdet kort. Mange er forbausende dårlige - men det er jo der styrken til disse klassene er - det er plass til alle og alle har det gøy.
Mitt inntrykk er at kvasivitenskapen herjer vel så mye i veteranklassene i DFS som i BR/LH - er det ikke 10er så MÅ det være rifla, ammunisjonen, eller nå helst, Adlerauget sin feil - dessuten er ikke Sauere like bra som de var før, osv. Jeg har blitt forklart at man MÅ vektsortere kulene om en skal gjøre det bra...

Jeg ville ikke brukt V73 som noen standard for noe som helst egentlig, selv om noen er sykt gode - først og fremst mentalt, som klarer å skyte stevne etter stevne uten å slurve med et eneste skudd. Selve det tekniske med så skyte 10ere, eller tilogmed innertiere på 100m er ikke allverdens egentlig. Farlig utsagn, men prøv nå selv å skyte 25 skudd liggende på 100m - så vanskelig er det ikke.

 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

missforstå meg rett, det er viktig å kunne stole på utstyret men er skeptisk til disse ladestigene og signifikansen av å velge 47.5 versus 47.8.. J

 

Jeg mener det er hastighetsområdet og ikke kruttet som er det viktigste for disse presisjonsnodenene men så kan man lure da når fabrikk lapua 8g 920 varierer på 6 skudd mellom 924 og 875 og likevel sitter det godt innafor sentrumstier på 200m.  Bred den noden :) 

Link to comment
Share on other sites

På 100m tror jeg du skal lete lenge etter børser som ikke går 350 med goood margin, da jeg var på høyden i 90-96 ante vi ikke at saueren måtte beddes eller moment tunes, fattern satte til etter feeling, eller at pipa ikke tålte mer enn 3k skudd osv osv men det hanglet da inn 250/24 og en par tre ubgdomsmedaljer fra LS tross alt. Men i dag er det utrolig mye fokus på utstyr og ammo. 

Link to comment
Share on other sites

Jaja, det er klart at veteranene har hatt en mannsalder på å klekke ut unnskyldninger, det skulle bare mangle at de bruker dem også.

 

250 på 100 m handler om å holde konsentrasjonen. 250 med over 20*? Njah... Det gikk jo, det også, som @jkb skriver, men ikke hver gang. 

 

Man skal ikke se helt bort ifra at noe av den tuningen enkelte bedriver - som til tider er mye snake oil, enig i det - også er en del av de mentale forberedelsene. Det er vanskelig å skyte godt om man ikke er sikker på børsa, og er man pensjonist og har tid så er valget enkelt. ;-)

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...