Jump to content

Vekt på kule


Kris_

Recommended Posts

Jeg er helt ny og dum på dette med ammo. Skal kjøpe en .308 win. Er anbefalt Norma 308W 9,7 JAKTMATCH og Norma 308W 11,7 ORYX. Jaktmatch til trening/innskyting, og Oryx til oppskyting og selve jakten.

Ser at kulene veier 9,7g og 11,7g. Er dette så minimal forskjell at det ikke påvirker kulebanen? Om man skyter inn med jaktmatch og så skal skyte med Oryx?

Link to comment
Share on other sites

Det vet du ikke før du har prøvd, men det er jo bare noen få skudd for å skyte inn. Skyt inn med jaktmatch å sjekk treffpunkt på oryxen. Tren med jaktmatch og eventuelt skyt inn med oryx før oppskyting/jakt.

Uansett så tviler jeg på at treffpunkt er så langt fra hverandre at du ikke klarer oppskyting. Jeg skyter aldri inn før oppskyting, men før jakta så sjekker jeg alltid innskyting med jaktammo

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, bobby skrev:

Mange er også usikre på hvordan man "skrur" på kikkerten.

 

Kjære vene, det er da nå bare å ta av dekslet å prøve. Eller få noen på banen til å vise. Kanskje de lærer noe samtidig. ;)

 

Edited by G.Larson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da er det første han bør lære: At skyting læres på banen med praksis, og IKKE av å høre på folk på forum som mener det ene og det andre. Ingen våpen er like, og skal du finne ut hvordan noe er må det testes og prøves i praksis. Skal folk ha spådommer finnes det telefornnr å ringe, der du treffer folk som kan å spå ;)

Link to comment
Share on other sites

Uten noe forsøk på å være hverken vittig eller nedlatende kan det være en utfordring for enkelte å forstå hvordan innstillingene på et kikkertsikte virker. Det er MOA, cm eller inch som kan ta motet fra en stakkar - så derfor kan det nok være kvisomt å begynne med skruing.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge reklamen har Norma jaktmatch og Oryx tilnærmet likt treffpunkt på 100 meter. I min rifle går de tilnærmet likt på 100 meter, godt mulig det er tilfelle i din også, men sikker kan man ikke være før man har prøvd. Det er uansett fornuftig å prøve noen av oryx'ene før du skyter opp (det kan gjerne være noen av treningsskuddene dine), da opplevd rekyl ofte er forskjellig mellom jaktmatch og Oryx. 

 

Og husk at pipen blir varm av 15 skudd, legg inn en pause mellom treningsskuddene og oppskyting, ta en kopp kaffe og hør på røverhistorier mens du venter. 

 

Er du usikker på hvordan du skrur på siktet er det ingen skam å spørre noen av de som "jobber" på banen. 

 

Og til slutt - etter at du har skutt de obligatoriske skuddene og tatt prøven har du 20-25 jaktmatch igjen. Ta deg en ekstra tur på banen og skyt de opp før jakten, eller enda bedre, kjøp ett par pakker jaktmatch til... Skyting er ren avslapning når man er ferdig med prøven ;)

Edited by alkymist
Presisert at avstand for "samskyting" er 100 m
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Kris_ skrev:

Jeg er helt ny og dum på dette med ammo. Skal kjøpe en .308 win. Er anbefalt Norma 308W 9,7 JAKTMATCH og Norma 308W 11,7 ORYX. Jaktmatch til trening/innskyting, og Oryx til oppskyting og selve jakten.

Ser at kulene veier 9,7g og 11,7g. Er dette så minimal forskjell at det ikke påvirker kulebanen? Om man skyter inn med jaktmatch og så skal skyte med Oryx?

Det påvirker kulebanen. Både vekten og formen påvirker kulebanen, og disse to kulene er tildels veldig forskjellige. I moderne våpen som er i orden og av god kvalitet vil de likevel treffe noenlunde samme sted på 100m. Det er så kort hold, at effekter som påvirker kulebanen ikke har fått særlig effekt - utgangshastigheten på disse to er jo noenlunde lik.

 

Det som kan endre treffpunktet er våpenets, og skytterens respons i rekylen. Er noe skjevt, eller løst, så vil de to kulene, med ulik rekyl, kunne treffe nokså langt fra heverandre, de vil da skyldes at løpet ikke peker i samme retning når kula kommer ut av munningen, fordi ting flytter på seg når den begynner å bevege seg. Presise våpen setter forskjellige kuler nære, og motsatt, som regel.

Men det er ingen måte å være sikker på uten å prøve.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Jeg KAN stille på kikkert og skal trene mye. Jeg prøver meg på Norma jaktmatch og Oryx kombo. Jeg kan selvsagt justere ytterligere litt med Oryx på/etter selve prøven, og kommer nok til å ta litt mer enn fem skudd med Oryx før høsten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...