Jump to content

rekylbrems versus lydemper..


Hedmarkingen

Recommended Posts

Lyddemper er tingen hvis du ønsker mindre rekyl ! For det første tar den jo lyd og reduserer o rekylen betraktelig , selv en som syns 308 har nok rekyl kan jo gå opp til 375 uten og merke store forskjellen . Og mont. magn.app. (rekyldemper) øker du jo lyden betraktelig og selv om den virker bra på rekyl øker du jo munningssmellet såpass kraftig så de fleste i dag kaller det smellforsterker og tror det etter dagens nivå er nesten helt utgått . Det er selvsakt noen kalibre (grove) som er unntaket og noen kommer jo ferdig 'porta' fra fabrikk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil dette fungere enda bedre enn en dedikert rekylbrems/kompensator altså?

Jeg har (heldigvis) ennå til gode å skyte med et våpen med smellforsterker, men jeg har ligget ved siden av noe slikt på banen. Det merkes, for å si det sånn. Selv med et såpass "pinglete" kaliber som .223Rem. Jeg vet mao. ikke om en lyddemper er mer eller mindre effektiv enn en smellforsterker til å fjerne rekyl. Derimot vet jeg at om jeg er skeptisk til å avfyre et våpen uten smellforsterker uten å ha hørselvern på, så er jeg usedvanlig skeptisk til å avfyre et våpen med smellforsterker uten å ha plugga ørene og tredd på meg et sett klokker.

 

Derfor er lyddemper i mine øyne (eller ører ;) ) en mye bedre rekyldemper enn en smellforsterker, for du sparer ørene istedenfor å utsette dem for enda mer støy samtidig som du fjerner omkring halvparten av rekylen. Ulempen er at en lyddemper gjør våpenet tyngre og forskyver tyngdepunktet i mye større grad. For håndvåpen og enkelte sportsvåpen som kun brukes på bane med hørselvern kan dette kanskje være uakseptabelt for brukeren.

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg bare si meg enig med Sako.....! :)

 

Den eneste fordelen en rekyldemper har, er at det blir mindre mirage ved lengre skuddserier.

Jeg kan likevel ikke si at jeg ser noen situasjon der JEG ville foretrekke en rekyldemper - er det snakk om mengdetrening ville jeg gått ned i kaliber.

Jeg er vanligvis ikke tilhenger av å forby gjenstander, men rekylbremser er så skadelig for hørselen at man snakker om selvskading nesten på et nivå med narkotika........ :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå har trådstarter lagt tråden i "Pistol" så jeg regner med at det er kortpang du snakker om?

 

På rifle er jeg helt enig med de fleste andre her i tråden.

 

På Pistol er ståa en helt annen.

 

Har ennå ikke testet en lyddempet pistol som har en nogenlunde akseptabel balanse.

Støynivået øker med rekylbrems, men pistoler brukes uansett på bane, med plenty av muligheter til hørselvern.

 

Har aldri hatt mulighet til å teste samme pistol med både demper og komp, men blir overrasket hvis rekylforskjellen er stor. Derimot er forskjellen stor når det gjelder vekt, balanse og kontrollerbarhet.

 

Stor tilhenger av lyddemper på rifle, på pistol er det mer " gøy å ha prøvd, men ikke noe jeg gidder bruke penger på"

Link to comment
Share on other sites

Innen praktisk pistol og rifle skyting så er rekylkomp et godt hjelpemiddel, med riktig hjemmelading som mater kompen med nok gass så kan du få pistolen til å rekylere nesten rett inn/bakover med minimal munningsvipp. dette fører til raskere skudd nr 2, noe som er viktig innen praktisk skyting.

Link to comment
Share on other sites

Har en magnaporta .44 Mag Redhawk som i ungdommen ble flittig bruk uten hørselvern. Merkelig hvor mye man egentlig tålte den gangen uten at det gjorde vondt. Smalt selvsagt noe jævlig, men morro synes vi det var! Må få legge til at det har jo begynt å suse litt i øra med årene. Virker forøvrig utmerket mhp rekyldemping.

Link to comment
Share on other sites

At det blåser kraftig når man skyter store mengder krutt gjennom rekylbrems montert på rifle er det i alle fall ikke tvil om :lol:

Demper er større, tyngre, dyrere, gir litt uggen balanse.

Den demper derimot både lyd og rekyl samt mye munningsflamme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...