Jump to content

lapua scenar 6,5x55


grevlingen

Recommended Posts

hei skal lade treningsammo til min tikka m695 6,5x55.skal lade med 139grains scenar.har kun norma 4 krutt foreløpig.hva er deres anbefaling til kruttype for disse kulene?veit det er mange kloke hoder innen hjemmelading her på kammeret :D en ting til hva anbefaler dere til totallengde med disse kulene?jeg har et vakt minne om at det er 78mm,er dette heilt på gjordet?

Link to comment
Share on other sites

Kule : Lapua Scenar 139 grain

Hylse : Norma

Hette : Remington 9 1/2

COL : 76.5 mm

Krutt : Norma 4

Kruttvekt : 44.7 grain.

Hastigheit i mitt løp ( 57 cm ) : 790-800 m/s

 

Samling med denne ladningna, er ikkje særlig meir enn ca 18-20 mm på 100 metern. Så eg heller vel heller til dei som seier at det finst nok betre kruttvalg til betre presisjon.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ladet denne kula med 44 grs n160 krutt i min sauer dette gir bra samlinger på 100 m i min sauer 202.

 

ladningen jeg bruker mest til trening og konkuranse er 7 gr/108 grs scenar med 39 grs n140 bak denne gir bedre samlinger enn 9 gramen + at du får flere skudd pr kg krutt lengden har jeg på 75 mm

Link to comment
Share on other sites

setter kula i 77mm i hylsa.men jeg stilte dien slik skrudde den ned til den kom ned til hylseholderen.så skrudde jeg den ytteligere ned en kvart omdr.da gikk bolten trekt på noen av hylsene.har nå satt den en halv omdr ned.men må jeg justere den nedover helt til bolten går lett ned?har ikkje die til og halspresse hylsene med enda.har bare rcbs fl 7 diesettet.er litt redd for og presse hylsene mine for mye.har målt lengden på normahylser jeg har skutt en gang.disse er i snitt 54,9mm.har 100 stk nye lapuahylser disse er i snitt ca like lange.

Link to comment
Share on other sites

setter kula i 77mm i hylsa.men jeg stilte dien slik skrudde den ned til den kom ned til hylseholderen.så skrudde jeg den ytteligere ned en kvart omdr.da gikk bolten trekt på noen av hylsene.har nå satt den en halv omdr ned.men må jeg justere den nedover helt til bolten går lett ned?har ikkje die til og halspresse hylsene med enda.har bare rcbs fl 7 diesettet.er litt redd for og presse hylsene mine for mye.har målt lengden på normahylser jeg har skutt en gang.disse er i snitt 54,9mm.har 100 stk nye lapuahylser disse er i snitt ca like lange.

snakker du om sizedien?

Link to comment
Share on other sites

setter kula i 77mm i hylsa.men jeg stilte dien slik skrudde den ned til den kom ned til hylseholderen.så skrudde jeg den ytteligere ned en kvart omdr.da gikk bolten trekt på noen av hylsene.har nå satt den en halv omdr ned.men må jeg justere den nedover helt til bolten går lett ned?har ikkje die til og halspresse hylsene med enda.har bare rcbs fl 7 diesettet.er litt redd for og presse hylsene mine for mye.har målt lengden på normahylser jeg har skutt en gang.disse er i snitt 54,9mm.har 100 stk nye lapuahylser disse er i snitt ca like lange.

snakker du om sizedien?

ja det er sizedien.jeg var og testet 20 skudd.5 med 41,5 42 42,5 og 44grain norma 4.best samling fikk jeg med 42,5 grains ladning.skal teste litt til og se.har skrudd sizeien til den stopper i hylseholderen,så ytterlige en halv omdr ned.noen av hylsene merket jeg at bolten gikk litt tregt ned men ikkje veldig treigt.når jeg måler lengden på hylsene jeg har skutt er di fremdeles 54,9mm lange.har jeg et veldig trangt kammer på tikkaen min? har ikkje fått ladeboka enda men jeg fikk låne utgave 6 av en bekjent,så nå blir det mye lesing

Link to comment
Share on other sites

er hylsene skutt i ditt våpen?

om du har trangt kammer, litt rom sizedie, og hylser fra andre kammer kan du ha et problem ....

dette er snakk om 20stk normahylser skutt i kun mi rifle.nå er ikkje jeg erfaren så det er sikkert mye fin tuning jeg må gjøre for og presse hylsene så bolten går glatt.skal også måle lengden i kammeret mitt.ikkje dum metode som ble forklart her.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Dette står beskrevet i ladeboka, men...ta ei hylse som går tregt i kammeret ditt, (vanskelig eller umulig å lukke hevarmen) skru så sizer dien ned til hylse holderen før du skrur den 1 omdreining opp igjen. Smør hylsa, press, test så om den går i kammeret. Mest sansynelig gjør den ikke det. Skru så litt ned, smør, press og test.

Fortsett helt til du kan lukke bolten uten motstand.

Det du nå har gjort er å presse hylsen etter kammeret ditt og ikke nødvendigvis tilbake til standard målene.

 

Det neste jeg vil anbefale deg er en necksizer. Gå for RCBS eller lignende. Lee sizeren kan være vanskelig å stille inn riktig slik at du får godt nok hold til kula.

 

Og før LEE gutta iler til med korrigeringer..bruker Lee necker sjøl i 9 forskjellige kaliber;)

 

Til 139 LS kulene har du fått godt nok svar over her. Men som mange har påpekt i andre tråder, N-150 kruttet og 140 grains kuler er en vanskelig kombinasjon. Mange her som sitter på mer kunnskap enn meg, men av 4 die sett, 11000 kr hos børsemaker, drøyt 5 kilo 150 krutt og en del 1000 140 grains kuler (jeg kødder ikke, har hatt et våpen med grusomt mye trøbbel og er i.flg upålitelige kilder litt sta av meg) aldri funnet en kombinasjon med 150 krutt som hverken soter eller ikke har trykk tegn, og som gir grei presisjon.

 

Men er mange andre som klarer det, men mange fler som hevder 150 er kilen i 6,5.

Et tips er vel å gå opp på litt mer sakte brennende krutt hvis du ikke får til ladningene med 150.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Dette står beskrevet i ladeboka, men...ta ei hylse som går tregt i kammeret ditt, (vanskelig eller umulig å lukke hevarmen) skru så sizer dien ned til hylse holderen før du skrur den 1 omdreining opp igjen. Smør hylsa, press, test så om den går i kammeret. Mest sansynelig gjør den ikke det. Skru så litt ned, smør, press og test.

Fortsett helt til du kan lukke bolten uten motstand.

Det du nå har gjort er å presse hylsen etter kammeret ditt og ikke nødvendigvis tilbake til standard målene.

 

Det neste jeg vil anbefale deg er en necksizer. Gå for RCBS eller lignende. Lee sizeren kan være vanskelig å stille inn riktig slik at du får godt nok hold til kula.

 

Og før LEE gutta iler til med korrigeringer..bruker Lee necker sjøl i 9 forskjellige kaliber;)

 

Til 139 LS kulene har du fått godt nok svar over her. Men som mange har påpekt i andre tråder, N-150 kruttet og 140 grains kuler er en vanskelig kombinasjon. Mange her som sitter på mer kunnskap enn meg, men av 4 die sett, 11000 kr hos børsemaker, drøyt 5 kilo 150 krutt og en del 1000 140 grains kuler (jeg kødder ikke, har hatt et våpen med grusomt mye trøbbel og er i.flg upålitelige kilder litt sta av meg) aldri funnet en kombinasjon med 150 krutt som hverken soter eller ikke har trykk tegn, og som gir grei presisjon.

 

Men er mange andre som klarer det, men mange fler som hevder 150 er kilen i 6,5.

Et tips er vel å gå opp på litt mer sakte brennende krutt hvis du ikke får til ladningene med 150.

 

Lykke til!

hei har gjort som du forklarte.dette fungerte helt perfekt.bestilte meg en hylsetrimmer idag hos alvestad.leser ladeboka for harde livet nå.mye lærerikt i denne boka :D

Link to comment
Share on other sites

jeg vet at N150 kan være kilent med 140 grs kuler i 6,5X55

men jeg får fin presisjon, med den kombinasjonen, selv om hylsene avogtil soter litt nedover skuldra.

la inn 100 med 9 * på omgangen på LS i år med N150/139 scenar og hadde tendenser til soting på de hylsene. så det spørs jo litt hva man krever av presisjon.....

Link to comment
Share on other sites

jeg vet at N150 kan være kilent med 140 grs kuler i 6,5X55

men jeg får fin presisjon, med den kombinasjonen, selv om hylsene avogtil soter litt nedover skuldra.

la inn 100 med 9 * på omgangen på LS i år med N150/139 scenar og hadde tendenser til soting på de hylsene. så det spørs jo litt hva man krever av presisjon.....

 

Ja, mange finner noen godladninger har jeg sett :D

Tenkte jeg bare kunne påpeke det for han at noen av oss sliter litt med kombinasjonen.

Det våpnet jeg bruker (misbruker) er det samme våpnet du var med å brainstorma rundt når jeg startet å få problemer forresten;)

 

Grevlingen: God å høre at det funket.

Ladeboka gir en veldig grei innføring i hjemmeladingen. Men når du har sortert ut de forskjellige prosessene og føler deg trygg på det du gjør, så anbefaler jeg videre å vie kapittelet om trykk måling med mikrometer litt ekstra. Når du får den delen på plass og er sikker i det du gjør med mikrometeret, så kan du virkelig kose deg og utforske de forskjellige mulighetene hjemmeladingen har å by på.

Men før du har lært deg trykkmålingen skikkelig, er det greit å holde seg til ferdig opptråkkede stier og lade etter de data som blir utgitt.

 

Og en setning som går igjen som en mantra er: Dette er mine data, reduser og lad deg opp;) Og følg den regelen HVER gang, så sparer du deg for mange ubehagligheter.

Link to comment
Share on other sites

jeg vet at N150 kan være kilent med 140 grs kuler i 6,5X55

men jeg får fin presisjon, med den kombinasjonen, selv om hylsene avogtil soter litt nedover skuldra.

la inn 100 med 9 * på omgangen på LS i år med N150/139 scenar og hadde tendenser til soting på de hylsene. så det spørs jo litt hva man krever av presisjon.....

 

Ja, mange finner noen godladninger har jeg sett :D

Tenkte jeg bare kunne påpeke det for han at noen av oss sliter litt med kombinasjonen.

Det våpnet jeg bruker (misbruker) er det samme våpnet du var med å brainstorma rundt når jeg startet å få problemer forresten;)

 

Grevlingen: God å høre at det funket.

Ladeboka gir en veldig grei innføring i hjemmeladingen. Men når du har sortert ut de forskjellige prosessene og føler deg trygg på det du gjør, så anbefaler jeg videre å vie kapittelet om trykk måling med mikrometer litt ekstra. Når du får den delen på plass og er sikker i det du gjør med mikrometeret, så kan du virkelig kose deg og utforske de forskjellige mulighetene hjemmeladingen har å by på.

Men før du har lært deg trykkmålingen skikkelig, er det greit å holde seg til ferdig opptråkkede stier og lade etter de data som blir utgitt.

 

Og en setning som går igjen som en mantra er: Dette er mine data, reduser og lad deg opp;) Og følg den regelen HVER gang, så sparer du deg for mange ubehagligheter.

ja og jeg setter veldig stor pris på alle svar jeg får av dere her på kammeret.etter en del lesing her på forskjellige tråder merker jeg fort a mange av dere har veldig god kunnskap.og jeg er sikkert sykisk nøyen feks så kontrolerer jeg kruttmålet flere ganger før jeg kjører en dose ned i hylsa,for så og kontrolere igjenn på neste ladning igjenn.men man lærer jo og kjenne vekta og justeringene på kruttmålet på denne måten.ladet di 20 stk normahylsene som jeg presset,og bare hylsene gikk glatt i kammeret,men når patrona var ferdig og jeg la i en i kammeret var hevearmen litt treig.men jeg hadde ikkje satt sizedien mere enn snaue 1/8 turn ned.disse hylsene er skutt tre ganger.presset og ladet noen raufosshylser med samme settingen på sizerdien,disse kun skutt 1 gang,di gikk greit i kammeret.normahylsene mine må nok trimmes en smule.hadde en følelse av at raufosshylsene må være harde i seg.di var hardere å presse en normahylsene hvertfall

Link to comment
Share on other sites

forresten. folk sier vihtauori er aå jevnt fra lot til lot. det er ikke min erfaring.

samme ladning(i samme hylser, med samme tennhette og samme kule) med 2 forskjellige LOT N150 gav soting med den ene og trykktegn med den andre!

dvs med den kjappeste loten var den laddninga som sota med den andre loten maxladning. så jeg syntes det var minst 1,5grs forskjellig maxladning på de to lotene i 6,5X55 med ca 39 grs N150. det er over 3% avvik!

(må legges til at det er ca 5 år i produksjonstid mellom de to lotene)

men vihtavuori er ikke 100% jevnt er min erfaring.

 

det kombinert med at spranget fra soting til trykktegn er veldig kort i kombinasjonen N150 og 140 grs kuler i 6,5X55 kan gjøre at mange plages.

 

enkel løsning for å fjerne soting på slike ladninger er etter min erfaring å bare dytte kula 1 mm lenger inn, eller øke ladningen med 0,5grs. men ikke samtidig ;)

Link to comment
Share on other sites

fikk hylsetrimmeren i dag.det er den lee med trekule og styrepinne som man skrur på.måtte jo selfølgelig prøve den på et par nye lapuahylser.hylsene var før jeg trimmet ca 54,7mm etter trimming var di 53,5mm :shock: er ikkje dette vel kort?eller er det normalt?denne trimmeren skal jo trimme hylsene til en lengde så det kan jo ikkje være steingæli heller.men jeg synest bare 12mm trim var mye

Link to comment
Share on other sites

fikk hylsetrimmeren i dag.det er den lee med trekule og styrepinne som man skrur på.måtte jo selfølgelig prøve den på et par nye lapuahylser.hylsene var før jeg trimmet ca 54,7mm etter trimming var di 53,5mm :shock: er ikkje dette vel kort?eller er det normalt?denne trimmeren skal jo trimme hylsene til en lengde så det kan jo ikkje være steingæli heller.men jeg synest bare 12mm trim var mye

 

Du har ikke trimmet de 12 mm, men 1,2 mm... 12 mm hadde vært VELDIG mye..:wink:

Trimmelengden for 6,5x55 er forøvrig 54,8 mm, så nå var de korte...

Link to comment
Share on other sites

og jeg er sikkert sykisk nøyen feks så kontrolerer jeg kruttmålet flere ganger før jeg kjører en dose ned i hylsa,for så og kontrolere igjenn på neste ladning igjenn.men man lærer jo og kjenne vekta og justeringene på kruttmålet på denne måten.ladet di 20 stk normahylsene som jeg presset,og bare hylsene gikk glatt i kammeret,men når patrona var ferdig og jeg la i en i kammeret var hevearmen litt treig.men jeg hadde ikkje satt sizedien mere enn snaue 1/8 turn ned.disse hylsene er skutt tre ganger.presset og ladet noen raufosshylser med samme settingen på sizerdien,disse kun skutt 1 gang,di gikk greit i kammeret.normahylsene mine må nok trimmes en smule.hadde en følelse av at raufosshylsene må være harde i seg.di var hardere å presse en normahylsene hvertfall

 

Kan nok tyde på at du har et kammer som er veldig akkurat til kaliberet. Så klart, du utbedrer den lille tregheten med å skru ned dien litt til, men om det er svak motstand i hevarmen gjør ikke det mye når det er til trenings patroner. Til jakt stiller det seg litt annerledes såklart;)

En ting til , sett tennhetten godt ned i brønnen. Hvis du legger en linjal over bunnen på hylsa, skal du kunne se lys mellom tennhetta og linjal kanten. Hvis ikke hetta sitter riktig, kan du også oppleve motstand når du lukker sluttstykket.

 

Høgger'n: Presist samme ladningen, 39 grs N-150 er det som ga minst sot og det som målbar presisjon hos meg og (Trengte ikke bruke tomstokk :lol: ). Men hylsa ser ut som om jeg har prøvd å satt fyr på den og samlingene kryper ALDRI under 60mm +. Men bytt ut 150 med 160 krutt, samme vekt, kule, hylse og hette og kulene loffer ut i rolig krag hastighet men samlingene legger seg inn til 10-15mm.

Link to comment
Share on other sites

Høgger'n: Presist samme ladningen, 39 grs N-150 er det som ga minst sot og det som målbar presisjon hos meg og (Trengte ikke bruke tomstokk :lol: ). Men hylsa ser ut som om jeg har prøvd å satt fyr på den og samlingene kryper ALDRI under 60mm +. Men bytt ut 150 med 160 krutt, samme vekt, kule, hylse og hette og kulene loffer ut i rolig krag hastighet men samlingene legger seg inn til 10-15mm.

 

merkelige greier.

i alle sauerpiper jeg har brukt(å det har blitt noen opp igjennom årene) har 139scenar +N150 gitt gode samlinger. dvs bedre enn jeg klarer utnytte. ;)

 

slitte piper derimot liker mer saktebrennende krutt er min erfaring. så et tegn på at pipa begynner bli sliten er at 139 scenar +N150 ikke samler godt mer ;)

Link to comment
Share on other sites

har du brukt begge delene av trimmeren? den su skrur fast i bunnen av hylsa og?

om du har brukt den rett tror jeg det er noe galt med trimmeren din. hylsene dine høres veldig korte ut......

fikk med en hylseholder med gjenger på.brukte ikkje denne når jeg testet :oops: sef blir det 1,2 og ikkje 12mm skrivefeil :oops:

Link to comment
Share on other sites

har du brukt begge delene av trimmeren? den su skrur fast i bunnen av hylsa og?

om du har brukt den rett tror jeg det er noe galt med trimmeren din. hylsene dine høres veldig korte ut......

fikk med en hylseholder med gjenger på.brukte ikkje denne når jeg testet :oops: sef blir det 1,2 og ikkje 12mm skrivefeil :oops:

 

den må du bruke. ellers blir det feil. styrepinnen skal stoppe mot denne.

bruk den. så fres og mål. blir det mye under 55 mm da?

Link to comment
Share on other sites

har du brukt begge delene av trimmeren? den su skrur fast i bunnen av hylsa og?

om du har brukt den rett tror jeg det er noe galt med trimmeren din. hylsene dine høres veldig korte ut......

fikk med en hylseholder med gjenger på.brukte ikkje denne når jeg testet :oops: sef blir det 1,2 og ikkje 12mm skrivefeil :oops:

 

den må du bruke. ellers blir det feil. styrepinnen skal stoppe mot denne.

bruk den. så fres og mål. blir det mye under 55 mm da?

i den ene pakken jeg fikk lå kutteren m trekule og i den andre lå piloten og hylseholder med gjenger på.ser jo det nå at denne skal skrus på ett eller annet.men hva?jeg fikk ikkje med mere en dette.som jeg kan se er det lock stud jeg mangler?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei hei lurer på en liten ting.jeg var inne på sida til withavouri/lapua såg på laddata til 6,5x55 9.0gram scenar og n150 krutt.min ladning var 33,5 og max var 38,4 jeg har ei bok jeg skriver ned forskjellig ladedata i.og ser i denne at jeg har brukt 40grain n150,9.0gram scenar, c.o.l på lapua sin side er 80 mm.jeg har satt kula på 77mm.synest 80 mm var mye.ladningen jeg har brukt tror jeg jeg har fått fra ladeboka utg5.har jeg ladet opp mot den røde streken med 40 grain :?: som jeg har ført opp i boka ga denne ladningen god samling i rifla mi og

Link to comment
Share on other sites

Eg har funnet ein tabell som Landrø har laga over lapua scenar med forskjellige krutt. Det som ikkje sto der var patronlengde difor så sendte eg dei ein epost om spørsmål om dette. Her er svaret eg fekk frå dei:

 

Her er hva fabrikken bruker

 

6,5g Scenar patronlengde 74,8mm

7,0g Scenar patronlengde 78,0mm

8,0g Scenar patronlengde 78,0mm

9,0g Scenar patronlengde 78,5mm

 

Eg reknar då med at dette er dei lengdene som dei har nytta når dei har laga tabellen sin

 

Omrening frå gram til grains: Gram/0,0647989 = Grains

 

Tabell finnes på Landrø sine internettsider under ladning Sauer om ein vil ta denne ut sjølv.

 

LADETABELL FOR 6,5 X 55 SKAN - LAPUA SCENAR

NB! AVVIK FRA ANBEFALT LADEVEKT PÅ EGET ANSVAR.

Pipelengde: Sauer 740 mm

Hylse: 6,5 x 55 Skan

Trykk: Max. tillatt trykk middel = 380 mpa

Ballistisk koeffisient på Lapua Scenar kuler:

6,5g - 0,444

7,0g - 0,478

8,0g - 0,597

9,0g - 0,616

 

KRUTT KULEVEKT HASTIGHET LADEVEKT TRYKK

NC96M LAPUA 9,0g Vo 770 m/s 2,45g 330mpa

NC96M LAPUA 9,0g Vo 800 m/s 2,55g 355mpa

 

RA 4 LAPUA 9,0g Vo 770 m/s 2,65g 300mpa

RA 4 LAPUA 9,0g Vo 800 m/s 2,74g 330mpa

 

N150 LAPUA 9,0g Vo 800 m/s 2,58g 370mpa MAX

N150 LAPUA 9,0g Vo 850 m/s Kan ikke skytes!

 

N160 LAPUA 9,0g Vo 770 m/s 2,76g 300mpa

N160 LAPUA 9,0g Vo 800 m/s 2,86g 320mpa

 

N550 LAPUA 9,0g Vo 800 m/s 2,70g 310mpa

N550 LAPUA 9,0g Vo 850 m/s 2,85g 360mpa MAX

 

N550 LAPUA 8,0g Vo 850 m/s 2,80g 295mpa

N550 LAPUA 8,0g Vo 900 m/s 2,93g 350mpa

 

NC96M LAPUA 8,0g Vo 850 m/s 2,65g 340mpa

NC96M LAPUA 8,0g Vo 870 m/s 2,71g 360mpa

 

RA 4 LAPUA 8,0g Vo 850 m/s 2,85g 320mpa

RA 4 LAPUA 8,0g Vo 890 m/s 2,95g 365mpa MAX

 

N140 LAPUA 8,0g Vo 800 m/s 2,45g 310mpa

N140 LAPUA 8,0g Vo 850 m/s 2,65g 360mpa

 

N150 LAPUA 8,0g Vo 830 m/s 2,62g

N150 LAPUA 8,0g Vo 850 m/s 2,70g 355mpa

N150 LAPUA 8,0g Vo 870 m/s 2,75g 365mpa MAX

 

N160 LAPUA 8,0g Vo 850 m/s 2,98g 320mpa

N160 LAPUA 8,0g Vo 885 m/s 3,09g 360mpa MAX

 

N540 LAPUA 8,0g Vo 800 m/s 2,48g 280mpa

N540 LAPUA 8,0g Vo 850 m/s 2,68g 330mpa

N540 LAPUA 8,0g Vo 890 m/s 2,80g 360mpa MAX

 

NC96M LAPUA 7,0g Vo 850 m/s 2,58g 290 mpa

NC96M LAPUA 7,0g Vo 900 m/s 2,75g 330 mpa

NC96M LAPUA 7,0g Vo 935 m/s 2,84g 370 mpa MAX

 

N140 LAPUA 7,0g Vo 850 m/s 2,60g 300mpa

N140 LAPUA 7,0g Vo 900 m/s 2,75g 350mpa

 

N150 LAPUA 7,0g Vo 850 m/s 2,62g 300mpa

N150 LAPUA 7,0g Vo 900 m/s 2,77g 340mpa

N150 LAPUA 7,0g Vo 920 m/s 2,83g 365mpa MAX

 

N540 LAPUA 7,0g Vo 850 m/s 2,61g 270mpa

N540 LAPUA 7,0g Vo 900 m/s 2,75g 310mpa

N540 LAPUA 7,0g Vo 950 m/s 2,90g 350mpa

 

N550 LAPUA 7,0g Vo 850 m/s 2,77g 260mpa

N550 LAPUA 7,0g Vo 900 m/s 2,88g 290mpa

N550 LAPUA 7,0g Vo 950 m/s 3,00g 340mpa

 

N140 LAPUA 6,5g Vo 800 m/s 2,28g

 

Her finn ein det meste men det er litt friskare ladning av VV sitt krutt enn på VV sine eigne sider.

Link to comment
Share on other sites

ladet 9,0gram swift a frame to av hver,begynte på 38grain så to med 39grain og sist to med 40 grain n150,col 76mm.brukte nye lapuahylser,remington hetter,disse skjøt jeg i halvfuktige tlfkataloger.sammlinga var ok på dem alle.men når jeg skjøt di med 40grs ladning merket jeg bolten var ørlite hard,hetta var temmelig flat,og det var små merker i bunnen på hylsa.dette skjedde med begge disse patronene på 40grains ladning.merket ikkje noe mere rekyl er heller ingen andre tegn på høyt trykk.er det mest sansynlig høyt trykk som er årsaken her?

Link to comment
Share on other sites

ladet 9,0gram swift a frame to av hver,begynte på 38grain så to med 39grain og sist to med 40 grain n150,col 76mm.brukte nye lapuahylser,remington hetter,disse skjøt jeg i halvfuktige tlfkataloger.sammlinga var ok på dem alle.men når jeg skjøt di med 40grs ladning merket jeg bolten var ørlite hard,hetta var temmelig flat,og det var små merker i bunnen på hylsa.dette skjedde med begge disse patronene på 40grains ladning.merket ikkje noe mere rekyl er heller ingen andre tegn på høyt trykk.er det mest sansynlig høyt trykk som er årsaken her?

hvis du merker overtrykk på rekylen er du god ;)

ja høres ut som trykktegn du har hatt. treg hevearm, flate hetter og merker i hylsebunnen....

Link to comment
Share on other sites

ladet 9,0gram swift a frame to av hver,begynte på 38grain så to med 39grain og sist to med 40 grain n150,col 76mm.brukte nye lapuahylser,remington hetter,disse skjøt jeg i halvfuktige tlfkataloger.sammlinga var ok på dem alle.men når jeg skjøt di med 40grs ladning merket jeg bolten var ørlite hard,hetta var temmelig flat,og det var små merker i bunnen på hylsa.dette skjedde med begge disse patronene på 40grains ladning.merket ikkje noe mere rekyl er heller ingen andre tegn på høyt trykk.er det mest sansynlig høyt trykk som er årsaken her?

hvis du merker overtrykk på rekylen er du god ;)

ja høres ut som trykktegn du har hatt. treg hevearm, flate hetter og merker i hylsebunnen....

var ikkje dette vel lav ladning til og få for høyt trykk?nå er ikkje jeg ekspert akkurat :roll: merket at 40grains ladningen gikk gjennom en tlfkatalog mer en 38 og 39 grain ladningen på ca 110meters hold.til sammenligning er jo a frame kula mye kortere enn scenar.har skutt en del 139grain scenar med 40 grain n150,og aldrig merket trykktegn med disse kulene.men da har jeg brukt raufoss hylser.tror jeg må gå ned litt i kruttvekt.er jo slik at man vill jo ha litt fres i elg kulene,men samtidig være på den trygge sida.

Link to comment
Share on other sites

[var ikkje dette vel lav ladning til og få for høyt trykk?nå er ikkje jeg ekspert akkurat :roll: merket at 40grains ladningen gikk gjennom en tlfkatalog mer en 38 og 39 grain ladningen på ca 110meters hold.til sammenligning er jo a frame kula mye kortere enn scenar.har skutt en del 139grain scenar med 40 grain n150,og aldrig merket trykktegn med disse kulene.men da har jeg brukt raufoss hylser.tror jeg må gå ned litt i kruttvekt.er jo slik at man vill jo ha litt fres i elg kulene,men samtidig være på den trygge sida.

kula har lengre bæreflate, er sikkert stivere, og lager sikkert mer trykk enn scenar.

du kan altså ikek bytte kule uten videre sermoni sånn som du har gjort.

 

40 grs høres ut som en maxladning med N150 i mine ører

Link to comment
Share on other sites

Ifølge QL er du akkurat over maks med 40gr n150 og colpå 76mm med 139gr Scenar og samme col og 40gr N150 er du under. Er nok trykktegn du har observert. Ville senket ladningen med 1gr. Med en utgangshastighet på ca 800m/s vil du med ei 140gr kule ikke klare storviltkravet på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge QL er du akkurat over maks med 40gr n150 og colpå 76mm med 139gr Scenar og samme col og 40gr N150 er du under. Er nok trykktegn du har observert. Ville senket ladningen med 1gr. Med en utgangshastighet på ca 800m/s vil du med ei 140gr kule ikke klare storviltkravet på 100m.[/q 139 grain scenar bruker jeg 78mm col,høggern:er klar over at man ikkje kan bruke samme ladning til hvilkensomhelst 140grain kule.i dagboka mi ser jeg at jeg har ladet 140grain swift a frame med 39grain n150.hvorfor jeg ladet to stk med 40 grain er vel galskap fra min side,men jeg har lært.og lader ikkje med 40grain igjen.tro om jeg skal prøve et mer saktebrennende krutt til jaktkuler ala n160.jeg bare driver og tester.har heldigvis god tid til elgjakta :D swiftkulene jeg ladet og testet i halvbløte tlfkataloger gikk like langt inn i katalogene som ferdigrulla norma elite og remington corelockt.ja faktisk gikk 40grains ladningen lengst av dem alle.men denne blir ikkje brukt igjen.er vell ikkje rart at withavouri har satt min 33,4 og maks 38,5 med n150 og 139grains scenar :oops:
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei jeg kjøpte 500 stk pmc 144grain fmj hos alvestad.prøvde litt forskjellige ladninger med n150.c.o.l satte jeg på 75mm slik at krymperilla akkurat entret hylsehalsen.men ingen av disse ladningene samlet godt,helt elendig for og si det sånn.noen av dere som har erfaring med disse kulene?er det slik at denne såkalte krymperilla på kula må sitte nedi hylsehalsen?er ikkje altid lett og finne riktig settedybde på forskjellige kuler synest nå jeg :!:

Link to comment
Share on other sites

Norma 4, N19, N15, N204, N165, MRP, N160, mange veier til Rom. 77-79mm.

 

De fleste vil nok si N19 for presisjon.

K

Kan være litt skummel denne betegnelsen; N19. For ca. 25 år siden, hadde Vihtavuori et krutt som het N19, det er det samme kruttet som vi i dag kjenner som N110. Det kan jo være noen som har gamle bokser stående, jeg f.eks.

 

Vihtavuori skiftet betegnelse på alle kruttsortene sine på denne tiden,

de jeg husker i farten er krutt vi brukte til pistol/revolver, jeg brukte de i 9 mm, 45ACP, 44Mag

 

Vihtavuori N13 ble til N330

Vihtavuori N14 ble til N310

Vihtavuori N19 ble til N110

Link to comment
Share on other sites

Kan være litt skummel denne betegnelsen; N19. For ca. 25 år siden, hadde Vihtavuori et krutt som het N19, det er det samme kruttet som vi i dag kjenner som N110. Det kan jo være noen som har gamle bokser stående, jeg f.eks.

mye som er skummelt.

NC96 og NC96M feks?

og enda værre...hva om noen blander norma P4 og norma 4(N4) ;)

 

edit: skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

til deg stille 6,5x55 scenar går godt i rifla mi. men det gjør ikkje disse pmc kulene.jeg kjøpte dem hos alvestad billigkuler hmm 600 for 500stk :shock: vil nå kalle det billigkuler ja :D det er vel en grunn til at trond har lagt dem i tilbudskassa si.det står kun 144grs pmc fmj på dem,mer en dette veit jeg ikkje.men med di ladningene jeg prøvde med n150 var treffbildet som ei haggelsuppe :roll: fikk litt bedre samlinger med norma 4 men det var ikkje til og skryte av det heller.får bruke di som ballast i et av modellflya mine :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...