Jump to content

Varighet ammunisjon


jakteren

Recommended Posts

Tja, er ikke 50 år godt nok? Jeg ville bli forbauset om noen la mye vekt på å øke holdbarheten videre, ingen kunder vil betale for det. Den ekstreme holdbarheten man ser er vel mest for å garantere en gitt levetid under sub-optimale forhold. Per-S kan sikkert svare på hvilken holdbarhet forsvaret forventer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er nok ikke en fasit på levetid av ammunisjon, i de fleste tilfeller ville det vært skuffende med kortere levetid enn 25 år, og jeg ville ikke blitt overasket om noen typer varer 50 år.

Det er krutt og tennhette som kan svikte, Raufossprodusert 7,62x63 med kronehylser og progressivt krutt produsert mellom 1955og 1965 har et krutt som ikke virker lengre, det har dekomponert. Noen eldre loter fra 50 tallet fungerer fremdeles. Den tilsvarende 6,5 mm med ballistitt fungerer utmerket, men noen 6,5 med progressivt krutt fra 75-85 har begynt å bli dårlig, andre fungerer OK. 7,62 Nato fra tidlig 60 tall fungerer OK, jeg har sjelden prøvd noe som ikke er OK.

Mange tidlig produsert 6,5 fra Raufoss (20-30 tallet)har krutt som fungere, men tennhettene klikker, og det er dårlige og gode årsproduksjoner blant hettene. Tysk ammunisjon fra krigstiden fungerer oftest. Samme gjelder engelsk.

Dagens krutt og hetter er ikke bedre enn tidligere, og jeg ville anbefale å bruke ammunisjonen før den blir mer enn 25 år. Dersom det er blyfrie hetter vil jeg være mer betenkt, de har ofte kortere levetid.

Så dessverre, ingen fasit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...