Jump to content

Klassisk safaririfle i .404 Jeffery med ekstra løp i .333(8) Jeffery


jjrckd

Recommended Posts

Presset og rengjorde de brukte .338 hylsene i dag. Veldig glad for at tok meg bryet med å kjøre hylsene i tumbleren ettersom jeg fant sprekkdannelser på 30 - 40% av hylsene. Har vel presset disse 3 - 4 ganger. Bildene viser samme hylsa. Sprekkdannelsene sitter ca 180 grader på hverandre. Den lengste sprekkdannelsen er så lang at en skulle nesten tro at det er snakk om ei ripe men da begynner i noe som helt klart er en sprekk og i tillegg skrår over hylsa så konkluderer jeg med at det er en sprekkdannelse. Dien er fin og glatt innvendig, ingen ting som tilsier at den skal forårsake dette annet enn at jeg ved siste pressing muligens var litt hard.

 

Kappet ei hylse i to 27mm over hylsebunnen og målte godstykkelsen til et snitt på rett rundt 0,7mm. Gjorde det samme med ei .450 Marlin hylse og målte godstykkelsen her til ca 0,5mm. Dessverre har jeg ikke noen skutte hylser så jeg får ikke målt hvor mye de presses men jeg mener å huske at det ikke er snakk om mer enn et par tiendeler.

 

Har kassert alle brukte hylser. I morgen starter jeg på ny med slappere ladninger og forsiktigere pressinger. Hadde vært artig å prøvd hylser fra en annen produsent..

 

IMG_2900.JPG.2a1239efc43585feb2cb75e115063a4a.JPGIMG_2899.JPG.9a2121dd64aebf60577dd196faee9195.JPG

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎18‎.‎03‎.‎2018 den 0.06, jjrckd skrev:

 

Skjønner rett og slett ikke denne. Begynner å lure på om problemet ligger i hylsene (Kynoch) og at disse kan være unormalt bløte. Råd/tips til feilsøking/fix mottas med takk!

Takk for tipset:thumbup:. Jeg har hatt samme problemet med Kynoch hylser og det i en 416 Rigby. Altså, i det kaliberet er jo trykkstandard som hamster fis i brødboks å regne, men opplevde det allikevel. Ingen øvrige trykk tegn. Har vært i kontakt med Kynamco og får ikke svar av de etter at de test skjøt lot`en som jeg brukte. Bra du oppdagen problemet på banen i stedet for som meg da jeg matte ta rifla av skulderen for å repetere da vi hadde 8-10 elefanter som kom flat out mot oss i lyset fra halvbra lommelykter.

Link to comment
Share on other sites

Hva er vekten på rifla med 404-løp?

 

Jeg har et 10,75x68-prosjekt på gang og tilgjengelig pipeemne vil gi vekt på ca 3,5kg  (koner fra 30 til 17mm, 56cm langt) i tillegg kommer kvartskinne+åpne sikter. Frykter at rekylen vil bli vel frisk og mer vekt må jeg da finne ved å montere tyngre pipe...

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

Veide mitt 404-prosjekt til 4.1kg (komplett rifle minus bedding og enhver form for sikter). Balanserer på forre låskassering. Føles veldig ok.

 

Ekstra vekt kan en legge til med vekter i stokken. Kvart kilo bly tar ikke mye plass.

 

Takk for tilbakemelding! Da er jeg ikke så veldig langt unna. Planen er å balansere på omtrent samme sted og bly i stokken høres ut som måten å gjøre det på. Btw: Om jeg likevel skal legge til vekt, hva med å legge inn en rekyldemper eller to i kolben? Ser det leveres en del forskjellige typer, noen med fjærer og andre med kvikksølv.

Edited by Wiking
Språk.
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva vekten på rifla mi er og får ikke veid den før jeg får beina på landjorda men syntes ikke rekylen fra .404 ladningene er så ille. Seig og tung ja men nettopp derfor helt overkommelig. 10,75x68 burde vel være i samme rekylklassen som .404 så jeg hadde ikke tatt meg bryet med å legge inn noe fancy greier i stokken.

Link to comment
Share on other sites

Friskt ladet 10,75x68 gir omtrent samme som original 404-ladning, så rekylmessig er den lik eller litt under. Ser frem til å høre hva din rifle veier, jeg har på følelsen at min blir litt for lett.

 

Når det gjelder rekyldemper, så er jeg mest spent på om det virker. Er ikke spesielt rekylsensitiv, men det er nå en gang bare sånn at jeg skyter bedre jo mindre rekylen er. Hvis det finnes en "lur" måte å redusere den på, så sier jeg ja takk. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kom i kontakt med en dansk herremann som hadde rifle i .333J. Han var så vennlig å gi meg 3 stk Horneber hylser. Disse ble prøveskutt i dag. Med 65grs MRP bak 250grs kule målte jeg 743ms i snitt og hadde INGEN antydning til at hylsene hang. Jens, den Danske herremannen,  lader sin .333J med 70grs MRP bak ei 250grs kule. Tenkte jeg skulle nærme meg Jens sin ladning i løpet av de neste 5-6 dagene og se hva jeg kan få ut av dette. QL indikerer hastigheter over 800ms.

 

Er i nesten i mål med ladningen til 400grs DGS (.404J). Virker som om jeg får jevne hastigheter med N160 men må øke kruttmengden litt for å kompensere for hylsevolumendringen etter formskyting. Lader moderat og legger meg på v0 685ms. På A-frame derimot så gjenstår det en del. Swift hevder at VV N160 er et av de kruttene som gir jevnest hastighet men jeg kan ikke si at jeg er enig. På 5 skudd i dag hadde jeg en ES på over 40. Dette er for mye. Jeg lurer litt på om jeg muligens har gjort en litt slurvete jobb ved trimming av hylsene (varierer 2-3 tiere) og at jeg derfor har fått en ujevn krymp som igjen har bidratt til høy ES. Ettersom jeg har null erfaring med krymping så vet jeg ikke om dette er en teori som holder vann men det hadde vært behagelig om det hadde vært tilfelle..

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nei, hva skal jeg si? Rifla har vært i Afrika og fått ilddåpen. Godt fornøyd! Akkurat nå er den hos Rafdal og får en liten justering på noe småplukk etter at ting har gått seg litt til samt montering av ghost ring (krevde litt tilpassing så rakk ikke tidligere i år).

 

Fikk ikke helt gang på .338 ladningene pga hylseklebing. Har landet på at dette skyldes hylsene så har bestilt nye fra Quality Cartridge i USA. Får de vel utpå nyåret. I tillegg sliter jeg med at .404 diene presser hylsene altfor hardt. Det er så jeg nesten ikke får ut igjen expanderen etter pressing. Leser at andre har samme problemet i .404 så har kommet frem til at jeg skal bestille custom dier fra Hornady men har ikke fått ut fingeren ennå.

 

Hvordan går det med .404 din?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nais! Skal bli artig å høre hvordan det gikk med prøveskytingen:)

 

Jeg må vel innrømme at bruksområdet hadde blitt litt større med en glassfiberstokk enn med en trestokk. Frister liksom ikke akkurat å drasse rundt på en custom trestokk når det regner som f.. Men, på den annen side, det er jo noe helt eget ved tre da.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
På 8.10.2018 den 13.58, jjrckd skrev:

Nais! Skal bli artig å høre hvordan det gikk med prøveskytingen:)

 

Jeg må vel innrømme at bruksområdet hadde blitt litt større med en glassfiberstokk enn med en trestokk. Frister liksom ikke akkurat å drasse rundt på en custom trestokk når det regner som f.. Men, på den annen side, det er jo noe helt eget ved tre da.

Kan absolutt anbefale McMillan glassfiberstokk (varmint) til jakt i dårlig vær.

Dette er mitt custom prosjekt i glassfiber. (Trestokk er under bygging).

Kaliber:6,5x55 AI 30-06 AI og 338-06 AI.

 

20181215_181608.jpg

Edited by kjella
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har hatt rifla stående hos Rafdal siden i fjor høst. Jaktdiopteret er ferdig men vi måtte finne på noe lurt med baksiktet på .404 pipa (slik at det kan brukes sammen med diopter). Har ikke hatt dårlig tid men PLUTSELIG dukket det opp noen customdier så da er det bare å få rifla ferdig. Kjenner det skal bli ordentlig artig å prøve rifla på hjortejakt i høst!

 

Når vi snakker om customdier, det var noe greier til deg der også, sender du meg adressen din på PM?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere hatt en utfordring med RCBS diene som presser .404 hylsene noe så inn i hælvete forjævlig mye at jeg omtrent river pressa av benken når expanderen skal ut igjen. Var derfor strålende fornøyd da jeg nå nettopp testet customdiene fra Hornady. De er faktisk så godt tilpasset at expanderen er overflødig. MTP at prisen er på under 2000kr er dette rett og slett et røverkjøp!!

Edited by jjrckd
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den som venter på noe bra.

Winchester M70 kasse og stokk, Vector pipe, Recknagel sikter,  Warne stål baser, Cerakote. Skuret satt nokså langt fram, funker bedre for halvgamle øyne. 

Trenger noen ringer med forlengelse, Recknagel har så det ordner seg, for å kunne bruke en vx-r. Også veldig lyst på McMillan stokk, vi får se etterhvert. Koster jo nesten en flybillett t/r Johannesburg..

IMG_20191012_133729669.jpg.4e4b2f19948cb3783ee09db52ee2cd7d.jpg

 

 

IMG_20191012_133715802.jpg.2972a834261f37e8fa56da9533761fb8.jpg

 

IMG_20191012_133832351.jpg.ed440e4796da44e224e80db4e3a245af.jpg

 

De tre første skuddene med åpner sikter

IMG_20191012_130124069.jpg.6b3bd0322a179583b433de3a158196e5.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...