Jump to content

Ta med kuler fra utlandet


Guest solheimen

Recommended Posts

Jeg skal en tur til Polen om kort tid. Ser det er ganske rimelige kuler der nede.

Er det lov å ta med kuler fra utlandet uten noen imorttillatelse o.l? Er det nok med våpenkort?

Link to comment
Share on other sites

Siden hjemmeladingskomponenter ikke er våpen eller registreringspliktige deler, er vel dette ikke noe problem i det hele tatt. Men hva eksportrestriksjonene i de respektive land regulerer, se dét er en annen sak. Polen er et EU-land, så dette burde være uproblematisk. :-)

 

God tur!

Link to comment
Share on other sites

godt nyttår først:)

 

Jeg tviler sterkt på at du kan ta med kuler sånn helt uten videre.

 

Selv bestilte jeg batcher på 5-600 kuler i slengen i de dager Ebay var oppe å kjøre på slike livsfarlige ting :wink:

 

Fikk bråk med tolla da de ikke ville gi meg kulene, jeg krangla og sto på mitt, fikk ut kulene til slutt uten tillatelse. Ved samtale med politikammeret viste det seg at jeg skulle hatt en "innførselstillatelse for prosjketiler" eller noe i den duren, dette var en bagatellmessig affære og koster ca 150,- Da kan du ta med deg kuler i bøtter og spann.

 

Ute en slik tillatelse tror jeg du kan risikere å få problemer desverre.

 

EDIT: Regner med reglene er like for innførsel som reisegods som det er via post. Riktignok er reglene for verdien på gos ulike for innførsel og post, men det har jo ikke noe med denne saken å gjøre

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke åssen det er i Polen men i Danmark må du søke politiet om lov. det gjelder hylser, kuler og tennhetter, men som regel ordner butikken det for deg.jeg var i sommer nede i kjøben og hentet til 10000stk 32sw long. hørte med Toll trolla om hva som skulle til for å få dem in i landet å svaret jeg fikk var at så lenge det var under 6000,- kroners verdi grensen kunne jeg kjøre på grønt.

Link to comment
Share on other sites

Produkter hvor det kreves tillatelse til ordinær innførsel eller utførsel:

  • rifler
    hagler
    kombinasjonsvåpen (rifle/hagle)
    pistoler
    karabiner
    maskinpistoler/maskingevær
    gassvåpen
    patroner
    prosjektiler
    hylser med ladning eller tennmidler
    sprengstoff
    lys-, brann-, gift- og tåregassbokser
    armbrøst
    de fleste typer forsvarsspray

 

Se forøvrig brosjyren "Innførsel og utførsel av våpen" fra http://www.toll.no

Link to comment
Share on other sites

Du må nesten ringe til Tolla og Politiet i ditt disdrikt å høre, for det står (hvis du følger linken i tråden over) at du trenger tillatelse ved innførsel av prosjetiler og tennhetter, men når jeg hørte med Politiet her jeg bor, så holdt det vist med våpenkort/våpenpass.

 

Er det noen som veit hvordan man kan importere ammo?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

så da er det absolutt ingen ting tenke på med hylser fra f.eks Sverige??:)

 

blir nok snart 358NM på meg, å norma hylser er ikke billige, spesielt ikke i norge, så da tenkte jeg siden jeg jevnt er i sverige, å ta å kjøpe der, under halve prisen!:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg skal en tur til Polen om kort tid. Ser det er ganske rimelige kuler der nede

Hei. Vet du om noen internettadresser i Polen med utvalg i ladekomponenter? Jeg har selv vært i Polen (Gdansk) for en del år siden og hadde store problemer med å finne noen foretninger som hadde slikt utstyr. Optikk skal også være billig i polen.

Nå strømmer jo også gjeste og sesongarbeiderne til landet vårt, de kunne jo gjøre noen kroner på å ta med seg slikt i bagasjen for salg....., og kroner er de interesserte i har jeg forstått.

Link to comment
Share on other sites

Internettadresser husker jeg ikke, har noen polakker gående her av og til skal be de sjekke.

I warsawa fant jeg ingen våpenbutikker av interesse, men jaktklær made in Poland var vannvittig billige :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 14 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...