Jump to content

Leupold EFR - noe feil her?


ko-stens

Recommended Posts

Har en Leupold VXII 3-9x33EFR som kun er brukt kun et par ganger siden jeg selv kjøpte det brukt i fjor. Solgte det for litt siden, men har nå tatt det tilbake da kjøperen mener det må være noe feil med det.

 

Her er forklaringen:

Justeringen foran på kikkerten (altså objektivet) fungerer ikke som den skal. Ringen med avstand og selve fokuseringen henger ikke sammen. Jeg måtte vri manuelt på selve fokuseringen for å finne noenlunde riktig avstand og fokus. Og da ble trådkorset uklart og jeg måtte til slutt vri på fokuseringa foran for å få trådkorset noenlunde klart. Jeg holdt på i en time, men klarte på denne tiden ikke å fokusere både avstand og trådkors helt riktig. Det var også andre skyttere med tilsvarende kikkerter til stede som kikket på den, og de sa også at slik skal den ikke være.

 

Her er bilde av objektivet:

unspecified2_zpsxgbsuveb.jpg

 

Som man ser på bildet, er det to ringer, en med riller og en med tall. Det er muligens disse som skal gå sammen samtidig. Dette skjer ikke her, men jeg kan låse ringen med tall ved å skru på den med riller. Er dette riktig?

 

Jeg ser selv ikke noe galt når jeg ser på noe ca ti meter unna på maks forstørrelse. Men det kan jo være flaks for den saks skyld. Jeg kan ikke huske disse ringene har gått uavhengig av hverandre før, men nå har jeg altså ikke klådd på dette mer enn et par ganger selv.

 

Er det noen som har peiling på om disse to ringene skal "sitte fast" til hverandre, eller skal de kunne skrus uavhengig av hverandre?

 

Siktet har for øvrig knapt bruksmerker i det hele tatt (det ser ut som om det er en kraftig ripe på objektivet, men det var bare en støvstripe), så noen ytre påvirkninger tror jeg ikke det har vært, i hvert fall ikke i mitt eie. Kan rett og slett ikke huske hvordan denne justeringen har vært før. Så sjelden har altså jeg brukt salongrifla (og nå er den solgt og...)!

 

Det beste er selvsagt å levere det inn hos forhandler, men den er fem mil unna (J&F Gjøvik), så om noen har peiling, hadde det vært kjekt å vite før jeg reiser dit i morgen. Dumt å reise unødvendig dersom det ikke er noe galt. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hadde en tilsvarende i EFR serien men da 6.5-20x40

 

Ringen med rillene og tallene satt sammen. Jeg visste ikke at de var delt engang(?)

Rillene er bare for at du skal få godt grep

 

Tallene er bare retningsgivende. Mange tror at det bare er å vri til 50yrd / 100yrd eller 400yrd så stemmer det. Det er ikke riktig. Det er kun retningsgivende, kunne like gjerne stått a,b,c,d,e.....

Om det stemmer for deg, så skal du bare smile og være glad.

 

Ingen optikk produsent får laget paralakse slik at den stemmer for alle, tenk bare forskjellen på de som er nærsynt, langsynt, skjeve hornhinner eller som meg "trangsynt" :mrgreen:

 

Link til min CZ452 m/Leupold EFR

Link to comment
Share on other sites

Jeg trur den ringen med riller kun er en låsering. Skru opp denne vri på ringen med tall og lås fast ved ønska avstand. Skarpstilling av korset gjør du med dioptrijusteringen på okularet. Ofte på Leupold så er det en serratert låsering på okularet, denne løsnes og hele okularet dreies til korset er skarpt. Jeg trur siktet ditt er helt i orden og at det kan justeres på denne måten. Slik virker i allefall en gammel Redfield med ao som jeg har, mener å huske at en Leupold vxIII 6-18x40 AO som jeg hadde også virket slik. Men som du sier så er det ikke så ofte en skrur på dette, så det er mulig jeg husker feil. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Ingen optikk produsent får laget paralakse slik at den stemmer for alle, tenk bare forskjellen på de som er nærsynt, langsynt, skjeve hornhinner eller som meg
Dette stemmer ikke. Er sikte justert paralaksefri for den avstanden man skyter på, vil den være paralaksefri for alle brukere. Paralaksejusteringen gjør at bildet av målet kommer i samme plan som retikkelet. Dioptri-innstillingen som sitter på okularet, derimot, må stilles fra bruker til bruker.
Link to comment
Share on other sites

Googler som en vill hund for å se om det går an å finne ut om det er noe galt eller ikke. For min del ser det nok ut til at den rillede ringen kalles focus ring, det er denne som skal vris på, ikke ringen med tall. De skal sitte fast til hverandre.

 

Det er omtrent umulig å finne det ut sikkert etter min googling, så jeg får bare humpe av gårde de fem milene, så får J&F se på saken og gi meg et svar og evt en reparasjon. Håper det går på garanti. Kan ikke med min beste vilje se at noen ytre påvirkning kan ha ødelagt dette. Aner ikke når eller hvordan noe slikt kan ha skjedd, rett og slett. Denne ringen skal ikke gå an å skrus fast, etter hva jeg har skjønt heller, for øvrig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk og kikket på min egen. Det er to små hull i den serraterte ringen, det synes også på bildet ditt. Jeg tipper at det sitter bittesmå settskruer i de hullene under litt "fugemasse". Tipper disse brukes for å justere avstandsskalaen, og så feste de to ringene sammen.

Link to comment
Share on other sites

Har tittet litt i de to hullene. Fjernet bittelitt skitt, og da kan jeg se gjennom dem. Når jeg vrir på ringen, ser jeg ikke stort annet enn det på undersiden. Ikke noen settskruer slik jeg ser det. Kanskje noe har falt ut her?

 

Blir i hvert fall til at jeg leverer siktet i morgen, så får en se hva som skjer etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært hos J&F Gjøvik og levert siktet. Det er definitivt noe feil med fokusringen. De tok frem et nytt sikte for å sammennligne. Han som tok i mot det trodde det skulle være settskruer i de små hullene, men det var ikke det i det nye heller, så da er det vanskelig å vite hva som er galt.

 

De sender det til USA, så går det kanskje omlag tre måneder, fikk jeg vite! Om jeg får det på garanti eller ikke, visste de ikke, da den i utgangspunktet går på fabrikasjonsfeil. I mitt tilfelle tror jeg nok det må være det, for om jeg ikke husker helt feil, funket det da jeg var på skytebanen for en måned siden, men jeg husker altså ikke dette helt sikkert.

 

De var ellers tvilende til å ta i mot det, for dersom de ikke er kjøpt gjennom de riktige kanaler, altså importør/dem, er de ikke forpliktet til å gjøre noe som helst. Er det kjøpt fra nettbutikker utenlands, må en i utgangspunktet altså sende av gårde selv. Ser i grunn hvorfor J&F vil det slik, for det koster nok noe porto det her. Nå har jeg kjøpt flere våpen og sikter fra dem før, så de ga muligens litt ekstraservice her, i og med at de skulle fikse forsendelsen for meg.

 

Så da er det bare å vente og se! Men flere måneder... Pengene skulle jo brukes til hagle til dattera mi!

Link to comment
Share on other sites

With the Leupold Full Lifetime Guarantee, if your Leupold product doesn’t perform as promised, we will repair or replace it for free, whether you are the original owner or not—forever (excludes electronic components). You don’t need proof of ownership. Or a warranty card. And there’s no time limit.

 

https://www.leupold.com/resources/leupo ... guarantee/

Link to comment
Share on other sites

Har sett denne teksten jeg og, men gjelder den også eldre modeller, mon tro? Min er nok noen år gammel, selv om den er helt lik den nye, med unntak av at min ikke har mulighet for CDS. Esken er ikke lik da...

 

J&F-karen sa 30 års begrenset garanti, nemlig. Begrenset til produksjonsfeil (og muligens litt mer - hørte strengt tatt ikke helt etter...).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...