Jump to content

Ladedata 50 a.e


jegern79

Recommended Posts

Noen tips, kommer her.

 

http://www.mordgeld.com/RR/50AE.shtml

 

http://data.hodgdon.com/cartridge_load.asp

 

http://www.accuratepowder.com/data/PerC ... Cal(12.7mm)/50%20AE%20page%20152.pdf

 

http://www.handloads.org/loaddata/defau ... der&Source

 

Så er det bare å finne en tabell som sammenligner de forskellige kruttsorter.

Men kanskje lurt å IKKE gå rett på maxladninger :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har en kolega som skal hente sin nyanskaffede Desert Eagle om et par uker. Han får med ladedier på kjøpet.

Spørsmålet er: Er det noen som sitter på ladedata til denne i cal 50 a.e?

Har N-320-N-340 selv. Noen av disse som er egnet?

 

Litt off-topic, korleis fekk kollegaen din papira i orden på ein .50 AE?

Link to comment
Share on other sites

Har en kolega som skal hente sin nyanskaffede Desert Eagle om et par uker. Han får med ladedier på kjøpet.

Spørsmålet er: Er det noen som sitter på ladedata til denne i cal 50 a.e?

Har N-320-N-340 selv. Noen av disse som er egnet?

 

Litt off-topic, korleis fekk kollegaen din papira i orden på ein .50 AE?

 

Er man annerkjent offiser går det meste ann :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en kolega som skal hente sin nyanskaffede Desert Eagle om et par uker. Han får med ladedier på kjøpet.

Spørsmålet er: Er det noen som sitter på ladedata til denne i cal 50 a.e?

Har N-320-N-340 selv. Noen av disse som er egnet?

 

Litt off-topic, korleis fekk kollegaen din papira i orden på ein .50 AE?

 

Er man annerkjent offiser går det meste ann :wink:

 

Hmm, så forbodet mot .50 kaliber handvåpen er ikkje heilt ufråvikeleg med andre ord? Interessant. 8)

Link to comment
Share on other sites

Er det mennesker inne i bildet er ingen regler ufravikelig.

 

Det gjelder fartsgrenser, byggeløyver, og ikke minst ervervelsestillatelser... :roll:

 

Så då skal det vere mogleg å få godkjent ein søknad på f.eks. .500 S&W óg då. Kva om sakshandsamaren på våpenkontoret ikkje er heilt oppdatert på kva lover som gjeld? Ein kamerat skulle søke om ein .40 S&W, fekk telefon tilbake om han ikkje hadde skreve feil, for såvidt dei visste så var det ingenting som heite .40 S&W. Så ikkje alle er like kyndige og oppdaterte i så måte. Går ein søknad gjennom, så er det berre å sette i gong å kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

Da vet vi at det drives forskjellsbehandling rundt omkring.

 

Dette er kanskje ikke et eksempel på forskjellsbehandling, men et snarere et mulig eksempel på feil saksbehandling.

 

På den annen side; Om søknaden er behandlet og godkjent før forbudet trådte i kraft, er det vel ikke annet enn et eksempel på riktig saksbehandling.....

Link to comment
Share on other sites

Da vet vi at det drives forskjellsbehandling rundt omkring.

 

Dette er kanskje ikke et eksempel på forskjellsbehandling, men et snarere et mulig eksempel på feil saksbehandling.

 

På den annen side; Om søknaden er behandlet og godkjent før forbudet trådte i kraft, er det vel ikke annet enn et eksempel på riktig saksbehandling.....

 

Jepp.. Jeg ville ikke bli forundret om det kom tilbakekall på våpenkortet så fort POD får snusen i det.

Rundskrivet er forholdsvis nytt, så det kommer jo ann på hva en mener med "nyanskaffet"

Link to comment
Share on other sites

Eh...

Det er vel helt greit å få innvilget søknad på et våpen som allerede er registrert i Norge?

på samme måte som jeg kan få tilatelse på en Mini14 med foldekolbe (registrert før 1992) en FN-Fal til praktisk osv?

 

Tror dere må sjekke skriften før dere kommer med de helt værste konspirisasjonene.... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Eh...

Det er vel helt greit å få innvilget søknad på et våpen som allerede er registrert i Norge?

på samme måte som jeg kan få tilatelse på en Mini14 med foldekolbe (registrert før 1992) en FN-Fal til praktisk osv?

 

Tror dere må sjekke skriften før dere kommer med de helt værste konspirisasjonene.... :shock:

 

Det er vel ikke noe unntak for tidligere våpen i rundskrivet, men forhåpentligvis så videreføres tidligere praksis om at har den vært ervervet tidligere, så kan den videreselges.

 

Hmm, kanskje det er håp for min Ruger Alaskan også da..... :D Men den må jeg vel beholde :D

Link to comment
Share on other sites

Eller kanskje det er like lurt å la saken dø ut.....

 

Tvert imot. Eg er på utkik etter eit handvåpen til jakt i enten eit .475 eller .500 kaliber, så eg er igrunn interessert i om dette i det heile tatt kan la seg gjere. Eg har forstått det sånn at ikkje eingong ihuga samlarar kan få løyve på noko større enn .455. At ein kar no har fått løyve på ein, offiser eller ikkje, vitnar om at der kanskje er moglegheiter. Om det rett og slett ikkje er snakk om saksbehandlingsfeil då.

Link to comment
Share on other sites

Eller kanskje det er like lurt å la saken dø ut.....

 

Tvert imot. Eg er på utkik etter eit handvåpen til jakt i enten eit .475 eller .500 kaliber, så eg er igrunn interessert i om dette i det heile tatt kan la seg gjere. Eg har forstått det sånn at ikkje eingong ihuga samlarar kan få løyve på noko større enn .455. At ein kar no har fått løyve på ein, offiser eller ikkje, vitnar om at der kanskje er moglegheiter. Om det rett og slett ikkje er snakk om saksbehandlingsfeil då.

 

Jeg har nok mistanke om at det kan være det siste. Hvis det da ikke er som Hassel skriver, at pistolen er ervervet tidligere. Og at man praktiserer det samme som man har gjort med de halvautoriflene som ikke står på listen.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jegern79 kan opplyse oss om våpenet har vore registrert i Norge tidligare? Eg trudde forbodet mot .50 kaliber handvåpen var totalt. Nokon som evt. kan kome med litt meir konkret informasjon, evt. lovdata å referere til?

 

Våpenet har vært registrert i Norge tidligere ja..

For vedkommendes del holdt det å argumentere med tjenestlig bruk.. Saksbehandler var klar over at kaliberet ikke er tillat i norge, men unntak gis ved rett begrunnelse..

Lykke til til dere andre som søker!

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jegern79 kan opplyse oss om våpenet har vore registrert i Norge tidligare? Eg trudde forbodet mot .50 kaliber handvåpen var totalt. Nokon som evt. kan kome med litt meir konkret informasjon, evt. lovdata å referere til?

 

Våpenet har vært registrert i Norge tidligere ja..

For vedkommendes del holdt det å argumentere med tjenestlig bruk.. Saksbehandler var klar over at kaliberet ikke er tillat i norge, men unntak gis ved rett begrunnelse..

Lykke til til dere andre som søker!

 

50 AE til tjenestlig bruk.... :D

Link to comment
Share on other sites

Takkar for opplysningane jegern79. Det var igrunn positivt at ein kan få tak i .50 kaliber fortsatt, berre grunngjevinga er god nok. Skulle tru det var moglegheiter for f.feks. folk på Svalbard som bjørnestoppar? Sjølv vil eg ha ein som backup/jaktvåpen i Sør-Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...