Jump to content

rilfe kjøp


nyjegern

Recommended Posts

Hei jeg skal ha min første rifle. og jeg vill ikke bruke alt for mye penger på rifla jeg har sett meg litt rundt og fikk et tilbud på en Savage Axis II XP m/Accutrigger .308 Win. med et 3-9x40 kikkert. er de noe bra og fare på hjorte jakt med ?

 

takk for alle svar og tips! :D

Link to comment
Share on other sites

Det lureste er alltid å kjøpe brukt. Mange som selger tilnærmet ubrukt utstyr. Kjøpte selv ei hagle i sommer, tror det var skutt 3 skudd med ene løpet, men prisen er som "brukt".

 

Du skriver at du skal på hjortejakt, men det kan være så mangt. Gå med bandhund, sitte på post for drivende hund, eller sitte i månelyset på natta.

Til de to første jaktformene er kikkerten god nok. Til måneskinnsjakt må du ha bedre kikkert.

3-9 X 40 er etter min mening en slags mellomløsning, som kan dekke mange behov. Med 3X ser en på relativt korte avstander. 9X kan være brukbart på skytebanen.

Har selv kikkerter som starter på 2,5 - 3,5 og 4. På vanlig jakt står de på det laveste, hvis det er mørkt skrur jeg opp littegrann.

 

Du finner mye brukt kikkert også, både på FINN og her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig den har eg ikke hørt, høres ut som god gammeldags jeger overtro :lol: gjelder vell heller rakt motsatt over til grøvre kaliber p.g.a større sårkanal og er vel heller direkte overførbart til buejakt :wink:

 

Ikke for å fornærme noen du kjenner, men om personen du har hørt det utsagnet fra kommer med råd om våpen og kaliber ta det heller med en klype salt :wink: For all del ikke noe galt med 6,5x55 fornuftig kaliber det :) Har du gjort deg opp et budsjett sånn ca. på komplett pakke?

Link to comment
Share on other sites

Savage bør man unngå. Det samme gjelder Blaser R93. Ellers er det mange gode og trygge børser for salg både på Finn og i Handelskammeret her. Den mest brukte børsen her i landet er Mauser m98 - men den er jo veldig traust da. Det kan være litt mer til hjelp dersom du indikerer hvilket budsjett som står til disposisjon :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville unngått Savage.

Pipa er festet med en kontramutter, og jeg har sett flere der denne har løsnet.

Meget dårlig design, og potensielt farlig!

 

Det er vel like vanlig som at piper med vanlig rifling skrur ut pipenen i krag pga den har liksgjenger :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

F**n meg mye dumt folk greier å skrive på nettet :lol:

Link to comment
Share on other sites

På vanlige rifler er pipa skrudd i til den bunner i kassa.

Slik er det ikke på Savage.

Det er kun mutteren som holder pipa fast.

Hvis denne løsner har man en potensiell farlig situasjon, for stor headspace og en potensiell bombe.

 

Hvis denne advarselen er dum, så er det kanskje direkte idiotisk å uttale seg om noe man tydelig vis har null peiling på......!!!

Link to comment
Share on other sites

Og vis Mauser pipa skrur seg ut så er det farlig?(Det har også skjedd) Men vil ikke si ei rifle er farligere enn andre bare fordi den fester løpet litt annerledes enn andre våpen? Med tanke på de Millioner av Savage som er laget og solgt tror jeg dette ikke skjer veldig ofte(og kanskje aller helst om en hobbysmed eller privatperson har gjordt dette selv og ikke fått det helt til) Marlin bruker også det samme systemet, samme med Remington.

 

Jeg TVILER på at 3 så store AMERIKANSKE våpenfirmaer satser på en slik løsning om den er dårlig? Da ville de i såfall gått konk med slike erstatnigskrav det er på søksmål i USA :wink:

Link to comment
Share on other sites

At blodet renner ut av viltet ???????

Hvis du skyter hull i dyret renner blodet ut. Men det har ikke noe med 6,5X55 å gjøre. Det er en naturlig følge, uansett hvilken patron du bruker. Blodet renner ikke inn i dyret hvis du skyter med 30-06 heller. Tror du har blitt utsatt for en skrønemaker, evt en som er veldig overtroisk.

 

6,5X55 er den minste patronen som er lov å bruke på storvilt som hjort. Det er mye religion knyttet til den, og mange som mener den har nærmest magiske evner. For ditt bruk tror jeg flere patroner kan fungere.

Hvis du ikke skal lade selv er 308 Winchester en god greie. Lite rekyl, og masse ammo å få tak i. Storebroren 30-06 Springfield er en velprøvd patron, littegrann mer rekyl.

Uansett bør du ikke fristes til å kjøpe magnum, det er for spesielt interesserte.

Det der med at pipa plutselig skal skru seg ut, tror jeg ikke du bør legge så mye vekt på. Det kan være greit å ikke mekke for mye på våpenet selv, om du ikke er spesielt flink til sånt. Om du trenger å skru eller justere på våpenet, la en bøssemaker gjøre det.

 

Hvilket merke du skal velge avgjøres av to ting. Lommeboka, og personlig smak.

Mauser M98 som nevnes er fra 1930 og 40-tallet. Tung, og det må veldig mye børsemakerarbeid til før du blir fornøyd med den.

Om du er glad i Mausermekanismen kan du kjøpe en Ruger, det er en nyprodusert mauser-mekanisme.

Remington er rimelige børser. De er produsert nærmest i million-tall, noen elsker dem, andre banner dem opp og ned.

Tikka er populær, finsk kvalitet i ei rimelig børse.

Sako er dyrere finsk børse, mer forseggjort enn Tikkaen.

Savage er en stor amerikansk fabrikk, litt andre løsninger, treffpunktsgaranti på nye børser.

En amerikansk Weatherby er dyr, og bestillingsvare. Billigvarianten Vanguard selges med treffpunktsgaranti.

 

Besøk noen jegere, eller gå i noen butikker. Kjenn på forskjellige rifler, og se på prislappen. Det viktigste er at du er fortrolig med rifla, enten den koster 4000,- eller 37 944,- enten løpet er skrudd inn eller festet med store jernbolter. Om du velger tradisjonell trestokk eller syntetisk stokk, svart metall eller rustfri.

Det er ikke sånn at du MÅ bruke sånn eller sånn, for det er det eneste som fungerer. Det er et fantastisk utvalg, og du bør ha all mulig sjanse til å finne noe du liker.

Legg inn et søk på FINN, nå utover er det mange som legger opp og selger rimelig, det skjer hvert år.

Link to comment
Share on other sites

...Blodet renner ikke inn i dyret...

 

Jeg er ikke helt sikker på det. Jeg har i hvert fall aldri vært borti et storvilt som ikke har sett ut til å ha avgitt mer blod til kroppens vev og hulrom, enn til terrenget rundt etter at det er påskutt.

Men jeg tror heller ikke det er belegg for å hevde mer av det renner ut med en 6,5, enn med andre kreasjoner :lol:

Link to comment
Share on other sites

haha jeg har ikke peilling om de er en røver historie jeg har hørt men var noe om blode blir igjen i årene når han skaut me en 308. men vist jakt kompisen skaut me 6.5x55 ble de ikke det.

 

men var ikke blod jeg var ute etter :D men sauer 100 ? noen som har peilling om de er bra? har egentlig ikke så lyst og gå over 12-13 tusen.

 

takk til alle som har svart :D

Link to comment
Share on other sites

Dra på messe, her får du klådd på masse rifler! Viktig å finne rifle som passer for nettopp deg.

De fleste av dagens rifler går hull i hull, legg penga i optikken. Spar opp litt ekstra så du kan strekke deg opp til Europeisk optikk i form av f ex. Meopta, Doctor eller Kahles. Zeiss, Leica og Swaro er kun en tanke bedre, men koster det dobbelte.

Brukte rifler er som regel god butikk. De fleste skyter 30+5 pluss et par skudd på jakt hvert år. Løp tåler 5-15k skudd avhengig av kaliber, så rifla kan gå i generasjoner...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...